Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Kvinne på topp September2008.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Forum for EVU og digitale medier i læring
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
SPIR Idélab Bodø.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Diabeteskofferansen Ledere
Personlighetsbegrepet i veiledning
Å lykkes eller være lykkelig?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Teambygging og fasilitering
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
- Verdsettende ledelse
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Vi er nærmere en løsning …….
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Kreativitet.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

1 2 3 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

1 1. Pådriveren i TEAMET M 0

Pådriveren 0 km/h 524 km/h

A

Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

Hvorfor kan ikke Pådriveren drive innovasjonsprosjektet selv? MÅ vi ha et TEAM?

Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

Dick Fosbury - 1968 HVEM er pådriveren? Pådriver må melde seg selv! Behov Løsning TEAM Pådriver Forankring HVEM er pådriveren? Pådriver må melde seg selv!

La meg starte med å vise en tale Steve Jobs CEO APPLE holdt for avgangselevene på Stanford

Bea Palmer

Joe Venuti

Eddie South

Bea Palmer + Eddie South?

Kjenner du noen pådrivere?

4 karakteristikker (K) av pådrivere.

K1: Pådriveren tør å gjøre det de brenner for Kilde:Aviation s. 38. Tyskeren Otto Lilienthal flyr fra en liten bakke i Lichterfelddelde i berlin i 1894. Han ble drept i 1896 i en flygeulykke. M 7 18

K2: Pådriveren gjør det umulige mulig Kilde:Aviation s. 38. Tyskeren Otto Lilienthal flyr fra en liten bakke i Lichterfelddelde i berlin i 1894. Han ble drept i 1896 i en flygeulykke. Prof. Sjur Dagestad Bjørn Tiller M 7 19

K3: Pådriveren lar seg ikke stoppe av frykt Kilde: M 3

K4: Pådriveren gir seg ikke M 7 21

INNOVASJONSTEAMET

1 2 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET M 0

Behovet for team dukket raskt opp Oh’ shit! M 23

Løsning M 23

Hva slags personer/typer bør et INNOVASJONSTEAM ha?

Ulike typer M 23

Ekstrovert = Drøfter tanker og følelser med andre. Introvert = Indre dialog – drøfter med seg selv. Sansning = Detaljorientert; opptatt av her og nå. Intuisjon = Framtidsorientert; ser etter mønstre, sammenhenger – det store bildet. Rasjonell = Rasjonell og analytisk, tar ”logiske” beslutninger. Emosjonell = Beslutter ut i fra magefølelse og spontanitet. Avgjørelse = Støtter vedtak – god til å ”velge bort”. Opplevelse = Fleksibel, åpen for endringer.

2684 typer eller mer… Håndverkeren Teknologen Den som tar pulsen Entreprenøren Feilsøkeren Grensekrysseren Den visjonære Skipperen Økonomen Analytikeren Bestemor Kunstneren Nikkedukke Arbeidsmauren Aktor Verdensmesteren Desertøren Martyren Lytteren Inspiratoren Morderen M 23

Ha minst en sertifiserbar skrulling

Et innovasjonsteam er to eller flere som arbeider sammen for å skape EN NY OG BEDRE LØSNING FOR KUNDEN. (Dagestad/Wigestrand, 2011)

Hvor verdifull løsningen blir, avgjøres av teamets EGENSKAPER.

Javel? EGENSKAPER? Hvilke egenskaper?

Det var først når jeg skjønte at det var ok å spille feil at jeg virkelig begynte å nærme meg noe. Ornette Coleman

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM? 1. Organisering Holde fokuset på oppgaven. Drive prosjektet framover. Forstå, og kommunisere helheten.

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM? 2. Sokrates Stille gode, reflekterte spørsmål. Utfordre tenkningen og ideene. Drive diskusjoner framover.

Stiller du spørsmål, eller gir du svar?

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM? 3. Kreativitet Tenke annerledes; på tvers – og kryss. Drive fram nye ideer. Utfordre antatte sannheter.

Jeg forsøker å tenke ut av boksen, men tankene bare svirrer rundt over alt!

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM? 4. Rasjonalitet Logisk og rasjonell tenkning. Forstå firmaets sterke og svake sider. Ha tung praktisk erfaring. Trives med realisering av prosjekt.

Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM? 5. Salg Forstå marked og kunder. Erfaring med kundesamtaler.

De fleste personer besitter mer enn EN av disse fem egenskapene: ORGANISERING SOKRATES spørsmål RASJONALITET KREATIVITET SALG

Hvilke egenskaper bør gjelde ALLE i et innovasjonsTEAM? ÅPENHET ÅPEN KOMMUNIKASJON. ÅPEN (FOR) KRITIKK.

Lar ANDRE kritisere Hvor er du? Kritiserer ÅPENT

Ser verdien av KRITIKK Hvor er du? Misliker KRITIKK

Gode team? Charles Mingus (1922-1979) Jaki Byard (1922-1999)

Hvordan arbeider dere i teamet?

Utformer dere mer enn et alternativ? Et innovasjonsTEAM bør utforme mer enn ett alternativ.

Spør: ”Hvordan vet vi dette? Hva er fakta her?” Tester dere alle utsagn og antatte fakta? Et innovasjonsTEAM må utvikle evnen til å skille mellom fakta og ting som blir sagt som om det er fakta. Spør: ”Hvordan vet vi dette? Hva er fakta her?”

Utformer dere tydelige, definerte kriterier? Før et innovasjonsTEAM tar en beslutning, må teamet bestemme hvilke kriterier som skal avgjøre om beslutningen er god.

Er det rom for utfordring og debatt? Sørg ALLTID for en sunn og fornuftig kritikk av alle forslag som fremmes.

FORHOLDET MELLOM KAOS og STRUKTUR

Den som er ung, uten å være liberal – har intet hjerte. Den som er gammel, uten å være konservativ – har ingen hjerne. Winston Churchill 55 55

1 2 3 1. Individet i TEAMET Prosesser i TEAMET Verktøy for TEAMET M 0

Verktøy for valg av løsning: La oss si at teamet, etter en kreativ prosess, har tre forslag til løsninger (A, B, og C), men er usikker på hvilken man skal velge. For å bli sikrere på valget kan man gjøre følgende: Bruk PIFF-verktøyet på alle tre løsningene. Det kan bidra til en mer riktig oppfatning av hvor gode de ulike løsningene faktisk er.

Norske fotballspillere og alkohol Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen.

Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

Hva er FORDELENE med denne ideen? PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

Norske fotballspillere og alkohol Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen. Alternativ B Kan drikke moderat etter viktige kamper, men være i seng til rimelig tid.

Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

Hva er FORDELENE med denne ideen? PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

Norske fotballspillere og alkohol Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen. Alternativ B Kan drikke moderat etter viktige kamper, men være i seng til rimelig tid. Alternativ C De er voksne og kan bestemme dette selv.

Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

Hva er FORDELENE med denne ideen? PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

1 2 3 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

INNOVASJONSTEAMET

Litteratur Cynthia Barton Rabe (2006): The Innovation Killer – how what we know limits what we can imagine… and what smart companies are doing about it Curtis R. Carlson and William W. Wilmot (2006): Innovation – the five disciplines for creating what customers want Jeff Feldman/Karl Mulle (2007): Put Emotional Intelligence to Work Deborah Mackin (2007): The Team Building Tool Kit, tips and tactics for effective workplace teams

Litteratur 5. Paul F. Berliner (1994): Thinking in Jazz, the Infinite Art of Improvisation LaFasto/Larson (2001): When Teams Work Best : 6,000 Team Members and Leaders Tell What It Takes to Succeed Endre Sjøvold (2006): Teamet, utvikling, effektivitet og endring i grupper Robbins & Finley (2001): Team som lykkes (The new Why Teams Don’t Work)