Arbeid og læring Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Advertisements

Kan læringsutbytte dokumenteres?
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Lærerutdanning som fjernundervisning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Ny rammeplan for barnehagen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Oblig 1 Empirisk studie av metadata for låter fra musikknettsteder.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Kvalitet og gjenbruk - krav til standarder Tore Hoel eStandard-prosjektet VOX-seminar om e-læring, kvalitet og gjenbruk Stavanger 10.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Masterskolen 2015: Introduksjon
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)
Mandat og rammeverk for evalueringen
Effektiv undervisning
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Utdanning som sprenger grenser
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Rettskilder til fots - Innledning
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanning som sprenger grenser
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid og læring Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens (og samfunnets) kompetanse - krav og evner Empirisk fokus - profesjoner og profesjonslæring - arbeid innen høyteknologi (nanoteknologi, bioteknologi, industridesign, systemingeniører)

Forholdet mellom formell kompetanse og situert læring Spesielt trekk ved høyere utdannede p.g.a.: - høy formaliseringsgrad og disiplinorientering, samtidig som arbeid ofte er i praksisfellesskap? - nye former for arbeidsutføring, og derved nye former for utdanning?

Forholdet mellom individets og organisasjonens kompetanse Høyere tempo og økte krav i kunnskapssamfunnet betyr nye sammenhenger mellom individets kompetanse og ønsker og organisasjonens? Økt overkvalifisering, underkvalifisering, og sidekvalifisering?

Prosjekter Eksisterende: - Profesjoner og profesjonslæring (”ProLearn”) - Internasjonal FoU innen bioteknologi Starter H-2005: - Nanoteknologi-FoU som praksisfellesskap eller praksiskollektiv? - Industridesigneres arbeids- og læringsprosess Planlagte: - Systemingeniører o.a. innenfor ”Lærlinge- ordningen i høyere utdanning”

Eksempler på mulige masteroppgave- temaer Lærerekollegiet som et praksisfelleskap? Muligheter og begrensinger for flerfaglig arbeid innen bioteknologi/nanoteknologi Hvs skjer når ingeniøren blir systemingeniør? ”Det gode arbeid” i kunnskapssamfunnet: læring som egenutvikling og/eller organisasjonskrav?

Typer tilknytning for masteroppgaver Innsamlet - eller hjelp til innsamling av – data (f.eks. ProLearn, bioteknologi) Plassering i en større sammenheng for teoretisk innrettede oppgaver (prosjekter om forholdet mellom individ og organisasjon, mellom krav og evner) Tett veiledning, seminarer, evt. kurs f.o.m V-2006