Departementets styring og styrenes rolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Risikostyring i staten
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Prosesstyring som styringsverktøy
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Skolen – en kommunal virksomhet
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Eierskap og Eierstyring.
Internkontroll i norske kommuner
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal styring og privatisering.
Dialogkonferanse Behovene
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Det integrerte universitetssykehuset
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Lederforum 14. november 2011 Planer 2012
Internkontroll Pilotnettverk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Departementets styring og styrenes rolle Ekspedisjonssjef Toril Johansson

Styrer i staten normalordning i staten er at forvaltnings-organer ikke har styrer universiteter og høyskoler er forvaltningsorganer med særskilte fullmakter loven (faglige og organisatoriske) stortingsvedtak (økonomiske) oppnevning av styrer i aksjeselskap skjer gjennom generalforsamlingen oppnevning av styrer i UH-sektoren skjer gjennom valg av ansatterepresentanter og studentrepresentanter og utnevning av eksterne medlemmer

Styrets ulike roller Styret har det strategiske ansvaret for utviklingen av høyskolen/universitetet Styret skal sørge for at den faglige aktiviteten holder høy kvalitet Styret har ansvar for å sørge for samarbeid med samfunns- og næringsliv Styret skal føre tilsyn med ledelsen av virksomheten

Styremedlemmenes rolle Det er formelt ingen forskjell mellom eksterne og interne medlemmers funksjon og rolle i styret Ingen av gruppene er valgt for å ivareta særinteresser Styremedlemmene har ansvar for å se helheten i styringen av virksomheten Bredden i styremedlemmenes kompetanse og erfaring må utnyttes

Rollefordeling mellom styret og rektor Styret er institusjonens øverste myndighet – alle beslutninger i organisasjonen skjer på vegne av styret Styret skal fastsette instrukser for den daglige ledelsen Valgt rektor er styrets leder - rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet, og fører tilsyn med denne Ansatt rektor er styrets sekretær - rektor er daglig leder for institusjonens faglige og administrative virksomhet i samsvar med de rammer og pålegg som styret fastsetter

Rektor som styreleder Rektor har det overordende ansvar for ledelse av virksomheten og fører tilsyn med denne Rektor avgjør saker dersom de ikke kan utsettes til styret kan komme sammen Rektor kan gis fullmakt til å avgjøre løpende saker som bør avgjøres før neste styremøte Departementet vil i alle vesentlige spørsmål forholde seg til styret

Ekstern styreleder Departementet forventer at eksterne styreledere vil innta en aktiv rolle i dialogen med departementet I vesentlige spørsmål vil departementet ha dialog direkte med ekstern styreleder Styrer med ekstern styreleder vil ha en noe annen tilsynsrolle.

Relasjonen mellom departement og styret I utgangspunktet vil departementet som eier forholde seg til styret Av praktiske grunner må departementet i noen tilfeller henvende seg til den daglige ledelsen ved institusjonen

Hvordan forholder departementet seg ved alvorlige situasjoner? I særlige tilfeller kan departementet gå inn og instruere styrene Departementet kan inndra fullmakter Kongen i statsråd kan avsette styret i alvorlige tilfeller

Styrets ansvar for økonomiforvaltningen og intern styring og kontroll Styret har ansvar for at regnskapene er korrekte Styret har ansvar for den interne budsjettfordelingen Avsetninger skal styrebehandles Intern kontroll Styret skal sørge for å ha et helhetlig system for planlegging, gjennomføring og kontroll Styret må sørge for at det gjennomføres risiko- og vesentlighetsbetraktninger både i forhold til måloppnåelse og regnskap

Hva betyr det å være et strategisk organ? Styret skal planlegge på lang og på kort sikt utarbeide strategiske mål prioritere mellom fagområder og tildele ressurser i forhold til prioriteringene utarbeide mål og resultatkrav på årsbasis Styret bestemmer selv styringsordning og intern organisering av universitetet/høyskolen det forventes at styret organiserer virksomheten for best mulig å møte fremtidige utfordringer

Frihet vs. ansvar Kvalitetsreformen har gitt utvidede fullmakter til uh-institusjonene faglige organisatoriske økonomiske de interne styringssystemene må utgjøre en helhetlig prosess av planlegging, gjennomføring og kontroll større krav til kvaliteten på rapporteringen til departementet Riksrevisjonen legger økt vekt på forvaltningsrevisjon og å følge opp Mål og resultatstyring

Etiske rammer Forutsetning for god styring Generelle etiske rammer i lov- og regelverk, forvaltningsprinsipper, Spesifikt for uh-sektoren Lov om universiteter og høyskoler - Lov om behandling av etikk og redelighet i forskning Nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning Rundskriv om eksternt finansiert virksomhet

Styringshjulet

Styringshjulet – steg for steg Evaluere ØR §16 Planlegge og budsjettere (begge) ØR §§4a, 9a og 5 ØR § 14 Intern kontroll Rapportere og kontrollere (begge) ØR §§ 4c, 9c og 15 Tildelingsbrev ØR §7 Ansvar for gjennomføring hos virksomhetene ØR §§4b og 9b

Målstruktur og resultatrapportering Ny målstruktur fra 2007 Sektormålene refererer til lovens formål, og krav til effektiv ressursforvaltning Virksomhetsmålene er formulert i forhold til områder som er vesentlige for samfunnsutviklingen. Rapporteringskravene følger av målstrukturen, og områder som departementet særlig vil følge utviklingen av Departementet vil ha større fokus på sammenhengen mellom ressursinnsats og resultat Det stilles store krav til rapporteringskvalitet

Om risikostyring En forvaltningsreform Verktøy for å kunne sett i gang tiltak i rett tid på områder med fare for at mål ikke nås Krever styre- og ledelsesforankring Integrert del av mål- og resultatstyringen En systematisk tilnærming til planlegging og bruk av ressurser Aggregert som sektorkunnskap og kunnskapsgrunnlag for politikkutforming

Risikostyring – forventninger til institusjonenes arbeid Forankring hos styret og ledelsen på alle nivåer Integrering av systemet for risikostyring i allerede eksisterende styringsprosesser Risikovurderinger er ikke nok – det skal fokuseres på risikostyring

Risikostyring – KDs oppmerksomhet fremover KD også pålagt å følge reformkravet i Økonomireglementet på sektornivå I etatsstyringsrunden i våres varslet vi vekt på risikostyring framover Vårens etatsstyringsmøter vil bære preg av overordnet tilnærming til styrets arbeid