Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forum for fagskolestatistikk Som kjent er det opprettet et eget forum for fagskolestatistikk.
Teknologi og forskningslære
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Duo- en liten innføring
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Faggruppen språk og kommunikasjon
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kvalitativ metode i markedsforskning
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Reidun Olstad NNPF Innføringskurs i klinisk forskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Etter selvmordsforsøket
Aggression Replacement Training
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Demensstudien i Nord-Norge En behandlings- og omsorgsrelatert studie.
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
Tidlig registrering av språkutvikling
Norges Beste Barnehage
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Arbeidet med prosjektskissen
Fokus på tidlig innsats
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Kommunalt foreldreutvalg
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Siste året i barnehagen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Miljø for Masteroppgaven?
Datainnsamling i SO i dag
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn Forskningsprosjekt i samarbeid mellom Huseby og Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk ”Gjøre spesialpedagogisk praksis forskbar” Prosjektperiode 2007-2011 Paraplyprosjekt med individretta delprosjekter (6-10 barn 1-2 år, pt 5 barn)

Bakgrunn Tidlig innsats Systematisk kartlegging av førskolebarnas språkutvikling Behov for økt kunnskap om særtrekk i blinde barns språk og hvordan det er mulig å bidra til funksjonell språkutvikling hos blinde barn

Mål Beskrive språkutviklingen hos blinde barn Utvikle en database hvor det kliniske, spesialpedagogiske arbeidet registreres Å fremme en funksjonell og mest mulig aldersadekvat språkutvikling hos barna

Metode Longitudinell studie Datainnsamling knyttes til Husebys tjenester (utredning, veiledning og kurs) til små blinde barn (foreldre og faglig nettverk) Samarbeid mellom forskere og rådgivere i senterets førskoleteam

Datainnsamling Videoopptak av samspill Logg og notatark ”Barnets ordbok” Semi-strukturert kommunikasjonsintervju Døgnklokke

Hva er nytt for Huseby? Hyppigere og mer detaljert kartlegging Mer detaljerte beskrivelser og registreringer Prosjektgruppene fungerer som større og mer kvalitativt sterkere faglig forum som diskuterer og reflekterer over data og tiltak Ressursbruk i brukersakene x 3

Vil du vite mer? gro.aasen@statped.no