Dialogseminar Åre 13.03-14.03.07 - Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
"Lyn og torden".
Nordseter barnskole, Presentasjon fra informasjonsmøtet 7. juni 2012
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hvordan kan vi bruke det?
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar Rinnleiret Ass.rådmann Alf Birger Haugnes 1GRUPPEOPPGAVE A.KULTUR og HELSESATSINGEN - Drøft KORT.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Luranetunet - offentlig/privat drift Konkurranse gjorde alle bedre!
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Samhandling leder/verneombud
Vi jakter på mulighetene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NYE SKOGN GRUNNTANKER: Tidsmessige lokaler (jfr. Skolebruksplanen)
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Maria Tindberg.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Rygge ungdomsskole. Nedleggelse av grunnsteinen 24.august 2015 Tidskapsel – åpnes august 2066 Aviser, mynter, brosjyrer, byggtegninger og planer fra Rygge.
Skole med flerbrukshall og kulturdel Bruttoareal: m 2 (Fortsatt kan det bli små endringer) 1.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utforming av skolebygg
Tolga skole, barnehage og Vidarheim- oppvekst i Fokus.
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Overgang for elever med spesielle behov
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Avdeling for skoleanlegg
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1. Hovedmål for skoleutbygging: –skolekapasiteten i kommunen skal være slik at alle klasser har sitt eget klasseareal, og alle elever har sin egen arbeidsplass –skape tidsmessige skoleanlegg som skal være en ressurs for å løse utfordringene i læreplanen. –brukerne skal trekkes aktivt inn i planleggingen av hvert prosjekt –skolen skal gi et godt arbeidsmiljø for elever og ansatte –skolen skal være et kultursentrum i nærmiljøet –skoleanleggene skal være så fleksible at organisasjonsformer, undervisningsopplegg og arbeidsmåter lett kan tilpasses senere læreplaner/formål –byggene skal gi mulighet for å utnytte alle skolens ressurser –IKT skal være et hjelpemiddel i alle fag, som verktøy i tekstbehandling og som et hjelpemiddel til innhenting av informasjon. –utearealet planlegges som en arena for aktivitet og læring i forlengelse av innearealet –en godt utbygd personalavdeling med personalrom og møte/konferanselokaler –skoleanlegget skal invitere til nærmiljøtiltak (kunstgressbane, hagearkitekt). –arbeidsplasser for ansatte legges i nærheten av elevenes arbeidsplasser.

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk 2. Hovedideen for nye skolebygg På bakgrunn av hovedmålene skal skolebyggene utvikles etter følgende retningslinjer: –fleksible bygg med delvis åpne løsninger –god tilgjengelighet/funksjonalitet for alle elever (jf. Universell utforming – Pilotkommune). –gode løsninger for ulike sambruksfunksjoner (Ressurssenter oppvekst, elevråd, sosiallærer..) –alle klasser skal ha eget klasseareal. –hvert klassetrinn skal ha et åpent klasseareal som inviterer til samhandling og samarbeid. –grupperom tilknyttes klassearealene –felles aktivitetsområde for hvert areal –desentraliserte garderober –en funksjonell avdeling med spesialrom –skolebiblioteket skal ha en sentral plass og virke som senter for kulturell virksomhet, for informasjon og innhenting av materiell –kantine/oppholdsrom for elever. (jf. skolefrokost, fellessamlinger osv).

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk: 3. Fleksible skolebygg med delvis åpne løsninger. Svaret på hovedidèene blir fleksible skolebygg med delvis åpne løsninger. Den pedagogiske begrunnelse for dette er at slike løsninger lettere oppfyller læreplanens krav om: –tilpasset opplæring jf. kommunens MILL satsing). –variasjon i arbeidsmåtene ut fra ulike evner og anlegg –flere muligheter for differensiering jf. kommunens MILL satsing. –større tilgjengelighet til læremidler. –utforskende og eksperimentell læring - lære ved å gjøre (flere læringsstrategier) –felles aktivitetsområder –god tilgang til skolebibliotek, dataarbeidsplasser og sentralt utplasserte læremidler –samarbeid - mellom elever, i personalet og mellom personalet og elever. –utnytting av alle skolens ressurser

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk: I de pedagogiske løsningene ligger det også en økonomisk gevinst: –skolen blir mer fleksibel overfor endringer i elevtall –personalressursen kan utnyttes mer fleksibelt ved å bruke fellesareal og grupperom i tilknytning til klassearealene De bygningsmessige løsningene skulle også gi andre gevinster: –miljøgevinst –god driftsøkonomi.

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Ombygging/restaurering av Vuku oppvekstsenter: Vi har laget skisser for ønsker våren 2006 etter et budsjettforslag på ca. 15 mill. (Økonomiplan 2006) Vi skal nå bygge for 35 mill. Neste planleggingsfase starter i disse dager. Byggestart våren/høsten Alle klasser i ungdomsskolen blir berørt. Midlertidig brakkeløsning i ca. 1 og 1/2 år for 225 elever og ca. 25 ansatte. Ny ”Paviljong” ved barneskolen, byggestart 10.april 2007 med ferdigstilling des-07. Nye spesialrom. Nye garderrober og klasseromsareal for 3 ungdomstrinn. Mange grupperom. Universell utforming av hele ungdomsskolen. Oppussing av ”samfunnshus” med gymsal og garderrobeanlegg. Nye teamrom og møterom for personalet. Helt nytt og gjennomarbeidet uteområde/nærmiljøanlegg.

Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Prosessen Mange grupper skal involveres i en byggeprosess: Elever Foreldre Ansatte med tillitsvalgte og verneombud. Arkitekt Teknisk Nærmiljøet rundt skolen Universell utforming.(Inger H. Storstad er pilot) Skoleledelsen IKT- avdelingen Alle andre brukere Brann