NAV Verdal NAV Verdal Arbeid & Velferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Bostedsløsprosjektet Verdal kommune
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
ARBEIDSEVNEVURDERING
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kvalifiseringsprogrammet
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Arbeidsrettede virkemidler
Rus - arbeid og aktivitet
Nettverksmøte den
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Helse- og sosialkomiteen 28. februar 2008
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
NAV mulighetenes marked
NAV ANDØY.
Utskrift av presentasjonen:

NAV Verdal NAV Verdal Arbeid & Velferd Visjon NAV : ”Vi gir mennesker muligheter” Målsettinger NAV: Flere i arbeid og aktivitet, færre på trygd Økt brukerretting Bedre effektivitet Visjon AIS og A&V : ”Følk ska bli hjølpin” Målsettinger AIS og A&V: Gjøre arbeid til et naturlig førstevalg Økt brukervennlighet og tilrettelegging Avklare hvilke effekter felles tjenester og forenklet ytelsesforvaltning gir for ulike brukergrupper NAV Verdal NAV Verdal

NAV kontoret – del av en helhet Tiltak og tjenester Arbeids- markedet Brukerorg Øvrige komm. tj. Andre NAV-kontor Spesialenhet m.m.m NAV kontoret

Inntektssikring Arbeids- NAV marked Med NAV vil personer i arbeidsstyrken ha i hovedsak to alternativer for livsopphold: egen arbeidsinntekt eller ytelser fra NAV. NAV viktigste oppgave blir tydelig: flere i lønnet arbeid, færre på stønad fra NAV NAV viktigste samarbeidspartner er arbeidsgiverne – det er her løsningen ligger… Integrering – hjelpe brukerne inn i arbeidslivet og hjelpe arbeidsgivere ved rekruttering Forebygging – hjelpe arbeidstakere i å beholde arbeid og hjelpe arbeidsgivere med å beholde arbeidskraft

Arbeidsevnevurdering Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Arbeidsevne Arbeidsevne-/funksjonsevnevurdering: Den enkeltes evne til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid eller deltakelse i dagliglivet vurderes. Kan påvirkes – enig?

Praksis i dag Sykepenger Primært medisinske tiltak Rehabiliteringspenger Medisinske tiltak Attføringspenger Alle arbeidsmarkedstiltak Tidsbegrenset uførestønad Ikke krav om aktive tiltak Dagpenger Arbeidsmarkedstiltak avhengig av status Sosialhjelp Tilfeldige tilbud om tiltak

Arbeidsevnevurdering Oppfølging etter behov Praksis i framtida Arbeidsevnevurdering Oppfølging etter behov Avklaring Oppfølging Tidsubestemt lønnstilskudd Varig tilrettelagt arbeid Arbeid med bistand Arbeidsmarkedsopplæring Ordinær utdanning Motivasjonstiltak Lønnstilskudd Medisinsk rehabilitering Lavterskeltilbud Økonomisk rådgivning Tett individuell oppfølging Kvalifiseringsprogram

Partnerskapet Leder NAV fylke Verdal kommune v/Rådmannen Leder NAV Ola Sagbakken (Jan A. Strand) Mottaksavd. Trude Haugdahl (Terje Rennemo) Oppfølgingsavd. Jan A. Strand (Vibeke V. Rosvoll Inntektsavd. Joar Aksnes (Inger Bjøru) Helen Buran Guri Haugdahl Eve S. Kløvjan Ole B. Kvemo Signe Lein Birgit Rennemo Jorid U. Stavrum Lise Stormoen Astri S. Vikan Eldbjørg Aune Liv Jorid Aune Bente Chruicshank Siv Dalheim Grete Ekseth Ida-Sofi Gulliksen Rigmor Hafell Ole A Haugan Jan Erik Hermann Anne-Eli Kjesbu Stein Ivar Kjesbu Veronica Olsen Lill K. Rindsem Svein Sandsæther Kari Segtnan Ingrid H. Wærum Kirsten By Lise Duvsethe Turi Eitrem Rita Holmen

Statlige spesial – oppgaver MOTTAK Vertsfunksjon – mottak forvaltning - selvbetjening Team mottak Daglig leder Leder Statlige spesial – oppgaver Steinkjer/ Levanger Kommunale Forvaltnings oppgaver OPPFØLGING Team 1 Team 2 Team 3

Statlige spesial – oppgaver MOTTAK Vertsfunksjon – mottak forvaltning - selvbetjening Team mottak Daglig leder Leder Statlige spesial – oppgaver Steinkjer/ Levanger Kommunale Forvaltnings oppgaver Teammøter tå tvers av avdelingene OPPFØLGING Team 1 Team 2 Team 3 Arbeidslinja Rus/psykiatri Fagmøter/ grupper

Utfordringer kommunal side Integrering/samordning/helhetstilbud stat/kommune Øk.sos.hjelp - arbeidsmarked – NAV/samarb.parter – mange i jobb Rest - helsebegrensninger/rus/psykiatri/språk – kombinasjoner – lengre løp Helhetlig – og samlet tjenestetilbud /lav terskelkontakt Urovekkende utvikling mht. drop-out videregående skole, hardere ungdomsmiljø Forebygging tidlig – mange sektorer viktig for å sikre ind. mestring Bolig – nye finansieringsformer – stigende rente – underregulerte pensjoner Gjeldsrådgivning/oppfølging Bolig – stigmatiserte grupper – bostedsløse – akuttløsninger

Utfordringer kommunal side Økende etterspørsel etter rus/psykiatritjenester – hard prioritering – aldersgrupper – spesialist-/primærhelsetjeneste Støttekontakter – vanskelig å rekruttere Aktivitets- og sysselsettingstilbud – økende behov mht. antall og differensiering Oppfølging av brukere med rus/psykiatriproblematikk utenfor kontortid/ hele døgnet Flyktningetjenesten – Verdal vid.skole Krafttak for inkludering Arbeidsgiverfokus

Utfordringer vi har Vi må få til Det nye Overordnet målbilde Utfordringer vi har Vi må få til Det nye For mange på stønad Tre kontor ”Kasteballer og innelåsning” Blanding av arbeidsrettede prosesser og rene produksjonsoppgaver Lite effektiv utnyttelse av ressurser og kompetanse på tvers Flere datasystemer For lav brukertilfredshet For lite brukermedvirkning Flere i arbeid og aktivitet Ett kontor Flere beslutninger tas nærmere brukeren Tydelig arbeidslinje i front Målretta løp fra passivitet til aktivitet Tid til mer og bedre oppfølging Individuell tilpasset oppfølging Samordnede og samtidige tjenester Velferdskontrakt – det skal lønne seg å være aktiv Klart skille mellom ”produksjon” og arbeidsrettede prosesser Økt bruk av selvbetjeningsløsninger Enkle henvendelser håndteres enkelt Høy brukertilfredshet Reell brukermedvirkning Samordning av tjenestetilbud Felles ledelse Endring i arbeidsoppgaver og roller Felles arbeidsmetoder som understøttes av IKT Felles kompetanse og kulturutvikling Ny kanalstrategi Tilpasning av lokaler