Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander Kreativitet Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander
Hvordan definere kreativitet Kreativitet = å tenke nytt Innovasjon = å gjøre eller skape noe nytt Kreativitet = evnen til nytenking Humor = kreativitetens drivstoff Fordommer/begrensninger = kreativitetens fiender
Spissformuleringer – hentet fra åpning av ”INNOVASJON 2010” ”For å oppdage nytt land, må en tørre å tape kysten av syne” ”Innovasjon er å se det alle andre ser – for så å tenke det ingen har tenkt” ”Framtida tilhører skaperne” Annie Onsager ”En må skyte med hagle for å treffe målet” Snøhetta-gründer
Skolning i innovasjon og entreprenörskap (”Entreprenörskapets vesen” prof Bengt Johannisson) Bevara barnens lekfullhet i grundskolan Stimulera projektarbete i gymnasiet Spräng klassrummets och skolans gränser Värna om eldsjälar i utbildningssystemen Förbered företagsetablering vid högskolan Inför entreprenörskap i lärarutbildningen Skola skolledare i entreprenörskap
Kreative kreativitetsdefinisjoner Kreativitet er å skape en øy av fantasi midt i et hav av trivialiteter Kreativitet er et mirakuløst tilfelle av barnslig energi kombinert med den klare motsats og fiende – følelse av orden og fornuft. Gode ideer koker ikke bort, de blir slaktet av horder av analytisk tenkende mennesker Kreativitet er kunsten å overrumple seg selv
Sentrale kreativitetsdefinisjoner Kreativitet er tilfeldigheten som metode Kreativitet er å ta ett skritt til siden Kreativitet er jakten på de mange svar Kreativitet er utsatt logisk tenking Kreativitet er å se kjente ting på en ny måte
Noen flere påstander Det er med logikk vi beviser – det er med intuisjon vi oppdager Divergent og konvergent tenking Fantasi er viktigere enn kunnskap The most important thing is never to stop questioning” Einstein ”I question”, Da Vinci
DeBono: Lateral tenking – Parallell tenkning Istedenfor å ”grave” dypere på samme sted for å finne løsningen, bør en finne et ”nytt sted” å lete Tenke i ”samme” retning samtidig
Fem kreative element (Guilford) Flyt – rask strøm av ideer Fleksibilitet – endre retning Originalitet – nytt og annerledes Være åpen – ”se” med fantasi Utholdenhet – prøve mange dører
Kreativitet – er det viktig? Kreative mennesker ser flere muligheter Utvikle frie og positive mennesker De ”gamle” løsningene passer ikke for morgendagens utfordringer/problemer Utvikle vår evne til å få nye ideer, finne nye svar og nye løsninger ”Pure logic is the ruin of the spirit”
Ordspråk Fornuftige mennesker tilpasser seg til omverdenen. Ufornuftige mennesker prøver hele tiden å tilpasse omverdenen til seg. Derfor er alle framskritt avhengig av ufornuftige mennesker. George Bernhard Shaw
Har vi alle en innebygd ”vippe” ? Solan Ludvik
Når tid skal en bruke kreativitet? Vanligvis – logisk, analytisk, erfaringsbasert MEN – bruk kreativitetsteknikker: Problemer som er ”umulige” å løse Når du trenger nye ideer Når du trenger å se noe med ”nye” øyne
Hva sier hjerneforskningen? Venstre hjernehalvdel = den logiske, og høyre hjernehalvdel = den kreative Høyre hh hjelper oss å få frem mange løsninger, venstre hh velger den beste Er de fleste av oss ”best på” venstre hh? Høyre hh husker ansiktet, venstre hh husker navnet
Historier om kreativitet Post-it blokken og Art Fry Thomas A. Edison fant 1000 måter å ikke lage lyspære på Hvordan ble borrelås oppfunnet? Hvordan ble polaroidkamera oppfunnet? Hvorfor ble melkekartongen oppfunnet? Hvordan oppstod V-stilen i hopp?
Hva kjennetegner kreative mennesker God humoristisk sans og høy toleranse for rot og kaos (Bell laboratorier) Tørr å leke. Lek er uttrykk for fleksibilitet og virkelig lek mangler bruksanvisning. Observante, avslappede, nysgjerrige, villige til å ta en risk, info-sultne og -avhengige
”Regler” for kreative øvelser Si alltid – ”ja…..,og……”(nei`et er forbudt!) Lag MANGE ideer Alle forslag er OK Slipp deg løs fra formaliteter Let etter nye kombinasjoner og forbedringer
Walt Disneys tre rom DRØMME – alt er mulig, bruk fantasi, humor, galskap og mot VIRKELIGGJØRE – vurdering uten å tenke på økonomi eller teknologi KRITISERE – gi vurdering av ide ikke av personen bak, vurder økonomisk og teknologisk mulig
Kreativitetsteknikker Galleri/Brainstorming – galleribesøk Lotto Idégnistring ViaFantasia, tilfeldig ordliste Roller A 4, brainwriting Motsatte øvelse Se inn i framtida/visualisering Visuell hukommelse varer lenger enn verbal
Når kommer egentlig ideene? Man mener at hjernen gjør nye, uvanlige og radikale koblinger når du har din AHA!-opplevelse. Ofte når du våkner, kjører bil, trimmer, dusjer, gjør rutinearbeid – hvorfor? Man mener at den elektriske hjerne-aktiviteten er på det optimale (theta) når du gjør rutinearbeid, dagdrømmer, eller akkurat før du sovner eller våkner (REM)
Er det mulig å lære seg å bli kreativ Tro på at en kan (holdninger), utvikle ferdigheter gjennom praktisering, skaffe seg kunnskaper om kreative prosesser Hvordan kan jeg motivere andre til å bli kreative? Hvor rutinemessige er dagene dine ? Hvor mange genuine nye tanker har du hver dag?