14.09.06Nils Olai Heimark1 Gjennomgang av studentsamskipnadsordningen Gruppens helhetlige konklusjon er at: ”Studentsamskipnaden er en velegnet organisasjonsform.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Fagforeningens arbeid for mangfold
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Gode lokaler for musikk. DISPOSISJON •Innledning – 2 minutter 1. Demo av etterklangsmåling ca 5 minutter 2. Veiledninga 5 minutter – Fylkeskommunen.
Hva er Fretex ?.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Velkommen til Kommunikasjonsmøtet 2013 Studentsamskipnadenes utfordringer – fra velferd til service KOMMUNIKASJONSMØTET 22.MAI 2013 LISBETH DYRBERG LEDER.
Forstandere i trossamfunn
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Organisering av flyktningarbeidet
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
11Jeg i arbeidslivet.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Transportvedtekt oppdateres:
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Modellkommunene Hva er unikt?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Pensjonsreformen og AFP
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Samskipnadsmøte 2015 Seniorrådgiver Monja Marie Evdahl og
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

Nils Olai Heimark1 Gjennomgang av studentsamskipnadsordningen Gruppens helhetlige konklusjon er at: ”Studentsamskipnaden er en velegnet organisasjonsform for å drive studentvelferd.” … og… ”Flere foreslåtte endringer vil kunne gjøre studentsamskipnadsordningen enda bedre i stand til å ivareta studentenes velferdsbehov”. Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet, avgitt november

Nils Olai Heimark2 Samlet vurdering ”Siden ordningen har eksistert så lenge, ( 60 år), viser den at den er robust og godt innrettet for å ivareta sitt formål.” (!) ”Studentvelferden har vært gjennom en omfattende utvikling og utbygging siden den første samskipnaden ble etablert, noe samskipnadene har mye av æren for.” (!!) ”På bakgrunn av de vurderinger arbeidsgruppen har foretatt, ser ikke gruppen behov for at det settes i verk en bredere gjennomgang for å vurdere en annen organisasjonsform enn samskipnad for studentvelferden.” (!!!)

Nils Olai Heimark3 Arbeidsgruppens anbefalinger 1 Det vil være en fordel for samskipnadsordningen at utdannings- institusjonene (=U&H) hadde økt sitt engasjement og bevissthet om samskipnadens virksomhet. Behov for mer overordnede diskusjoner om studentvelferd og samskipnaden (S) settes høyere på agendaen ved institusjonene. Det presiseres at studentvelferd er en del av LMU virkeområde S deltar i LMU i saker som omhandler studentvelferd. Lovformuleringer i U&H-lov og S-lov gjøres mer likelydende. Videreføre friheten S har når det gjelder hvilke tjenester S skal drive. S tilbud tilpasses lokale ønsker og studentenes behov. Lokal frihet vil fortsatt føre til at studentene ulike steder får ulikt tilbud.

Nils Olai Heimark4 Arbeidsgruppens anbefalinger 2 Regelverket for omfang og forpliktelser, fri stasjonsytelsen, fra U&H til S oppdateres og gjøres klarere. Unngå ulovlig støttebruk. Men fortsatt rom for lokale variasjoner i omfang p.g.a. U&H bygninger. Semesteravgiften bør beholdes, fordi det er urealistisk å forvente tilsvarende statlig tilskudd. Semesteravgiften er knyttet til å ta eksamen – ikke bruk av S tjenester. Utvalget delt i oppfatningen av semesteravgiften: –Er det riktig at alle skal betale? –Er det rett at betalt avgift er en forutsetning for å kunne ta eksamen?

Nils Olai Heimark5 Arbeidsgruppens anbefalinger 3 Statstilskudd til S begrenser samskipnadens aktivitet. Spenningsforhold mellom eget rettssubjekt og tilsyn fra dep. Dep. forventes å ”ordne opp” v/ negative oppslag / uheldig virksomhet. Nei, kun forebyggende veiledning og etterskuddsvis kontroll. Styret i S er ansvarlig for tilsyn med daglig virksomhet. Men; anbefaler bedre kontakt fra dep. med S. Får da mer kunnskap. Dep. kan stille vilkår ved tildeling av statstilskudd. En må regne med at S kommer opp i uheldige saker også i framtiden… Brukt mye tid på å diskutere styring og ledelse av S. S er store virksomheter med betydelige verdier og mange ansatte.

