Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innbyggerundersøkelse 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innbyggerundersøkelse 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innbyggerundersøkelse 2018
Presentasjon til Hamar kommunes formannskap

2 Oppsummering

3 Oppsummering av funn Hamar som kommune Generelt sett øker vurderingen av Hamar som kommune. De fleste oppgir at de er tilfredse med Hamar som hjemstedskommune. Særlig er det en økning i gjennomsnittet for utvalget restauranter, barer og generelle utelivstilbud, tilgangen på parkering for bil i sentrum og tilgangen på kulturaktiviteter. Nærmiljø og trygghet Flere opplever nærmiljøet som trivelig sammenliknet med Flere opplever nærmiljøet som barnevennlig. Flere opplever at det finnes attraktive boligområder i Hamar. Flere opplever at det er trygt å bo i Hamar. Det er færre som tror de kan bli utsatt for kriminalitet og det er flere som mener at det er trygt å ferdes i Hamar om kvelden. Befolkningen opplever i økende grad at sykehustilbudet er forsvarlig. Tilfredshet med kommunale tjenester Tilfredsheten med de kommunale tjenestene alt i alt stiger. Brukertilfredsheten er stabil på de fleste områder, men det er en signifikant positiv utvikling for tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet. Tilfredsheten blant ikke-brukere er generelt stigende. Tilgjengelighet, innflytelse, tillitt og omdømme Flere opplever at de er tilfreds med muligheten til å oppnå kontakt med politikere, flere opplever tillitt til politikerne i Hamar og flere opplever innflytelse på politiske beslutninger i Hamar. Omdømmet til Hamar er forbedret mellom 2013 og Vurderingen av inntrykket av Hamar kommune stiger med 10 snittpoeng. Flere opplever også at kommunen evner å prioritere de riktige tingene og at kommunen utnytter sine ressurser på en effektiv måte. Tilknytting og tilhørighet Noe færre opplever i svært stor grad tilknytting/tilhørighet til Hamar. Samtidig øker andelen som vil anbefale Hamar til venner/bekjente og andelen som sier de vil bo i Hamar om 5 år.

4 Om undersøkelsen I alt 3000 av Hamars innbyggere fikk tilsendt et postalt skjema med følgeskriv og svarkonvolutt i posten. Respondentene kunne svare på et papirskjema vedlagt ferdigfrankert svarkonvolutt eller på internett ved å oppgi unikt passord utdelt i følgebrevet. Følgebrevet som var signert av kommunens ordfører og rådmann, informerte om formålet med undersøkelsen, konfidensialitet, svarfrist og premier. Undersøkelsen ble sendt ut den Det ble sendt en påminnelse per SMS til de som ikke hadde svart den Undersøkelsen ble lukket den Alle som svarte var med i trekning av to billetter til A-HA-konsert på Stortorget og fire gavekort á kroner i Hamar kulturhus. Espen Overskott har vært Kantar TNS sin kontaktperson i Hamar kommune og har hatt ansvar for utvikling av kommunens spørreskjema. Ådne Hindenes og Joakim Wold Nylén er ansvarlige konsulenter i Kantar TNS. De har bistått i utformingen av spørsmål, gjennomføringen av undersøkelsen og har utformet rapporten. Utvalget på 3000 ble trukket representativt på alder og kjønn blant kommunens innbyggere. Kantar TNS sin befolkningsbase ble benyttet. I alt svarte av kommunens innbyggere på undersøkelsen. Svarene fordeles med 673 ved bruk av postale skjema (62 prosent) og 416 svar (38 prosent) ved bruk av webskjema. Dette gir en svarprosent på 36,3 %.

5 Vurderinger av bostedskommunen

6 Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen
Særlig vurderes utvalget av restauranter, barer og generelle utelivstilbud bedre.

7 Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen
Særlig vurderes tilgangen på parkeringsplasser for bil bedre enn i 2013.

8 Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen
Særlig vurderes tilgangen til kulturaktiviteter bedre enn i 2013.

9 Økning i tilfredshet med Hamar som hjemstedskommune

10 Nærmiljø og trygghet

11 En større andel vurderer nærmiljøet som trivelig og barnevennlig og befolkningen opplever i større grad at det er attraktive boligområder i kommunen.

12 Flere er trygg på å ikke bli utsatt for kriminalitet og for å kunne ferdes ute på kvelden
Det er også flere som er trygg på sykehustilbudet i regionen.

13 Tilfredshet med kommunale tjenester

14 Bibliotektilbudet blir vurdert best av brukerne
Fremkommeligheten på gater/fortau på vinteren blir vurdert lavest.

15 Tendensen er stabilitet i brukertilfredsheten
Negativ, men ikke signifikant, tendens i brukertilfredsheten med tilretteleggingen for funksjonshemmede

16 Signifikant positiv tendens for to områder
Tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet er klart stigende.

17 Positiv, men ikke signifikant, tendens for alle tre mål.

18 Signifikant positiv forbedring for bibliotektilbudet

19 Signifikant positiv forbedring for parker/lekeplasser.

20 Signifikant forbedring i tilfredsheten med kommunale tjenester

21 Tilgjengelighet, innflytelse, tillitt og omdømme

22 Positiv tendens på alle spørsmålene knyttet til tilgjengelighet, innflytelse og tillitt.
Tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet er klart stigende.

23 Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013.
Spesielt mener flere at Hamar evner å prioritere de riktige tingene. Økningen er på hele 14 snittpoeng.

24 Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013.
Spesielt mener flere at Hamar utnytter kommunens resurser på en god måte. Økningen er på hele 13 snittpoeng.

25 Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013.
Det er en økning på 10 snittpoeng i Hamars omdømme siden 2013.

26 Tilknytting og tilhørighet

27 Tilknytting til Hamar Andelen som sier de i svært stor grad føler tilknytting/tilhørighet til Hamar synker mellom 2013 og Andelen som sier de vil anbefale Hamar til bekjente øker fra 2013 til Andelen som sier de vil bo i kommunen om 5 år øker mellom 2013 og 2018.


Laste ned ppt "Innbyggerundersøkelse 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google