SUMIT 2002 - Tjora/Underland - plansje 1. SUMIT 2002 - Tjora/Underland - plansje 2 EPJ og andre teknologier ved sykehus - brukere og deres praksis - 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Veiledning av elever / lærlinger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Godt verktøy er halve jobben
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Mestring og forebygging av depresjon
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
10 regler for å skrive for web
Samdata 2012 Somatikk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Lesing og lesestrategier
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

SUMIT Tjora/Underland - plansje 1

SUMIT Tjora/Underland - plansje 2 EPJ og andre teknologier ved sykehus - brukere og deres praksis - 3 case og betraktninger Gro Underland –Stipendiat i sosiologi, Kvalis NTNU –Også sykepleier Aksel Hagen Tjora –Førsteamanuensis i sosiologi NTNU –Også sivilingeniør (data/organisasjon) Akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 3 Utgangspunkt: empirisk forskning i sykehus Observasjonsstudier –Kommunikasjon, dokumentasjon og informasjon ved en kirurgisk sengepost –Akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK) Kartlegging –Praksis og bruk av teknologi ved norske kommunikasjonssentraler –Kunnskaper om datamaskiner etc i sykehus Intervjuer i sykehus –Strategier, meninger, tolkninger (“hvorfor gjør man dette?”)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 4 Struktur Case 1: Kunnskapsformidling og bruk av EPJ på en sykehuspost Case 2: Praksis og bruk av teknologi i AMK-sentraler Case 3: JetRek Utvikling av bærbart rekvisisjonssystem Forholdet mellom idealer og realiteter (et metodisk poeng)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 5 Kunnskapsformidling på en sykehuspost Hvordan formidles medisinsk kunnskap Mellom hvilke profesjoner Papirjournal som kunnskapsbank Hvordan EPR fungerer i dag

SUMIT Tjora/Underland - plansje 6 Hvordan formidles kunnskap? Formelt Skriftlig Muntlig Uformelt Skriftlig Muntlig Ad hoc

SUMIT Tjora/Underland - plansje 7 Hvem dokumenterer i EPR? Alle profesjoner som er i kontakt med pasienter skal dokumenter i EPR Fysioterapeuter, sosionomer….. Leger Sykepleiere

SUMIT Tjora/Underland - plansje 8 Fysioterapeut ”…det skal hele tiden være synliggjort at vi har vært hos pasienten. Det handler jo om pasientens sin sikkerhet, og også om vår sikkerhet og da selvfølgelig. Og det kan ha interesse for andre faggrupper at vi har vært der. …..vi kommuniserer med de andre fysioterapeutene på det her viset også…”

SUMIT Tjora/Underland - plansje 9 Hvorfor er legene fornøyd med EPR? ”Det til enhver tid å ha informasjon tilgjengelig, at alt er til stede for å se hva som er skjedd med pasientene” Vitenskapelig tradisjon Sammenligne og kontrollere resultatene

SUMIT Tjora/Underland - plansje 10 Hvorfor bruker ikke legene EPR? Journalnotatene er ufullstendige og mangelfulle Ting må skje raskt og effektivt Synes EPR går for tregt ”Det tar for lang tid å logge seg inn på en pasient” ”Kan ikke dømme et system som ikke er ferdig”

SUMIT Tjora/Underland - plansje 11 Hvorfor bruker ikke sykepleierene EPR? Deres dokumentasjon er nettopp implementert ”Har ikke bruk for journalen” ”Hvis jeg bruker den så er jeg legens assistant” ”Jeg får nok informasjon på andre måter” De har lite kunnskap om bruk av datamaskiner

SUMIT Tjora/Underland - plansje 12 Thomas Lie: ”I hvilken grad har du behov for opplæring i bruk av PC?”

SUMIT Tjora/Underland - plansje 13 Hva skal til for at EPR skal fungere? Informasjon om hvordan EPR fungerer og hensikten Kunnskap om hvordan EPR vil støtte deres arbeid At EPR er kontinuerlig oppdatert At EPR er enkel i bruk Profesjonene ser fordelene i sitt daglige praksis

SUMIT Tjora/Underland - plansje 14 Akutt- medisinsk kommuni- kasjon Plassert på sykehus (43) Bemannet av 2-3 operatører –1-2 sykepleiere –1-2 ambulanse- koordinatorer (EMT) –by two or three operators, one or two nurses and one or two ambulance coordinators (EMTs) Koordinerer ambulanser og andre akutt- medisinske enheter

