Yrkesutbildning och behörighet Nordkalottkonferansen i Kiruna, 2014 Sture Troli, direktör.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 Et to-årig forskningsprosjekt støttet av EU sitt Comenius-program ( )  12 land og forskningsteam deltar  Prosjektet ledes fra Ungarn av: 
Advertisements

 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Risløkka kompetansesenter
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
En orientering om FFO og FFO Finnmark
SIU SIUs rolle og ansvarsområde Toulouse,
Internasjonalisering på Malakoff vg skole
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Generelt om Randaberg Kommunen
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Arctic Sea and Rail Express
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Skolelederundersøkelsen 2008
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Konferanse om fagskoleutdanning
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Internasjonale prosjekter – eksempler og muligheter
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Regionale forskningsfond
NetCom kutter surfeprisene i Europa
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
/ Forum for kompetanse og arbeidsliv 23. Mai 2016.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Det grenseregionale samarbeidet mellom Nordkalotten og Russland INTERREG IIA Barents 2000 Interreg IIIA Nord; del- og "Naboskapsprogram.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Utviklingsarbeid i bibliotek
NORDPLUS junior Programmet
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesutbildning och behörighet Nordkalottkonferansen i Kiruna, 2014 Sture Troli, direktör

2 Utbildning Nord UTBILDNING NORD - NYCKELN TILL DEN NORDISKA ARBETSMARKNADEN. Sverige, Finland och Norge Övertorneå avstånd till Haparanda-Torneå, 7 mil Rovaniemi (FIN), 11 mil Luleå, 15 mil Skibotn, 44 mil Kirkenes,70 mil Murmansk, 80 mil Sør om Tromsø, 60 km

3 Utbildning Nord UTBILDNING NORD - NYCKELN TILL DEN NORDISKA ARBETSMARKNADEN. Arbetsmarknads utbildning med styrelse från Finland, Norge och Sverige Direktör alternerar med års intervall 35 Utbildningar i IT, ekonomi, bygg, hantverk, teknik, industri, restaurang och vård och boende Tre länders utbildning beställde platser är 285 per år, S145, F 80, N over 70 milj och Certifierad enligt ISO 9001:2008. Branschråd årligen – moderna utbildningar. Kontinuerlig antagning,4 språk och anpassade utbildningsplaner

4 Internationalisering UTBILDNING NORD - NYCKELN TILL DEN NORDISKA ARBETSMARKNADEN. EU program  37 st LdaV-mob.projekt , 160 studerande ca 60 anställda  LdV WIMTE,Italien, Irland, Kreta, England, Tyskland och Polen, 25 studerande Program  Leonardo da Vinci (mobilitet, partnerskap, pilot), Nordplus, Grundtvig,Comenius, Interreg, Kolarctic ENPI, Northern Pheriphery ”Nordiska” projekt Nordplus Vuxen - Motivated, creative and modern teacher Lettland, Sverige, Litauen, Norge och Island Nordplus Horisontal: ”Practice Enterprise” Lettland, Litauen, Sverige Nordplus Vuxen: SEDUs vårdlärare besöker Utbildning Nordplus Horisontal 2014 Nordplus Horisontal 2014, Nordisk påbyggning el- och Automasjonsfag.

Prosjekt Nordisk påbyggning i elektrofag 5 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Startet av forskningsparken i Narvik med finansiell støtte fra FYK i Nordland, Troms og Finnmark Deltager med i förste arbeidsmøte: Statoil, NELFO, EL-IT, Kulde og varmepumpe

Nordisk påbygning i elektrofag 6 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Et eksempel til etterfølgelse Eierforhold eller ”Stakeholders” innen fagområde Måtte ta hensyn til; - Tradisjonell, faglig forankring innen fagområdet - Politisk, lovmessig tilknytning til fagområdet - Blanding av de to overstående

Nordisk påbygning i elektrofag 7 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Hvem står bak Målområde - Utviklerprosjektet, utdanningstilbyder - Brukerpersoner som blir tilbudt utdanningen - Mottakerbransjer, og bedrifter som trenger fagarbeider

Nordisk påbygning i elektrofag 8 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Hvilke fagområder, enkle eller kompliserte? Hvorfor er dette viktig? Hvem vil stå bak prosjektet? Målområde - utvikler, prosjektet, utdanningstilbyder - bruker, personer som blir tilbudt utdanningen - mottakere, bedrifter i norden som trenger fagarbeider

Nordisk påbygning i elektrofag 9 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Valget av to fagområder som det er behov for i nordområdene, da omfanget ikke bør være for stort. Automatiker Elektriker

Nordisk påbygning i elektrofag 10 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Behov for tilpasset utdanning Bedre flyt på arbeidsmarkedet Enklere ansettelse, mindre byråkrati Bedre stabilitet i områder det finnes arbeid Større regional kontroll, demografi, kultur Enklere valg for fagmann og av fagmann

Nordisk påbygning i elektrofag 11 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Bruker (tilbys utdanning) fagutdannede i Norge, Sverige og Finland På sikt gymnasial utdanning, videregående skole, yrkeseksamen fagutdanning utenfor Norden i forbindelse med validering /kompetansekartlegging og komplettering av fagkompetanse

Nordisk påbygning i elektrofag 12 UTDANNING NORD – NØKKELEN TIL DET NORDISKE ARBEIDSMARKEDET Prosjektets startet 4. juni aktører fra bransjen, organisasjonene og opplæring Enige om viktige prinsipper og valg av to fagområder Enige om hvem som skulle sitte i styret Enige om hvor midler kunne søkes Enig om hovedmålet, tilleggsutdanning som dekker de trelands krav på komplettering av utdanning Enige om utdanningen skal kunne gis både i Norge, Sverige og Finland Prosjektet avsluttes i 2016.