-ikke bare for zippylæreren…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Barns læring, voksnes ansvar!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYLÆRERE – Hvordan kan skolen bruke deres kompetanse ved kriser og uforutsette situasjoner? Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Velkommen til foreldremøte Program: Del 1 – FAU-representant og klassekontakter Del 2 Matematikk o ”Russisk” matematikk ved Oddvar Lomeland o Matematikk-kofferten.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Skole- hjem samarbeid.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

-ikke bare for zippylæreren… Zippys venner -ikke bare for zippylæreren… Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Programmet har som målsetting å lære elevene: å mestre dagliglivets utfordringer å støtte andre som har det vanskelig å identifisere og snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

6 moduler over 24 timer: Følelser Kommunikasjon Om å skape og å miste nære vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Samtale og undre seg sammen med barnet. «Det er de voksnes ansvar å hjelpe barna til å forstå omgivelsene. Det er ord og begreper som er forstandens verktøy. Det er vår plikt å fylle opp barnas verktøykasse slik at de får konkrete redskaper å bruke» (Raundalen og Schulz august 2011) (Sitatet er hentet fra et skriv etter 22 juli.) Det handler om å hjelpe barnet til å lære å identifisere og snakke om følelsene slik at de kan be om hjelp og håndtere det som skjer. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Internasjonal evaluering Bedre mestringsevne Bedre sosiale ferdigheter Høyere emosjonell kompetanse Bedre klassemiljø Styrket lærer – elevforhold Irland 2010 Verktøy til lærer i vanskelige situasjoner Irland 2010 Bedre overgang barnehage skole Litauen Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Norsk Evaluering Bedre klassemiljø Bedre faglig fungering Mindre mobbing og utestenging Bedre samhold Elevene blir mer aktivt støttesøkende Holen 2012 Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Pedagogiske prinsipper Overføring av læring Gjentakelse av læringserfaringer Samspill og dialog Dele opplevelser og erfaringer Her kommer dere inn! Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

For at elevene skal ha best mulig utbytte av programmet bør alle ansatte på skolen kjenne til prinsippene. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Prinsipper Programmet gjennomføres i sin helhet Positive ferdigheter forsterkes Det finnes ikke riktige eller gale løsninger -bare mer eller mindre nyttige Lærerne lytter aktivt til barna Barna praktiserer ferdighetene sine i ulike settinger Barna deltar, involveres og lærer av hverandre Barna evaluerer sin egen mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Være en god lytter, gjøre barna til aktører og la de eie sine egne følelser og måten å mestre de på. Ikke tre ferdige løsninger over hodet på dem, følge barnet på vei mot en løsning. Først da b eier løsningen

AKTØRPRINSIPPET Med aktørprinsippet menes: Den som selv ”eier” problemet skal i størst mulig grad selv finne løsningen som passer i den aktuelle situasjonen, evt med hjelp fra andre. Det motsatte er at ”problemeier” kommer med sitt problem og ”hjelper” finner løsningen ”hjelperen” oppfatter som egnet for ”problemeier”.

Rollespill

Når benytte Zippy-prinsippene? Når elever gir uttrykk for føleleser Når elever kommer opp i konflikter Når elever gir uttrykk for eller benytter uhensiktsmessige mestringsstrategier Når elever har prøvd ut nye mestringsstrategier Når du snakker med elever om vanskelige temaer. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Når benytte Zippy-prinsippene? Når elevene støtter/hjelper hverandre Når de finner løsninger Når de ber om hjelp Når de forteller hvordan de har det Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Implementering Nedfelle i skolens planer at Zippy skal være et satsningsområde Fastsatt tid til øving på oppfølgingsspørsmålene jevnlig på personalmøter Jevnlig bevisstgjøring på aktørprinsippet Henge opp løsningstrappa og oppfølgingsspørsmålene m.m lett synlig Bruke Zippyregelplakaten i alle klasser Felles temauker med ”Zippytemaer” Zippysted på skolen hvor det alltid finnes en voksen eller ”fadderelever” som kan hjelpe/støtte ved behov. Zippystedet kan også være der man går for å vise at man vil ha noen å leke med..osv. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn