Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
12 Reflekterende lesing.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Barnehagen som språkarena
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sosialkonstruktivisme
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Studieteknikk Bison.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Hvilke plattformer bruker dere?
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen

Innledning Skal en undervise i litteratur, om litteratur eller med litteratur? Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Undervisningsmetoder Bruk i praksis lesestrategiene: før lesing, under lesing og etter lesing

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Språk berikelse - å forstå meningen vs. å forstå hvert ord - å tilpasse litteraturen til elevenes nivå -språk i bruk

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Kulturell berikelse - realitet vs. fiksjon - fremstilling av forfatternes tanker - ordene kommer til å være symboler -å kunne språket men også å vite kulturen

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Bruk av autentiske materialer - lesebøker vs. litterære verker - ulemper og fordeler

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Personlig engasjement - leseren skaper seg selv meningen i tekstene - læreren og elevene forhandler betydningene - leselysten opptrer

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Utvikling av studentenes fortolkning ferdigheter - studentene må lære å lesemeningen mellom linjene - prosessen som foregår er viktig og ikke resultatet

Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Økning av studentenes kreative ferdigheter - ved å gi studentene en oppgave etter de har lest historien/boka

Undervisningsmetoder Språkbasert - denne metoden fokuseres på at studentene tillegger seg nye ord og grammatiske strukturer - man legger vekt på språk for å få estetiske vurderinger angående teksten - å oversette nye ord som finnes i teksten er ikken en løsning

Undervisningsmetoder Innholdsbasert - plassering av tradisjonelle sjangrer i historiske sammenhenger - tilbyr en generell perspektiv av litterære bevegelser - studentene forstår meningen av teksten fremstilt

Undervisningsmetoder Personlig berikelse - bruk av “ Learning by doing” metoden - studentene er støttet av læreren for å gi deres egne fortolkninger til teksten - studentene føler seg mer involvert i læringsprosessen og tar aktiv del i den - relasjonen med teksten kommer å være personlig

Bruk av lesestrategier Før lesing: - skap en hyggelig stemning, hente fram forkunnskap, oppvarming aktiviteter Under lesing: - s jekke forståelsen, stille spørsmål i løpet av kurset, omformulere utdraget med egne ord Etter lesing - Lag spørsmål om teksten, skriv et sammendrag eller en kritikk

Den didaktiske relasjonsmodellen For å ha en effektiv opplæring det bør eksistere et samspill mellom disse faktorene

Diskusjon av forsidene. Hva tror dere at boken snakker om?

TAKK !