”Program for digital kompetanse 2004-2008” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” 16.09.04 programkoordinator Marit C. Synnevåg,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
UFD Videre IKT-satsing Planen er død – Leve Programmet ITU-konferansen
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Melding til Stortinget…
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk bruk av Powerpoint?!
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Resultatrapportering og kunnskapsdannelse - forslag til resultatrapporteringsopplegg Presentasjon – Samling Kompetansemeglerne,
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg, UFD

2 Utdannings- og forskningsdepartementet Disposisjon: Om Program for digital kompetanse Hvorfor? Begrunnelse Bærende ideer Definisjon Visjon, mål og målgrupper Om de 4 satsingsområdene Utfordringer 2005

3 Utdannings- og forskningsdepartementet Hvorfor satse på videre på IKT i utdanningen?(1) Modernisering i offentlig sektor Utdanningssystemet – alle nivåer, utnyttelse av teknologiens muligheter IKT & Innovasjon og verdiskapning –IKT påvirker og stimulerer innovasjon og verdiskaping, jf OECDs vekststudie

4 Utdannings- og forskningsdepartementet Hvorfor satse på videre på IKT i utdanningen?(2) Deltakelse og demokrati –Fullverdig deltakelse i informasjonssamfunnet – ”eborgerskap” –Behovet for digital kompetanse for alle –Utdanningssystemet legger grunnlaget: å bruke digitale verktøy –Gi grupper i befolkningen nye sjanser (voksne, funksjonshemmede) Læringsutbytte og læringsstrategier –Empiri fra norske og internasjonale prosjekter –PISA 2000: Norske elever har ikke robuste læringsstrategier

5 Utdannings- og forskningsdepartementet Livslangt læringsperspektiv: grunnopplæring, høyere utdanning og voksnes læring IKT – en naturlig og integrert del av opplæringen. Støtte motivasjon for læring IKT går ikke over….selv om noen tror og ønsker det Ikke teknologideterminister- teknologi og pedagogikk MÅ koples IKT som katalysator Bærende idéer Utdannings- og forskningsdepartementet BakgrunnProgram for digital kompetanse

6 Utdannings- og forskningsdepartementet To elementer: IKT- som grunnleggende ferdighet (som å lese, skrive og regne): bruke programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra digital kilder mer avanserte ferdigheter må sikre kritisk og kreativ bruk av digitale medier og verktøy: evaluere, utøve kildekritikk, fortolke og analysere digitale sjangre og medieformer Definisjon av digital kompetanse Utdannings- og forskningsdepartementet Definisjon DKProgram for digital kompetanse

7 Utdannings- og forskningsdepartementet Digital kompetanse: definisjon og implikasjoner, ITU juni 2003

8 Utdannings- og forskningsdepartementet ”Digital kompetanse for alle” Et innovativt og kvalitetsorientert utdanningssystem må sette digital kompetanse på dagsorden Alle lærende skal utnytte IKT sikkert, fortrolig og kreativt for å bli fullverdige deltagere i informasjonssamfunnet. ( jf eborger-perspektivet) Programmet er ett av flere virkemidler! Visjon Utdannings- og forskningsdepartementet Visjon og målProgram for digital kompetanse

9 Utdannings- og forskningsdepartementet I 2008 skal norske skoler ha infrastruktur av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og Internettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det gjelder utnyttelse av IKT i undervisning og læring. I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning basert på organisasjons- og arbeidsformer som fremmer læring og nyskaping. 4 hovedmål Utdannings- og forskningsdepartementet Visjon og målProgram for digital kompetanse

10 Utdannings- og forskningsdepartementet Viktigheten av helhetlig satsing - 4 satsingsområder Utdannings- og forskningsdepartementet SatsingsområderProgram for digital kompetanse

11 Utdannings- og forskningsdepartementet Infrastruktur UNINETT ABC (UNINETT) –anbefalinger for tekniske løsninger til utdanningssektoren –SOLID - veiledningssenter for råd om teknologi og teknologivalg som gjøres ute i sektoren FEIDE (UNINETT) –felles elektronisk identitet for brukere innenfor norsk utdanningssektor HØYKOM-Skole (Forskningsrådet) –Delprogram innefor HØYKOM rettet mot grunnopplæringen. –Overføres Utdanningsdirektoratet InfrastrukturProgram for digital kompetanse

12 Utdannings- og forskningsdepartementet Utfordringer – Infrastruktur Internasjonalt – IKT integrert del av utdanningen –Hver elev sin PC? (jf USA, skoler i Norge, ABELIA) –Bærbar PC til lærere (jf England) Framtidas skole og krav til infrastruktur: –Økt PC-tetthet / bredbåndsbehov/ digitale læringsressurser –Skoleeiers innkjøps- og bestillerkompetanse –Velfungerende LMS’er –Frihet/reell konkurranse mht til teknologivalg (Jf Teknologirådet) –Driftssikkerhet for IKT-utstyr –Sikker identifikasjon av brukere (jf FEIDE) InfrastrukturProgram for digital kompetanse

13 Utdannings- og forskningsdepartementet Overordnet og sektorovergripende strategi for digitale læringsressurser innen nyttår Standardiseringsarbeidet knyttet til digitalt innhold og LMS’er Læreplanrevisjon – starter NÅ! St. Meld. 30 ”Å beherkse digitale verktøy - en grunnleggende ferdighet Bruk av IKT ved eksamen og ved annen vurdering – digitale mapper. Digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer Utdannings- og forskningsdepartementet Program for digital kompetanse

14 Utdannings- og forskningsdepartementet Definisjon : Med digitale læringsressurser menes pedagogiske redskaper som kan brukes til læringsformål og som utnytter IKT for å fremme læring via produkter, tjenester og prosesser. Slike ressurser kan kobles til ulike medier og læringsformer. Pedagogikken må danne grunnlag for arbeidet med digitale læringsressurser.

