BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Kostnadsbilder i pleie og omsorg
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
GROW modellen.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Kontostreng og annet artig…
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
"Skal vi få til noe sammen må vi være sammen"
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Internkontroll i norske kommuner
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Styringsprinsipper Styringssystem
Kommunen som arbeidsgiver
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Hvem har nå nytte av dette da….…
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
2005 Målkart 2005 En veiledning. Klikk på mellomromstasten, piltast eller klikk på musen for å komme videre.
Hjelper dette på lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren? For hva koster det a’? Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom,
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Brukertilfredshet og KOSTRA
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Hva er egentlig en kommune? Utviklingstrekk: Danmark  Norge  Bodø
Asker - mulighetenes kommune
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Innbyggerundersøkelse 2018
KRDs rolle i moderniseringsarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Hole har følgende organisering To nivåer (troverdig) 21 tjenestesteder 1 stab (utviklingsavdelingen) Rådmann og ass.rådmann (kommunalsjef) Eksternt /internt Politisk / gjennomfører

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Annet om oss… 5100 innbyggere (øker med 2% årlig) 175 mill i omsetning Låner som aldri før…. 430 ansatte Mye vann og skog Jernbane, Steinsfjorden, E16 Reduserte budsjetter

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Kontostrengen Består av Ansvar Funksjon (fra KOSTRA) Art (fra KOSTRA + 1 siffer) Objekt (prosjekt/sted/flagg)

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Tid og sammenligning Ta opp så mange år som mulig Velg din gruppe, ditt fylke og landet Lag også en interesann gruppe, for eksempel nabokommunene. Prøv å svar på hvorfor det ser slik ut Gi avisene et kurs.

Brukertilfredshet og KOSTRA ”Vi må vite at vi driver rett”, dvs er effektive, oppnår en markedsavklaring, gjør de riktige tingene til riktig tid.

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Forutsetninger Du må forstå KOSTRA, som et alternativ til en tilbudsfunksjon KOSTRA må få rollen som meningsfullt styringssystem og prissetter for kommunens verdikjeder Brukerne må ha mulighet til å gi uttrykk for sin tilfredshet, som et alternativ til etterspørselsfunksjonen Tjeneste Funksjon

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen T E Mengde Kr Fra forvaltning til forretning Fra Smiths usynlige hånd til marked Fra forvaltning til forretning Fra Smiths usynlige hånd til marked

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Kostra Lønn/personal Økonomi GIS Folkeregister Andre Tanken var Brukere

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Ressursbruk Befolkning/ målgrupper Befolkning/ målgrupper Tjeneste produksjon Tjeneste produksjon Prioritering Produktivitet Dekningsgrader KOSTRA

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Informasjonsmodellen i KOSTRA Sier lite om hvilken kvalitet tjenestene faktisk har og om brukerne av de kommunale tjenestene faktisk får dekket sine behov

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Styringsmodell for kommunale tjenester Ressursbruk Befolkning/ målgrupper Befolkning/ målgrupper Tjeneste produksjon Tjeneste produksjon Prioritering Produktivitet Deknings grader Brukere KOSTRA Behovs dekning

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Hvilket svar trenger vi? Er det sammenheng mellom prioritering, dekningsgrader og produktivitet på den ene siden og kvalitet på tjenestene og brukernes tilfredshet på den annen side?

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Tjenesten tilpasset brukernes behov, kvalitet og tilfredshet Rett tjeneste I rett mengde Med rett kvalitet Avhengig av flere forhold  Det faktiske innhold  Service, leveringsevne  Forventinger og omdømme

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Bruksrater og struktur i Hjemmetjenester Brukertilfredshet for dette Produktivitet og finansiering av hjemmetjenester Produktivitet og finansiering av institusjoner Bruksrater og struktur i institusjoner Dekningsgrader for boliger til eldre og funksjonshemmede Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

SkolePleie&omsorgBarnehage Frem Tilbake Avslutt Hjelp Ressurser Tjenester Målgrupper Brukere

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Hva vet vi nå Vi har prioritert, men er det politisk bevisst? Vi er ikke produktive men kvalitetsbevisste Vi er effektive og brukertilpasset men ikke billig Vi har et verktøy for politisk styring av tilbuds og etterspørselsfunksjonen. Vi har gjort noe, men det må systematisk gjenntas … og en jobb å gjøre i å ta dette i bruk.

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Rolleavklaring:

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Hvor finner vi igjen KOSTRA?  Kommuneplanmelding  Plan- og perspektivmøte  Handlingsplan / øk-plan  Årsbudsjett  Månedlige avviksmeldinger  Halvårsmeldinger  Dokumentasjon/bevis for virkeligheten 

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen For filer etc., se Internett: Resultatsmål 2002 Årsmelding 2001

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Brukerdialog, vi er på vei…. Brukerundersøkelser sortert slik at det kan kobles mot ressursbruk, effektivitet og prioriteringer Styringshjelp gjennom tjenestedeklarasjoner sortert på funksjoner. Demokratisering av faglighet gjennom etisk budsjettprosess og andre brukerfora

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Men mangler vi ikke noe her… Det siste benet i vårt målstyringsarbeide er medarbeideren, dvs personalet; Hva vet vi om dem, koblet mot, effektivitet, dekningsgrader og brukertilfredshet?

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen BMS Ressursbruk Befolkning/ målgrupper Befolkning/ målgrupper Tjeneste produksjon Tjeneste produksjon Prioritering Produktivitet Deknings grader Medarbeidere KOSTRA Behovs dekning Brukere

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Vårt målstyringsark: Rammevilkår er Regnskap/lønn Produksjon, effektivitet er KOSTRA Medarbeider er KLIMAUNDERSØKELSER Bruker, er brukerundersøkelsen

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Vi har hørt mye vakkert om Balansert målstyring….. Men dette har vi… Vi må bare forstå det Og forklare sammenhengen, hvorfor er vi slik… Hva skjer når vi endrer på faktorene Skaper krav om svar, men gir debatt og oppvekning av lokaldemokratiet …. Og så må vi få plass en tjenestedeklarasjon for alle funksjoner.

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Ansatte Tilfredshet Spennende sammenhenger

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Tilfredshet Dekningsgrad Spennende sammenhenger

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Spørsmål? Det finnes mer enn du aner på nett.

Bruk av KOSTRA-data i vårt BMS Hole kommune v/ Tore M. Andresen Takk for meg! Og bruk det du har Så vet du hva du får For hva ”koster det a’?”