Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Løpende måling av pasienttilfredshet ved Psykiatrisk Divisjon, Stavanger Universitetssjukehus, 2013   Alle pasienter som har gått i poliklinisk behandling,
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Alkohol | SVØMMING.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
ESMA retningslinjer egnethetstest
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Om autorisasjonsordningen
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
E-handel.
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Internkontroll i kommuner
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Endringer i arbeidsmiljøloven
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samstemming av medikamentlister og riktig legemiddelbruk
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Planlegge og prioritere tiltak
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Rådgivningstjenesten Politisk nestleder Simen Irgens oktober 2013 Rett Kompetanse.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Aktuelle eksempler søknadsomgangen pr Produksjonstilskudd.
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
BRUM seminar, Bodø 16. mars En modell for drift av callsenter/kundesenter Tilgjengelighet, responstid og hvordan oppleves dette av kunden Av Oddvar Johnsen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
Visjon, virksomhetside og verdier
Juristsamling - Ålesund
Gjeldende regelverk om vurdering
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS God rådgivningsskikk Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS

God rådgivningsskikk i Storebrand Grunnopplæring – obligatorisk for alle nyansatte rådgivere (også ved konsern-intern rekruttering) Fag- / produkt-opplæring Systemer Compliance, herunder vphl. og hvitvaskingsloven Egen retningslinje for oppfølging av rådgivere som ikke ennå er autorisert (nye) Autorisering av finansielle rådgivere BI-løp Løpende oppdatering / opplæring av ansatte Nylig besluttet at alle nyansatte rådgivere med autorisasjon skal testes i metodikk.

God rådgivningsskikk i målkortet Bakgrunn for valg om å inkludere god rådgivningsskikk i målkortet. Resultatkrav Krav til leveranser fra arbeidsgiver Aktivitet – antall kundemøter / telefoner Resultat Egne resultatkrav mål om bonusoppnåelse Incentiv innført som følge av endring av rutiner ifm. arkivering av dokumentasjon Vi ser ikke bare på resultatene , men også hvordan vi skaper dem. God dokumentasjon av rådgivningen som ytes er tillitsvekkende og kan gi et godt grunnlag for forberedelse til senere samtaler med kunden

Elementer i kontantlønnsmodell for rådgivere Storebrand Finansiell Rådgivning (2013) Fastlønn Målbonus, som beregnes iht. modellen under

Elementer individuell måloppnåelse Holdning / aktivitet 25 % God rådgivningsskikk 12,5 % Sentrale aktiviteter 12,5 % Resultat 50 % Aktivitet 25 % Møteaktivitet 12,5 % Spareavtaler 12,5 % Totalt 100 %

God rådgivningsskikk (12,5 %) Krav 150% måloppnåelse: Ingen ting å utsette på egenhandelsrapporteringen Kun meget gode kundeprofilskjema Ingen brudd på rutiner/regelverk Krav 100% måloppnåelse: En forglemmelse knyttet til rapportering av "Ingen handel", for øvrig ingen brudd på egenhandelsregelverket. Kundeprofilskjema (kun grønt) Krav 75% måloppnåelse: Inntil to forglemmelser knyttet til rapportering av "Ingen handel". Kundeprofilskjema (gult, eventuelt i kombinasjon med grønt) Ett mindre brudd på rutiner/regelverk aksepteres.

God rådgivningsskikk (12,5 %) Krav 50 % måloppnåelse En forglemmelse knyttet til registrering av "Handel" eller tre forglemmelser av "Ingen handel" Kundeprofilskjema (kun gule skjema) To mindre brudd på regelverk/rutiner. Krav 0 % måloppnåelse Mer enn én forglemmelse knyttet til registrering av "Handel" Kundeprofilskjema (forekomst av rødt skjema) Et større brudd på regelverk/rutiner eller mer enn to små.

Toppselger Konkurranse internt i salgsmiljøet i Storebrand – premiering i form av seminar i utlandet Stor prestisje å få delta Rådgivere med score < 100 % på "God rådgivningsskikk" iht. bonuskriterier er automatisk ekskludert fra deltakelse uavhengig av salgsresultater

Resultat av god rådgivningsskikk i målkort Incentivstruktur – hvordan få alle til å trekke i samme (riktige) retning? Trekk i (individuell) bonus har vist seg svært effektivt - skaper ekstra dimensjon av interessefellesskap mellom rådgiver og arbeidsgiver rådgiver får ekstra incentiv for å sikre god dokumentasjon Ledere får ekstra incentiv for å følge opp teamene sine ettersom de kan trekkes i bonus ved avvik hos rådgiver(e) i teamet Bevissthet rundt krav til dokumentasjon for å kunne bli "Toppselger" og få delta på seminar.

Hva kreves for at tiltaket skal ha effekt? Kontinuerlig oppfølging av ledelse/compliance i form av kontroller Tydelige tilbakemeldinger på hva som ikke er bra nok 1 til 1 Til alle dersom det avdekkes systematiske avvik Dele "best practice" - Lære av de beste

2014 Strategisk valg i konsernet om å gå bort fra individuell bonus i salg/rådgivning Innført Ny utvidet rutine for stikkprøver av dokumentasjon på utført rådgivning Risikobasert tilnærming Resultater følges opp løpende Systematiske avvik og tegn på manglede opplæring/kompetanse følges opp i mnd. medarbeidersamtaler mellom rådgiver og leder Mnd. medarbeidersamtaler dokumenteres i form av referat. Lagres i konsernfelles system for medarbeideroppfølging