Kriminalitetsforståelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Sosial integrering Geir Hyrve.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Etiske modeller - hva er det?
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Rolighetsmoen barnehage
Symbolsk interaksjonisme
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Perspektiver i sosiologien
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Geimeinschaft Gesellschaft Kommunitarisme
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Etikk i pedagogisk arbeid
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Tidlig psykologisk antropologi:
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
MAKT OG ORGANISASJONER
Bourdieus kapitalbegrep
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Deltakende læring.
Sosialkonstruktivisme
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Kapittel 1 SAMSPILL.
Marit Haldar Professor i sosiologi
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Roller.
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kriminalitetsforståelser Kjersti Ericsson

Kriminalitet er et hverdagsord, noe alle vet hva er trenger å ”underliggjøres”

Colette Guillamin om begrepet rase: Fra legalt til biologisk begrep Fra et begrep aristokratiet brukte om seg sjøl, til et begrep som brukes om ”de andre” Fra tid (slekt, generasjoner) til rom

Nils Christie: Spissformulering: ”Kriminalitet finnes ikke.” Sentrale ord for Christies kriminalitetsforståelse: Definisjon, mening

Cecilie Høigård: Spissformulering: ”Kriminalitet er en størknet maktrelasjon.” Sentrale ord for Høigårds kriminalitetsforståelse er sosial relasjon, størknet makt.

Lei Petter Olaussen: Spissformulering: ”Kriminalitet er en sosial realitet.” Sentralt ord for Olaussens kriminalitetsforståelse er enighetskategori

Teoretisk inspirasjon hos Christie: Symbolsk interaksjonisme, jfr. Herbert Blumer: Menneskelig handling er meningsfull atferd som foregår på den måten at man først definerer hva slags situasjon man befinner seg i, og deretter, etter slik å ha gitt situasjonen mening, handler på grunnlag av denne definisjonen. Ferdinand Tönnies: Gemeinschaft und Gesellschaft

Teoretisk inspirasjon hos Høigård: Bourdieus begrep om ”symbolsk makt”: De dominerendes perspektiv, og de tenkemåtene og kategoriene som springer ut av dem, blir tatt for gitt, blir oppfattet som sjølsagte, også av de dominerte. Dette er kanskje det sterkeste bidraget til å opprettholde den bestående orden og de bestående maktforhold

Teoretisk inspirasjon hos Olaussen: Max Weber – metodologisk indisvidualist Emile Durkheim – metodologisk kollektivist Weber og Durkheim befinner seg på hver sin side av aktør/struktur-dimensjonen

Durkheim: Sosiale kjensgjerninger er overindividuelle, de kan ikke reduseres til eller forklares gjennom de individene som er samfunnets grunnlag En handling er forbrytersk hvis den krenker sterke og bestemte kollektive bevissthetstilstander.

Webers enighetskategorien hviler på : allmenn enighet om viktige moralske/etiske spørsmål allmenn enighet om hvordan vi skal forholde oss til bestemte typer handlinger legitime institusjonelle ordninger som forbinder alle i samfunnet Bak enighetskategorien ligger enkeltindividers handlinger og intensjoner

Ulike syn på staten: Christie: ”Den imperialistiske stat” som ”stjeler konflikter”. Høigård: Staten som organisert uttrykk for de herskende klassers interesser Olaussen: Staten som uttrykk for samfunnsmedlemmenes felles interesser