Nils Olai Heimark6 Arbeidsgruppens anbefalinger 4 Forventer at S tilbyr konkurransedyktige og ulike tjenester. Styring av S krever ulike typer kompetanse og erfaring. Studentenes ønsker/behov, erfaring, kompetanse i økonomi/styring. Brett sammensatt styre! Studenter, U&H og S ansatte i styret. Ikke enighet om sammensetning og tilbakekallingsrett: –5 av 9 går inn for fortsatt anledning til studentflertall i styret –4 av 9 går inn for at ingen gruppe skal ha flertall i styret. –6 av 9 vil fjerne tilbakekallingsretten av studentrepresentanter i styret –3 av 9 vil beholde tilbakekallingsretten. –7 av 9 vil begrense antall styremedlemmer til 8 –8 av 9 vil begrense ansattes krav på representasjon til 2.

Nils Olai Heimark Studentstyreleder Øyvind Johnson (UiTø) mener saken (innføre student- flertall i styret) er mer komplisert enn kun å øke antall studentrepresentanter i Samskipnadens (SiTø) styre. – I det man øker antallet studenter i styret, vil også de ansatte kreve bedre representasjon. Jeg kan se for meg Norges Tjenestemannslag (fagforening for universitets- og høgskoleansatte) vil stritte mot at studenter skal ha for stor innflytelse over de ansatte i SiTø sin arbeidssituasjon, forteller Johnson og fortsetter: ­ Dette betyr ikke at vi ikke ser på dette, men vi må finne en modell som gagner alle parter. I posisjon til å kritisere Videre mener Johnson at det faktum at studentene ikke er i flertall i Samskipnadens styre, gjør det lettere for studentstyret å rette kritikk mot forhold de mener er uheldige. - Ett eksempel på dette er den situasjonen som oppsto i forbindelse med utdeling av studentboliger tidligere i høst, hvor vi har foretatt grep ovenfor boligsjefen og sagt at dette er helt uakseptabelt, sier han.

Nils Olai Heimark8 Arbeidsgruppens anbefalinger 5 (8 av 9): ”Arbeidsgruppen mener det er av stor verdi at S ansatte er representert i styret. Å knytte de ansattes rett til representasjon til reglene i aksjeloven kan imidlertid bidra til at styret blir uforholdsmessig stort. Det vil derfor være hensiktsmessig å fjerne det fra aksjelovens bestemmelser og/eller begrense representasjon til for eksempel to medlemmer.” (s 42)

Nils Olai Heimark9 Merknad fra NSU: ”NSU vil ikke gå inn for å fjerne de ansattes rettigheter vedrørende representasjon i styret. De ansatte har ikke vært representert i arbeidsgruppen, og har derfor ikke hatt mulighet til å fremme sitt syn. Dette beklager NSU. S er store arbeidsplasser med mange ansatte. NSU er av den oppfatningen at det er viktig å få innspill fra de ansatte på arbeidsplassen da det kreves et positivt og dialogbassert forhold med disse for å oppnå den beste velferden for studentene. I større S vil det kunne kreves flere ansatterepresentanter i styret for å kunne representere bredden av de mange forskjellige arbeidsplassene S i dag har forpliktelser overfor.” Tormund Skinnarmo fra NSU (s 45)

Nils Olai Heimark10 Arbeidsgruppens anbefalinger 6 Kostnadsrammen for bygging av studentboliger bør heves, for å sikre realisering av byggeprosjekt. (tilsagn ofte lavere enn behov) Ikke minstestandarder for virksomheten. Lokale behov bestemmer. S skal primært ha studentene som målgruppe. Innen statsstøtte- og konkurranseregelverket også tilby tjenester til andre. Vedtak om endringer i S-struktur fattes av dep. Involverte må høres. Dep. Bør løpende vurdere om de minste S skal slås sammen. 8 av 9: ”S-lov bør endres slik at det åpnes for at statlige U&H – i enkelte tilfeller – kan få fritak fra kravet om tilknytning til S. De involverte partenes oppfatninger skal mormalt tillegges vekt.” (s 31) 1 av 9: ”Alle NOKUT-akkrediterte høyere U&H skal lovpålagt være tilknyttet en S.” (s 31)