Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske modeller - hva er det?
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Barn som pårørende.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende.
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Introduksjon til etikk for farmasøyter
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Lekens egenverdi.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
1.1 Innledning I samfunnet finnes det mange normer og regler. For eksempel rettsregler, etiske regler og sosiale normer. I rettslærefaget studerer vi.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederkurs våren 2011 v/høgskolelektor Kristin Bie

Hva er etikk? En filosofisk retning som ikke har entydige svar på konkrete spørsmål Handler om verdier Etiske spørsmål blir ofte behandlet på tvers av faggrenser Etiske spørsmål handler ofte om normer, anerkjennelse av at etiske dilemmaer eksisterer, og hva som er moralsk riktig

Hva kjennetegner et etisk dilemma? En situasjon der eget menneskesyn kommer til utrykk gjennom hva en velger, eller ikke velger, og som har betydning for andre mennesker Et problem som ofte inngår i et større problemkompleks, og som handler om forholdet, eller relasjonen, mellom individ og fellesskapet En situasjon hvor en er i tvil om hva som er riktig handlemåte fordi det ikke er entydig hva som er best handling Emosjoner som er uttrykk for den enkeltes holdninger, verdier, engasjement, innlevelse og evne til empati

Det etiske dilemmaet Det den enkelte bør gjøre i overensstemmelse med enten allmenn menneskelige grunnverdier, eller spesielle verdier som er knyttet til arbeidet som pleie- og omsorgsarbeider. Både måten å utføre handlingen på, og konsekvensene for pasienten og fellesskapet inngår i vurderingen.

Hva kjennetegner faglige problemstillinger? Utgangspunktet er et eget fagområde som gir valg mellom ulike teknikker og fremgangsmåter som er utviklet og tilpasset ulike arbeidsoppgaver knyttet til yrkesutøvelse, for eksempel de ulike pleie- og omsorgsyrkene Et praktisk/teknisk spørsmål om hva som kan gjøres ut fra den kunnskap og kompetanse den enkelte, eller fagfellesskapet, har Et spørsmål om hva som er målet for yrkesutøvelsen Også et spørsmål om ressurser og omstendigheter, og hva som regnes for god praksis og faglig forsvarlig.

Hva er jus? Eget fagområde Løser konkrete spørsmål ved hjelp av rettsregler Handler om normer (skal og kan) som er regelbestemt Reglene kan gjennomføres ved bruk av, eller ved trussel om bruk av sanksjoner

Hva kjennetegner juridiske spørsmål? De juridiske rammene forteller hva den enkelte skal gjøre i ulike situasjoner. Pasientens rettigheter og pleie- og omsorgspersonalets plikter. Også her er god praksis og faglig forsvarlighet nøkkelord.

Når oppstår et etisk dilemma? Som regel i en konflikt mellom det jeg kan, skal, eller bør gjøre

Etisk dilemmaer er verdikonflikter Mellom det Praktisk/tekniske (kan/kan ikke) Juridiske (skal/skal ikke) Etiske (bør/bør ikke) Når etiske spørsmål diskuteres bør alle tre perspektiver tenkes igjennom, fordi disse elementene alltid er tilstede i et etisk dilemma

Etikk før fag? Faglige vurderinger ofte tett knyttet til etiske spørsmål Det kan være uetiske å ikke følge faglige retningslinjer eller anerkjente metoder Rutiner og innarbeidet praksis ikke nødvendigvis etisk forsvarlig Spørsmål om hva som er faglig god standard

Etikk før jus? Lover ofte basert på etiske prinsipper, og etikk er ofte grunnlaget for lovgivningen. Lover ofte uttrykk for bestemte verdivalg og prioriteringer av verdier og prinsipper i samfunnet Valgene og overveielsene som er grunnlaget for lovbestemmelsene overstyrer eventuell etikk som pleie- og omsorgsarbeideren ønsker å handle etter

Eksempel på verdier som grunnlag for lovgivning er pasientrettighetslovens kap. 4A § 4A-1. Formål Formålet med reglene i dette kapitlet er å yte nødvendig helsehjelp for å hindre vesentlig helseskade samt å forebygge og begrense bruk av tvang. Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens selvbestemmelsesrett.