15 Utdannings- og forskningsdepartementet Individuelt og kollektivt – evaluering LærerIKT Skape læringskulturer i sektorens institusjoner – skolen som lærende organisasjon Fra kurs til lokal kompetanseutvikling- nye grep er nødvendig! Nettverk og kunnskapsdeling: i sektoren og på tvers Kompetanseutvikling - digital kompetanse på flere måter Utdannings- og forskningsdepartementet Program for digital kompetanseSatsingsområder

16 Utdannings- og forskningsdepartementet ”Vandring” fra etterutdanning i regi av universiteter og høgskoler til etterutdanning i egen regi

17 Utdannings- og forskningsdepartementet ”Lærende nettverk” Nytt nasjonalt prosjekt fra I regi av Hovedmål: ”Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal skoler, skoleeiere og lærerutdanninger bevisstgjøres og kvalifiseres slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og pedagogisk merverdi” Omfang-04: 12.5MNOK. Alle fylker, 21 nettverk,230 skoler,25 LU’er Planer-05: oppskalering Bruk av virtuelle møteplasser også

18 Utdannings- og forskningsdepartementet Hva vet vi? IKT som katalysator - om PILOT PILOT: Prosjekt Innovasjon i Læring, Organisering og Teknologi Største IKT-satsing med 120 skoler involvert Resultater: IKT forsterker endringsprosesser og stimulerer endring: nye arbeidsformer, nye leve- lærer roller, mer selvstendig arbeid, økt differensiering, økt motivasjon og læring Læringssyn

19 Utdannings- og forskningsdepartementet Aktørene i “Lærende nettverk” Utdannings- og forskningsdepartementet Program for digital kompetanseSatsingsområder Skoler: lærere og skoleledere Skoleeiere ( fk og k) Fylkesmannens utdanningadm. LU’ene (U og H) Medspillere: Fylkeskomm. Næringsavd, bedrifter, InnovasjonNorge, KS, NHO lokalt etc Faggruppen - eksterne eksperter

20 Utdannings- og forskningsdepartementet Styrke den nasjonale kunnskapsbasen knyttet til IKT&læring ”Nye” ITU- v/ UiO KUL-programmets IKT-modul ”Monitorering”: måling av effekter av IKT ift. læringsstrategier/læringsutbytte Internasjonale nettverk Forskning og utvikling Utdannings- og forskningsdepartementet SatsingsområderProgram for digital kompetanse

21 Utdannings- og forskningsdepartementet Kunnskapsdannelse, læring og formidling – på tvers av programmet HVA er kunnskapsdannelse? Læring og formidling for bedre politikkutforming og praksisendring Plan for kunnskapsdannelse Dokumentasjon, aktiv bruk av rapportering, evaluering, analyser, utredninger, konferanser og dialog, work shops, læringsarenaer, strategiske fora m.m

22 Utdannings- og forskningsdepartementet Eksemplaer på kunnskapsdannelse Utredninger : pt ”Om digital tilstand i UH- sektoren” ( innen 31.12) Etablering av ProgramForum for Program for digital kompetanse ( des 2004) Konferansen Kjønn og IKT ( 1.11) Skolelederkonferansen: Skolen i digital utvikling ( 18 og 19.11) Eksempelsamlinger God praksis-analyser Evalueringer Problemnotater av ulik art Work shops Bruk av web og virtuelle nettverk

23 Utdannings- og forskningsdepartementet Utfordringer 2005 Videreutvikle det helhetlige grepet Læreplanutvikling – grunnleggende digitale ferdigheter Lærende Nettverk – utvikle metoder for samarbeid og kunnskapsdeling, sikre tempo og fremdrift i prosjektet Strategi for digitale læringsressurser skal operasjonaliseres Identitetsforvaltning: Avgjørelse for grunnopplæringen Utdanning.no – økt bruk IKT-drift: Bestiller- og innkjøpskompetanse hos skoleeiere

24 Utdannings- og forskningsdepartementet Vellykket bruk av IKT avhenger av en rekke faktorer However it is clear that whether or not ICT does have a positive effect upon learning has at least as much to do with factors that are independent of the technology (the organisation of teachers’ work and how teachers are trained; how educational institutions are organised; and the wider policy frameworks that shape the operation of educational institutions) as it has to do with the technology itself (the nature and quality of the hardware and software). (kilde: ICT: Policy Challenges for Education, bakgrunnsnotat, OECD 2002)

Takk for oppmerksomheten! Program for digital kompetanse: satsingsomraade/ikt/index-b-n-a.html