Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Lilandspeiderne Informasjon.
Hvordan intervjue en forsker?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Motivasjon.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Noen matematiske nøtter
Menigheter i Forvandling
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skaperen, ordneren og danseren
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
SPIR Idélab Bodø.
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
REKLAME.
Velkommen til gudstjeneste
Observasjon ?.
Kreative prosesser og teknikker
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Improvisasjon og kreativitet i prosjekter - hvor god kan du bli? Et innlegg om egenmotivasjon for å øke din egen evne til å bli bedre.... av Tore Holtskog,
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Impulsuka 2013 Kristiansand
NKIs erfaring med Læringspartnere
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
12 Reflekterende lesing.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Lekelyst - Med rom for lek.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Delta i dialogen om TEORETISERING I SKOLEN. TEORETISERING I SKOLEN! Pisasjokket ”Lekeskolen” Tiltak: –K06 –Teoretisering av alle fag i skolen Fokus på.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kreativitet.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Konferansestyrerens navn
Utskrift av presentasjonen:

Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander Kreativitet Skei Hotell september 2008 Høgskolelektor Petter Lexander

Hvordan definere kreativitet Kreativitet = å tenke nytt Innovasjon = å gjøre eller skape noe nytt Kreativitet = evnen til nytenking Humor = kreativitetens drivstoff Fordommer/begrensninger = kreativitetens fiender

Spissformuleringer – hentet fra åpning av ”INNOVASJON 2010” ”For å oppdage nytt land, må en tørre å tape kysten av syne” ”Innovasjon er å se det alle andre ser – for så å tenke det ingen har tenkt” ”Framtida tilhører skaperne” Annie Onsager ”En må skyte med hagle for å treffe målet” Snøhetta-gründer

Skolning i innovasjon og entreprenörskap (”Entreprenörskapets vesen” prof Bengt Johannisson) Bevara barnens lekfullhet i grundskolan Stimulera projektarbete i gymnasiet Spräng klassrummets och skolans gränser Värna om eldsjälar i utbildningssystemen Förbered företagsetablering vid högskolan Inför entreprenörskap i lärarutbildningen Skola skolledare i entreprenörskap

Kreative kreativitetsdefinisjoner Kreativitet er å skape en øy av fantasi midt i et hav av trivialiteter Kreativitet er et mirakuløst tilfelle av barnslig energi kombinert med den klare motsats og fiende – følelse av orden og fornuft. Gode ideer koker ikke bort, de blir slaktet av horder av analytisk tenkende mennesker Kreativitet er kunsten å overrumple seg selv

Sentrale kreativitetsdefinisjoner Kreativitet er tilfeldigheten som metode Kreativitet er å ta ett skritt til siden Kreativitet er jakten på de mange svar Kreativitet er utsatt logisk tenking Kreativitet er å se kjente ting på en ny måte

Noen flere påstander Det er med logikk vi beviser – det er med intuisjon vi oppdager Divergent og konvergent tenking Fantasi er viktigere enn kunnskap The most important thing is never to stop questioning” Einstein ”I question”, Da Vinci

DeBono: Lateral tenking – Parallell tenkning Istedenfor å ”grave” dypere på samme sted for å finne løsningen, bør en finne et ”nytt sted” å lete Tenke i ”samme” retning samtidig

Fem kreative element (Guilford) Flyt – rask strøm av ideer Fleksibilitet – endre retning Originalitet – nytt og annerledes Være åpen – ”se” med fantasi Utholdenhet – prøve mange dører

Kreativitet – er det viktig? Kreative mennesker ser flere muligheter Utvikle frie og positive mennesker De ”gamle” løsningene passer ikke for morgendagens utfordringer/problemer Utvikle vår evne til å få nye ideer, finne nye svar og nye løsninger ”Pure logic is the ruin of the spirit”

Ordspråk Fornuftige mennesker tilpasser seg til omverdenen. Ufornuftige mennesker prøver hele tiden å tilpasse omverdenen til seg. Derfor er alle framskritt avhengig av ufornuftige mennesker. George Bernhard Shaw

Har vi alle en innebygd ”vippe” ? Solan Ludvik

Når tid skal en bruke kreativitet? Vanligvis – logisk, analytisk, erfaringsbasert MEN – bruk kreativitetsteknikker: Problemer som er ”umulige” å løse Når du trenger nye ideer Når du trenger å se noe med ”nye” øyne

Hva sier hjerneforskningen? Venstre hjernehalvdel = den logiske, og høyre hjernehalvdel = den kreative Høyre hh hjelper oss å få frem mange løsninger, venstre hh velger den beste Er de fleste av oss ”best på” venstre hh? Høyre hh husker ansiktet, venstre hh husker navnet

Historier om kreativitet Post-it blokken og Art Fry Thomas A. Edison fant 1000 måter å ikke lage lyspære på Hvordan ble borrelås oppfunnet? Hvordan ble polaroidkamera oppfunnet? Hvorfor ble melkekartongen oppfunnet? Hvordan oppstod V-stilen i hopp?

Hva kjennetegner kreative mennesker God humoristisk sans og høy toleranse for rot og kaos (Bell laboratorier) Tørr å leke. Lek er uttrykk for fleksibilitet og virkelig lek mangler bruksanvisning. Observante, avslappede, nysgjerrige, villige til å ta en risk, info-sultne og -avhengige

”Regler” for kreative øvelser Si alltid – ”ja…..,og……”(nei`et er forbudt!) Lag MANGE ideer Alle forslag er OK Slipp deg løs fra formaliteter Let etter nye kombinasjoner og forbedringer

Walt Disneys tre rom DRØMME – alt er mulig, bruk fantasi, humor, galskap og mot VIRKELIGGJØRE – vurdering uten å tenke på økonomi eller teknologi KRITISERE – gi vurdering av ide ikke av personen bak, vurder økonomisk og teknologisk mulig

Kreativitetsteknikker Galleri/Brainstorming – galleribesøk Lotto Idégnistring ViaFantasia, tilfeldig ordliste Roller A 4, brainwriting Motsatte øvelse Se inn i framtida/visualisering Visuell hukommelse varer lenger enn verbal

Når kommer egentlig ideene? Man mener at hjernen gjør nye, uvanlige og radikale koblinger når du har din AHA!-opplevelse. Ofte når du våkner, kjører bil, trimmer, dusjer, gjør rutinearbeid – hvorfor? Man mener at den elektriske hjerne-aktiviteten er på det optimale (theta) når du gjør rutinearbeid, dagdrømmer, eller akkurat før du sovner eller våkner (REM)

Er det mulig å lære seg å bli kreativ Tro på at en kan (holdninger), utvikle ferdigheter gjennom praktisering, skaffe seg kunnskaper om kreative prosesser Hvordan kan jeg motivere andre til å bli kreative? Hvor rutinemessige er dagene dine ? Hvor mange genuine nye tanker har du hver dag?