«Oppsummering» Grunnkurs leiing Side Vidar Fosse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
I.
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
22 tips for den faglitterære forfatteren
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Fra ord til liv August 2012.
Bokanmeldelser..
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Forebyggende arbeid satt i system
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Godt verktøy er halve jobben
- handlinger og holdninger
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Introduksjonssenteret
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Suksesskriterier.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Mål og læring hos elever
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

«Oppsummering» Grunnkurs leiing Side 133 -179 Vidar Fosse

Personlig effektivitet Den største utfordringen mange av oss står overfor, er at tiden blir for knapp. Et hovedpoeng hos Mackenzie (1997) er at mennesket selv er skyld i sine egne tidsproblemer. Man skal ikke skylde på andre – da greier man aldri å endre seg Skal man bli dyktigere til å styre tiden, må man jobbe litt med sine holdninger og verdier.

Personlig effektivitet Mange ledere bygger sin atferd på flere myter: Jeg arbeider best under press. Tidsstyring gjør arbeidet gravalvorlig. Tidsstyring fører til mindre frihet. Tidsstyring passer visse typer arbeid. Tidsstyring kan føre til: Mindre stress i hverdagen på jobben Bedre balanse mellom arbeid og privatliv Mer effektiv bruk av tiden og dermed økt produktivitet Bedre sjanser til å nå faglige og personlig mål fordi man får bedre tid til å jobbe mot dem

Tidstyver Bli klar over egne tisdtyver: Gape over for mye. Ha for mange baller i lufta på en gang Manglende evne til å si nei med en gang. Hvis du vet at du vil si nei, si nei med en gang. Gjester som “bare stikker innom” og som man ikke “blir kvitt” Telefoner som ringer og samtaler det kan være vanskelig å avslutte Dårlig planlegging og dårlig selvdisiplin Ineffektiv delegering og “stadig brannslokking” Mange og lange møter med for mange mennesker Saker som ikke fullføres med en gang. Man må sette seg inn i saken på nytt Dårlig kommunikasjon og ufullstendig informasjon

Tidstyver Mackenzie trekke fram tre tidstyvere vert å merke seg: 1. Manglende mål. Manglende prioritering. Alt blir like viktig. Man kan oppleve stress og det som er enda verre: Egen utilstrekkelighet. 2. Lydighetsrefleks. Vi er opplært til å følge normene. Manglende evne til å si nei. 3. Psykologiske forsvarsmekanismer Bruker vi psykologiske forsvarsmekanismer på en destruktiv måte, kan dette hindre konstruktiv læring.

Tidstyver Forslag til løse disse tisdtyvene:

Tidstyver

Tidstyver

Bruk av teoretiske rollemodeller Hva karakteriserer ”den gode leder”? Det finnes en rekke forskjellige svar fra fremtredende forskere. Her følger en oversikt over de mest kjente:

Bruk av teoretiske rollemodeller

Bruk av teoretiske rollemodeller Tabell 4.3 Syv vaner hos vellykkede mennesker (Covey 1990)

Bruk av teoretiske rollemodeller På samme måte som for Bennis (1994) spiller visjonen eller målet en sentral rolle. Det er ingen store overraskelser i Covey liste. På flere måter innebærer oversikten sunn fornuft satt i system.

Bruk av teoretiske rollemodeller Tabell 4.4 Åtte kjennetegn ved ledere som er “principle centered” (Convey 1991)

Bruk av teoretiske rollemodeller Det som er ”nytt” i denne oversikten er den meget positive og optimistiske holdningen som det oppfordres til: Livet må sees på som et eventyr.

Bruk av teoretiske rollemodeller

Bruk av teoretiske rollemodeller Selv om mange ledelsesguruer har forfattet lister over egenskaper en leder bør ha, er de uenige om nytten og verdien av dem. Det synes imidlertid å være bred enighet om at ledelse er situasjonsbetinget. Egenskapene som kreves av en leder avhenger av hvem han skal lede, konteksten han er i, ambisjonsnivå og liknende.

Bruk av teoretiske rollemodeller Noen ferdigheter å være spesielt viktige: Diagnostisk dyktighet Resultatorientering Teamutvikling Ha det gøy Lederjobben kan oppleves som et konstant mas. Ledere må kunne lade opp batteriene gjennom en spennende fritid Selvtillit En innholdsrik verktøykasse

På vei til god ledelse Det finnes to hovedveier til god ledelse: Den passive veien Modeller for å tolke virkeligheten Lederens verktøykasse Teorier i ledelse Metoder En fare er imidlertid at dette blir en intellektuell lek eller et intellektuelt tidsfordriv. Man “lærer” teoriene, tilegner seg en tenkemåte og påvirker også sin kognitive ledelse. Men det blir ingen vesentlige endringer i væremåten. Man gjør ikke praktisk nytte av det man har “lært”, selv om ny kunnskap rent personlig er tilfredsstillende. Det er derfor som regel ikke tilstrekkelig å kun drive en passiv tilnærming for å utvikle seg som leder.

På vei til god ledelse 2. Den aktive veien (Hele livet er en læreprosess): Erkjennelse Klargjøring av mål Identifisering av hemmende og fremmende krefter Handling Belønning

På vei til god ledelse

Det viktigste lederprinsippet innen Lean er den støttende ledelsen. Lean – ledelseskonsept i verdensklasse Det viktigste lederprinsippet innen Lean er den støttende ledelsen. Som Lean leder må jeg: Delegere ansvar til forbedringsteamene. Ikke ha en kontrollfunksjon hvor alt må godkjennes. Tilføre kompetanse til teamet. Tillate at feil gjøres og aldri kjefte eller fordele skyld. Arbeide gjennom teamene. Sørge for at teamene funger både ved å følge standard og jobbe med forbedringer. PUKK (Planlegg, Utfør, Kontroller, Korriger) er ryggraden i lederens arbeid i Lean-ledelse. Vanligvis er vi som ledere svake i gjennomføring og oppfølging. PUKK gir oss en god systematisk arbeidsmåte. Andre viktige prinsipper: Dokumentasjon av kunnskap, gjør det enkelt, observasjon på arbeidsplassen.

Lean – ledelseskonsept i verdensklasse Fordeling av lederens tid: Følgende bilde er ofte brukt innen Lean for å visualisere hvor lang tid som bør brukes på de ulike arbeidsoppgavene i forhold til hvor man befinner seg i organisasjonen.

Lean – ledelseskonsept i verdensklasse Oppfølging av arbeidsmåte 1. MBWA – Management By Walking Around 2. Layered Audit, gruppetilsyn 3. Kontroll av standardisert arbeid 4. Kamishibai – pappplansjer http://en.wikipedia.org/wiki/Kamishibai