Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn Forskningsprosjekt i samarbeid mellom Huseby og Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk ”Gjøre spesialpedagogisk praksis forskbar” Prosjektperiode 2007-2011 Paraplyprosjekt med individretta delprosjekter (6-10 barn 1-2 år, pt 5 barn)
Bakgrunn Tidlig innsats Systematisk kartlegging av førskolebarnas språkutvikling Behov for økt kunnskap om særtrekk i blinde barns språk og hvordan det er mulig å bidra til funksjonell språkutvikling hos blinde barn
Mål Beskrive språkutviklingen hos blinde barn Utvikle en database hvor det kliniske, spesialpedagogiske arbeidet registreres Å fremme en funksjonell og mest mulig aldersadekvat språkutvikling hos barna
Metode Longitudinell studie Datainnsamling knyttes til Husebys tjenester (utredning, veiledning og kurs) til små blinde barn (foreldre og faglig nettverk) Samarbeid mellom forskere og rådgivere i senterets førskoleteam
Datainnsamling Videoopptak av samspill Logg og notatark ”Barnets ordbok” Semi-strukturert kommunikasjonsintervju Døgnklokke
Hva er nytt for Huseby? Hyppigere og mer detaljert kartlegging Mer detaljerte beskrivelser og registreringer Prosjektgruppene fungerer som større og mer kvalitativt sterkere faglig forum som diskuterer og reflekterer over data og tiltak Ressursbruk i brukersakene x 3
Vil du vite mer? gro.aasen@statped.no