Eksempel Pasienten nekter å ta sin medisin

Hvem eier problemet? De personer som handler, og som treffer det etiske valget; for eksempel omsorgsarbeideren Pasienten eier ikke dilemmaet, men er med på å skape det

Hvilke valg har omsorgsgiveren? Den etiske handlingen: omsorgsgiverens valg som fører til handling Kan omsorgsgiveren la være å gi pasienten medisiner, eller kan ikke pasienten være uten nødvendige medisiner ut fra faglige vurderinger? Skal omsorgsgiveren la være å gi pasienten medisiner, eller kan det brukes tvang ut fra juridiske vurderinger? Bør omsorgsgiveren la pasienten bestemme selv, eller bør han/hun fratas selvbestemmelsesretten ut fra en bedømmelse av konsekvensene?

Lov versus etikk Lovene kan regulere fullt ut hvilke valg helsearbeideren skal ta, for eksempel forbudet mot å gi opplysninger om pasienter til uvedkommende (hpl §21). Lovene kan gi helsearbeideren fullt ut valget av handlemåte ut fra egne vurderinger, for eksempel å gi opplysninger om pasienter til helsepersonell som samarbeider om behandling, pleie og omsorg (hpl § 25)

Etikkens relevans Etisk skjønn kan brukes der loven åpner for valg av alternativer, for eksempel kan helsehjelp gjennomføres med tvang når visse vilkår er oppfylt (prl § 4A-4) ”Skal” regler gir lite rom for etisk skjønn og alternativer Rettsregler må ofte tolkes fordi ordlyden er uklar. Det gir mulighet for etisk(og faglig) refleksjon ut fra etiske retningslinjer, verdivalg og kunnskaper, for eksempel hva er nødvendig helsehjelp og vesentlig helseskade (prl § 4A-1)

Faglige vurderinger Hva er det mest hensiktsmessige å gjøre for å oppnå bestemte mål med pleien og omsorgen, hvilke tiltak skal iverksettes for å yte best mulig omsorg Hva er mest hensiktsmessig bruk av ressurser

Kritisk tenkning Hele tiden stille spørsmål ved om faglige vurderinger er i overensstemmelse med det som regnes som faglig god og forsvarlig praksis, og om de er innenfor rammene av det som er etisk forsvarlig og juridisk riktig

Oppsummering Jus Lover og regler som gjelder for alle definerer også de juridiske rammene for pleie- og omsorg Rettsreglene beskytter rettigheter og pålegger plikter Generelle, ofte upresise regler Et resultat av formelle beslutningsprosesser Etterprøves og håndheves av ulike myndigheter (sanksjoner) Rom for faglig og etisk skjønn dersom ikke lovregelen gir klare løsninger på spørsmålet, for eksempel taushetsplikten (kan) Juridiske regler viser ofte til hva som er faglig forsvarlig, for eksempel kravet til hva som er forsvarlig, dokumentert praksis Etikk Yrkesetiske retningslinjer knyttet til ulike profesjoner Uskrevne normer og grunnlagstenkning Ulike etiske modeller Etiske overveielser og valg kan gi rettsreglene mer presist innhold Håndheves av yrkesforbundet, arbeidsgiver eller kolleger Rom for faglig og etisk skjønn, personlige verdier og preferanser (bør og kan) Løsningen på konkrete spørsmål må ikke bryte med formelle lover og regler , for eksempel omdefinere hva som er faglig forsvarlig, dokumentert praksis

fag Et spørsmål om tilgjengelige faglige metoder som er innefor jussen- og etikkens rammer