Plangruppeledersamling Flyporten 160409 1 Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Årskonferansen for RFF 2009
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2012 PÅ GJØVIK. Onsdag VELKOMMEN - OMVISNING 12.30LUNSJ SAMARBEID SKOLE - ARBEIDSLIV V/Sverre Narvesen,
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
LÆRERKONFERANSE 2014 VELKOMMEN TIL ÅRETS LÆRERKONFERANSE PÅ GJØVIK TEMA UTVIKLING AV FAGSKOLENE.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forkurs, TRES og Y-veien
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk med tidligere utsendt guide, men rekkefølgen er noe endret.

Plangruppeledersamling Flyporten Innledning Nasjonale planer for toårig teknisk fagskoleutdanning blir utarbeidet gjennom samarbeid mellom næringslivet og fagskolene. Planene skal, innenfor fagskolelovens rammer, synliggjøre næringslivets kompetansebehov og - nivå innen de ulike fagretningene. Planene er ikke offisielle, men anbefales brukt som et styringsverktøy for faglig innhold ved utarbeiding av studietilbud/opplæringsplaner i fagskolen. Et sentralt moment er at denne planrevisjonen skal bringe oss nærmere det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF. EQF har ikke som oppgave å bidra til harmonisering av utdanningene, men beskrive disse. Derfor er det ved denne revisjonen anbefalt at planene skal bygges opp med læringsmål uttrykt som beskrivelse av læringsutbytte for hver fordypning og hver modul.

Plangruppeledersamling Flyporten Om læringsutbytte Læringsutbytte kan beskrives som: ”De kunnskaper, ferdigheter og annen kompetanse en person har tilegnet seg eller kan demonstrere etter å ha fullført en læringsprosess.” Læringsutbyttet utformes ut fra aktuelle nivåbeskrivelser og skal være oppnåelige for studenter på dette nivået i løpet av den tiden som er avsatt til modulen. Beskrivelse av læringsutbytte må henge nøye sammen med både opplæringens innhold, valg av opplæringsmetoder og vurderingsformer og selvsagt tilpasses aktuelt studienivå. Det er utarbeidet flere lister og beskrivelser av deskriptorer til bruk for høyere utdanning. Her må en merke seg at NUTF har slått fast at toårig teknisk fagskoleutdanning ligger på nivå 6, se denne tabellen:

Plangruppeledersamling Flyporten

5 Eksempler på formuleringer som kan benyttes ved beskriving av læringsutbytte: Studenten skal kunne utvikle strategiske og kreative løsninger - - Studenten skal løpende kunne vurdere egen læring og identifisere egne læringsbehov - Studentene skal ha kunnskap om og kunne anvende - - Studentene skal ha kunnskap og forståelse - - Studentene skal være kvalifisert for - - Studenten skal kunne formidle ideer, problemer og løsninger - - Studentene skal kunne planlegge og gjennomføre - - Studentene skal kunne veilede og reflektere - -

Plangruppeledersamling Flyporten Holdningsmessige forhold kan også være en del av læringsutbyttet: Evne til å arbeide effektivt og selvstendig Ta initiativ, vise lederegenskaper Planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver selvstendig og i prosjekt. Ta utfordringer Administrere seg selv, holde orden og avtaler. Presentere resultater i muntlig og skriftlig form. Yrkesetikk – ”gjøre de riktige tingene selv om ingen ser deg” Miljøhensyn i arbeid og utvikling Kvalitetssikring av arbeid og løsninger

Plangruppeledersamling Flyporten Planstruktur for de tekniske planene 1. Læringsmål for fordypningen uttrykt som læringsutbytte. En formulerer her 5 – 6 mer generelle beskrivelser for hva som er forventet oppnådde kvalifikasjoner for en fagtekniker etter fullført studium. Dette punktet skal omhandle alle 3 deskriptorene; kunnskap, ferdigheter og kompetanse.

Plangruppeledersamling Flyporten Om planverket (Litt om hvilke planelementer i tillegg til de tekniske, som skal bidra til å gjøre planen for denne fordypningen komplett, eksempelvis Nasjonal plan - generell del, plan for LØM- modul, integrasjon av redskapsemner, plan for lokale valgmoduler osv.)

Plangruppeledersamling Flyporten Presentasjon av fordypningen (En kort presentasjon om fordypningen i forhold til fagretningen)

Plangruppeledersamling Flyporten Grunnlagsmoduler for fagretningen f.eks. elektro - Læringsmål for modulen uttrykt som læringsutbytte. En formulerer her for hver modul 6 – 8 beskrivelser for hva som er forventet oppnådde kvalifikasjoner for en fagtekniker når modulen er fullført. - Under hver modul følger en emnevis opplisting av sentrale tema. - Om integrasjon av matematikk og fysikk. - Om integrasjon av kommunikasjonsemner.

Plangruppeledersamling Flyporten Fordypningsmoduler for fordypning f.eks. elektronikk - Læringsmål for modulen uttrykt som læringsutbytte. En formulerer her for hver modul 6 – 8 beskrivelser for hva som er forventet oppnådde kvalifikasjoner for en fagtekniker når modulen er fullført. - Under hver modul følger en emnevis opplisting av sentrale tema. - Om integrasjon av matematikk og fysikk. - Om integrasjon av kommunikasjonsemner.

Plangruppeledersamling Flyporten Eksempel på gjennomføringsstruktur for fordypningen (matrise som viser eksempel på organisering av modulrekkefølge)

Plangruppeledersamling Flyporten Oppdragene for plangruppene a.Lage en ”frittstående” plan for hver av fordypningene. (Grunnlagsemnene vil være like fra fordypning til fordypning.) b.Arbeidet skal resultere i nasjonale planer som skal gi de overordnede rammene rundt utdanningen. (De nasjonale planene vil så danne grunnlaget for skolenes opplæringsplaner og dermed sikre en viss gjenkjennelighet fra skole til skole.)

