- Del 2 Hadelandskonferansen om resultatledelse. Hvordan bruker vi resultatene ? Styring /Rapportering Utviklingsperspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nettvett.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Hva er en foreldrekontakt?
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Rektor har fullt ansvar innen
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Elevinspektør Sandsli VGS Stig Hammersland Læring og trivsel
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Drop-In metoden i skolen
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Asker Kommune Helse og omsorg
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Brukerundersøkelser - resultat
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

- Del 2 Hadelandskonferansen om resultatledelse

Hvordan bruker vi resultatene ? Styring /Rapportering Utviklingsperspektiv

Vi vil nok oppleve å få resultater som vi ikke alltid er like stolt av !

Resultatene har liten verdi i seg selv og fører ikke til endring av virksomheten dersom de ikke blir brukt !

Vi må ha en klar mening med hvorfor vi driver med akkurat det vi gjør ! Vi har et hovedmål og en hovedprosess !

Hovedprosessen må gjenspeile kjernevirksomheten vår. Elevens læringsutbytte

Del prosesser må støtte opp om hovedprosessen. Elevens læringsutbytte Medarbeider utvikling Comenius Theaching Learning IKT Kontaktlærer rollen

Brukere

FokusområderBRUKERE Kritiske Suksessfaktorer B1. Gode tjenestetilbud Måleindikatorer (MI)B1.1 Bruker- tilfredshet i forhold til tjenestetilbudet MålemetodeB1.1 Brukerundersøkelse ResultatmålB1 R Ønsket Nedre 5 4

Brukerundersøkelser Elevinspektørene Foreldreundersøkelser

Foreldreundersøkelse Gulskogen skole 2004 Skoler samlet 2004 Brukertilfredshet med tjenestetilbudet 4,84,6 Opplevd læringsutbytte 4,54,4 Opplevd læringsmiljø 5,04,0 Brukertilfredshet med medvirkningen 4,44,3 Opplevd trivsel 5,04,8 Opplevd tilfredshet med møteplassene 4,94,7

Som må feires på en passende måte!

Lærere som prosessdrivere for egen gruppe/klasse Elevinspektørene Foreldreundersøkelse Foreldre/elevmøte Tiltak

Rektor har ansvaret for å ta brukerundersøkelsene og resultatene inn i skolens formelle organer.

Målformuleringene og nye tiltak må bygge på resultatene Hovedprosessen må gjenspeile kjernevirksomheten vår. Elevens læringsutbytte

og ikke lage mål som er utenfor rekkevidde.