Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Strategiarbeid i praksis
- Samhandlingsreformen –
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
LÆRING Grunnleggende prosesser
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Habiliteringstjenesten i Helse Bergen,
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Goffman, Garfinkel og Giddens
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
NESO Formannsskole Teamarbeid
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Definere og velge hovedmål og delmål
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Arendal kommune mottar den nasjonale innovasjonsprisen 2014 Med hjerte for Arendal ett av prosjektene.
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
Modellkommunene Hva er unikt?
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
Åsmund Nyhus Daglig leder
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Asperger syndrom og ADHD
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Roede-kurs på arbeidsplassen
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian Wig, Pixellus AS, +47 –

Fra Wikipedia: «Sosialt entreprenørskap er en form for entreprenørskap som handler om å bruke virkemidler fra forretningsverdenen for å bidra til å løse problemer som er knyttet til sosiale og samfunnsmessige forhold.entreprenørskap Det legges gjerne til grunn av motivasjonen for slik virksomhet i hovedsak ikke er profittdrevet.»

Forretningsidé ”Ta vare på historien” Et spesialistselskap på digitalisering, redigering og restaurering av kunders unike og uerstattelige materiale av fotografier, bemannet med fotointeresserte mennesker med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme.

Før

Etter

Bildedatabase

Hva gjør selskapet «sosialt»?

Dedikert (innen interesseområde) Nøyaktig og detaljfokusert Strukturert og systematisk Lojal og ærlig Liker ofte repetitivt og forutsigbart arbeid – med klart definerte oppgaver og gode arbeidsbeskrivelser Skjønnsmessige vurderinger Ta (raske) beslutninger Forstå ironi, kroppsspråk, indirekte eller ”billedlig” tale Fleksibilitet ift endringer Empati - sosialt samspill med andre Generelt om mennesker med Asperger syndrom og høytfungerende autisme Ofte vanskelige områder: Sterke sider:

Alt som er vanskelig ved enhver bedriftsoppstart og for enhver selskapsstrategi er enda litt vanskeligere når bedriften eller satsningen har et sosialt motiv

To sentrale utfordringer for oss (og trolig for dere!): 1) Hvordan identifisere og kvalifisere ansatte? 2) Hvordan tiltrettelegge for å dempe ansattes svake sider?

Utfordring 1: hvordan identifisere og kvalifisere ansatte? Enda litt vanskelige hos oss fordi: Formell kompetanse er ofte svak, fragmentert eller ikke dokumentert. Eksamener kan skape betydelig stress. Formell kompetanse har ikke nødvendigvis noen sammenheng med de kritiske interesseområdene. Motivasjon for «arbeidsavklaring» kan være svak. Samtidig er dybdeinteresse innen fagområdene kritisk for suksess.

Utfordring 1: hvordan identifisere og kvalifisere ansatte? Lærdom: 1) Aksept og motivasjon for økt personlig kunnskap er utrolig sterk. 2) Kompetanseområder med kontinuerlig læring kan systematiseres. 3) Klare konkurransefortrinn kan bygges på kompetansemessig styrke.

Utfordring 2: hvordan tilrettelegge for å dempe ansattes svake sider? Enda litt vanskelige hos oss fordi: Kravene til systematikk er mye sterkere enn for folk flest. Mange oppgaver er av natur ganske skjønnsmessige. Mange ulike formater og sterkt varierende kvalitet på originaler skaper mange potensielle feilsituasjoner. Parallellitet i produksjonen skaper potensialt kaos!

Praktisk struktur i utforming av arbeidsplassen

Formell struktur i utforming av forretningsprosesser og arbeidsflyt

Prosessen og systemstøtten for denne blir i seg selv et konkurransefortrinn! Systemstøtte som automatiserer arbeidsflyt der dette er mulig

Utfordring 2: hvordan tilrettelegge for å dempe ansattes svake sider? Lærdom: 1.Strukturerte prosesser kan gi dramatiske forbedringer i både kvalitet og effektivitet. 2.Dokumentert struktur er nødvendig for å oppnå kontinuerlig forbedring. 3.Også skjønnsmessige avgjørelser kan systematiseres! 4.En svakhet kan snus til et konkurransefortrinn!

I prinsippet er det ganske enkelt: 1)Forstå fellestrekkene ved gruppen av mennesker. 2) Bygg maksimalt på de sterke sidene. 3) Tilrettelegg for å dempe de svake sidene.

Lærdom: 1.Strukturerte prosesser kan gi dramatiske forbedringer i både kvalitet og effektivitet. 2.Dokumentert struktur er nødvendig for å oppnå kontinuerlig forbedring. 3.Også skjønnsmessige avgjørelser kan systematiseres! 4.En svakhet kan snus til et konkurransefortrinn! Lærdom: 1.Aksept og motivasjon for økt personlig kunnskap er utrolig sterk. 2.Kompetanseområder med kontinuerlig læring kan systematiseres. 3.Klare konkurransefortrinn kan bygges på kompetansemessig styrke. I prinsippet er det ganske enkelt: 1)Forstå fellestrekkene ved gruppen mennesker av mennesker. 2) Bygg maksimalt på de sterke sidene. 3) Tilrettelegg for å dempe de svake sidene.

En utfordring til dere:

Finnes det oppgaver innen egen bedrift der dere kunne tatt initiativ til å skape meningsfylt arbeid for ‘noen som faller utenfor’?