Plangruppeledersamling Flyporten c.Redusere detaljeringsgraden i forhold til dagens nasjonale planer. (Det er ikke de nasjonale planene, men skolenes opplæringsplaner som skal inneholde detaljene og beskrive hvordan en har tenkt å utforme tilbudene for å resultere i spesifisert læringsutbytte.) d.Spesifisere læringsmål som læringsutbytte etter fullført studium men også etter fullført modul. Læringsutbyttet etter fullført studium skal dekke alle 3 deskriptorene; kunnskap, ferdigheter og kompetanse. (Ha hele tiden i fokus at kompetansen til en fagtekniker skal bære preg av ”å drøfte og begrunne” mer enn av ”å sette to streker under svaret”.)

Plangruppeledersamling Flyporten e.Sette sammen moduler av emner (tidl. fag) med naturlig tilhørighet innenfor et omfang på normalt 10 – 30 fagskolepoeng og gi modulene et dekkende navn. (NB: Moduler kan ikke inneholde både grunnlagsemner og fordypningsemner.) f.Omforme ”mål” og ”delmål” i dagens planer til en opplisting av sentrale tema.

Plangruppeledersamling Flyporten g.Se til at relevante formelle offentlige kvalifikasjonskrav blir ivaretatt. (Mesterbrev, sertifiseringer m.m.) h.Sjekke nivå mot relevant planverk for videregående opplæring. Fagskoleutdanning skal bygge på videregående skoles nivå og ikke tilsvare dette.

Plangruppeledersamling Flyporten i.Rette opp åpenbare mangler og feil som er blitt avdekket i eksisterende planer. j.Under arbeidsprosessen hele tiden ha klart for seg at NOKUT slår fast: ”Utdanningstilbudet skal være yrkesrettet. Det vil si at det gir kompetanse som kan tas i bruk i samfunnslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. Eventuelle allmennfag skal være støttefag”

Plangruppeledersamling Flyporten k. Planarbeidet skal ikke omfatte lokale valg/valgmoduler. (Disse skal utvikles lokalt.)

Plangruppeledersamling Flyporten l. Legge grunnlag for at redskapsemner innen matematikk, fysikk og kommunikasjon skal kunne integreres i de tekniske modulene. (Det skal ikke opprettes egne redskapsmoduler.) Når planrevisjonen for redskapsemnene er fullført innen april 2009, er det plangruppenes ansvar å sette opp følgende to punkter under hver modul i planen: - Integrasjon av matematikk og fysikk. Her føres opp hvilke redskapsemner innen matematikk og fysikk som plangruppen mener egner seg til integrasjon i den aktuelle modulen. Hvis gruppen mener at integrasjon ikke er mulig, skal dette kort grunngis. - Integrasjon av kommunikasjonsemner Her føres opp hvilke redskapsemner innen norsk- og engelsk kommunikasjon som plangruppen mener egner seg til integrasjon i den aktuelle modulen. Hvis gruppen mener at integrasjon ikke er mulig, skal dette kort grunngis.

Plangruppeledersamling Flyporten Oppdraget for redskapsplangruppene er: Foreta en gjennomgang av planene fra forrige revisjon og omforme de såkalte ”delmålene” til sentrale tema som gruppen mener er tilstrekkelige, aktuelle og dekkende for nivået til en fagtekniker.

Plangruppeledersamling Flyporten Oppdraget for LØM-gruppen er: Foreta en gjennomgang av planene fra forrige revisjon med tanke på aktuelle tema som gruppen mener er tilstrekkelige, aktuelle og dekkende for nivået til en fagtekniker. LØM- modulen bygges opp rundt tre emner: Organisasjon og ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse. Det som i eksisterende plan kalles ”mål” med tilhørende ”hovedmomenter” omformes til en opplisting av sentrale tema. Punktene b, c, d, g, i og j i oppdragslisten for de tekniske gruppene over, vil også være relevante for denne gruppen.

Plangruppeledersamling Flyporten Referanser Planarbeidet er basert på følgende saker i NUTF: Sak 21/08 pr. 21. mai 2008 (vedtak) Sak 31/08 pr. 2. oktober 2008 (utdyping) Sak 31/08 pr. 21. november 2008 (EQF) Sak 41/08 pr. 21. november 2008 Sak 06/09 pr. 29. januar 2009

Plangruppeledersamling Flyporten Styringsgruppen for planarbeidet består av: Ivar Lien, leder av NUTF, Gunnar Visnes, nestleder av NUTF og Bård Inge Thun, nasjonal koordinator.

Plangruppeledersamling Flyporten Planarbeidet startet ved oppstartskonferansen på Gardermoen 28. januar 2009 og gruppeledere er: Bygg & anlegg: Hallgeir Kronen, Bergen tekniske fagskole Elektro: Knut Drage, Fagskolen i Gjøvik Kjemi: Silje Hårberg, Kristiansund videregående skole Maritim: Kåre A. Johnsen, Bergen maritime fagskole TIP: Steinar Lien, Fagskolen i Kristiansand Petroleum: Sissel Paaske, Stavanger offshore tekniske skole Data: Rasmus Trovåg, Fagskolen Tinius Olsen LØM: Cecilie Bjørgo, Fagskolen i Oslo Redskapsemner matematikk/fysikk: Hilde Bøhn, Fagskolen i Ålesund Redskapsemner norsk- og engelsk kommunikasjon: Arve Hoel, Fagskolen i Ålesund

Plangruppeledersamling Flyporten Referansegruppen vil bruke nettstedet som løpende kommunikasjonskanal mot plangruppene.