SUMIT Tjora/Underland - plansje 15

SUMIT Tjora/Underland - plansje 16 Tekniske innretninger i bruk

SUMIT Tjora/Underland - plansje 17 Verktøy Nyttig for å løse et begrenset sett av oppgaver I beste fall: med en intuitiv tilnærming –Oppmerksomhet på oppgaven og ikke på verktøyet som brukes –Evne til å bruke ulike verktøy til samme oppgave

SUMIT Tjora/Underland - plansje 18 Oppmerksomhet (1) Systemoppmerksomhet: Oppmerksomhet på systemet/teknologien man anvender for å utføre en oppgave (tradisjonelt kan man si at dette vil f.eks. være oppmerksomhet om administrative rutiner, budsjetter, og teknisk infrastruktur). Oppgaveoppmerksomhet: Oppmerksomhet på selve oppgaven man skal utføre (som av og til kan kreve all oppmerksomhet).

SUMIT Tjora/Underland - plansje 19 Oppmerksomhet (2) Generell oppmerksomhet: Oppmerksomhet om alle pågående aksjoner i AMK-sentralen, hva kolleger gjør, hvilke ressurser som er tilgjengelige til enhver tid, hvilke aksjoner som nylig er avsluttet, hvilke ikke-akutte aksjoner som står på venting eller er bestilt til fastsatt tidspunkt, etc. Fokusert oppmerksomhet: Oppmerksomhetpå den individuelle arbeidsoppgave

SUMIT Tjora/Underland - plansje 20 deltakelse “multiple, interagerende deltakelsesrammer” (Suchman,1996:57) “perifer deltakelse“ (Lave and Wenger, 1991) “sosialt distribuert kognisjon” (Hutchins, 1988; 1995; Hutchins and Klausen, 1996; Star, 1996; Raeithel, 1996)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 21 Oppmerksomhet (3) Oppgave- oppmerksomhet System- oppmerksomhet Fokusert oppmerksomhet Å gjøre en enkelt oppgave (et mattestykke) Å få et word- dokument til å se pent ut Generell oppmerksomhet Å samarbeide i AMK- sentraler jazzimprovisasjon Å få mange ulike systemer til å henge sammen (integrering)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 22 AMIS ”Det er mer fokus på å fikse AMIS enn på det medisinske veiledningsarbeidet. Dessuten er dokumentasjonen betydelig mindre nå enn før, det er mye avkryssing og dette er ikke nødvendigvis så nyttig dokumentasjon, de åpne feltene i AMIS brukes i for liten grad. AMIS- intensjonen er at man skal lettere kunne hente ut statistikker, og ikke egentlig [øke] brukervennligheten ved sentralen. Likevel ser man at det letter kommunikasjonen mellom koordinator og sykepleier. Det er også mange ulike interesser knyttet til AMIS: Ambulansesjefen vil at sykepleiere f.eks. skal føre km kjørt for ambulansene slik at han kan kontrollere dette. Lydloggen vil kunne brukes til dokumentasjon på ganske mye, men den er for tiden ikke oppe på sambandet, bare telefonlinjene” (sykepleier, obs-A notat).

SUMIT Tjora/Underland - plansje 23 Synlighet og deltakelse Deling av informasjon “multiple, interagerende deltakelsesrammer” (Suchman,1996:57) “perifer deltakelse“ (Lave and Wenger, 1991) “sosialt distribuert kognisjon” (Hutchins, 1988; 1995; Hutchins and Klausen, 1996; Star, 1996; Raeithel, 1996)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 24 display I

SUMIT Tjora/Underland - plansje 25 display II

SUMIT Tjora/Underland - plansje 26

SUMIT Tjora/Underland - plansje 27 Case 3: JetRek (Aker sykehus)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 28 Mine oppgaver - andres oppgaver ”For meg ligger det begrensninger i JetRek. JetRek innebærer jo at vi må fylle ut alt, også opplysninger som jeg mener de som mottar blankettene ikke trenger. Det vil si at JetRek begrenser våre arbeidsmuligheter, og ikke gir oss flere arbeidsmuligheter. Selv om det blir mer leselig når vi skriver på JetRek og ikke for hånd, er det litt dumt at vi ikke lenger kan sende rekvisisjonene ned til arbeidsstua, slik at de blir skrevet der.” (Lege)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 29 JetRek ”stjeler tid” (fra hvem?) ”Jeg var skeptisk til JetRek i begynnelsen. Det er jo lettere å benytte seg av postsekretæren til rekvireringsarbeid. Nå må jeg gjøre det meste av dette arbeidet selv, og det vil jo si at JetRek stjeler mer tid fra meg, isteden for å gi meg mer tid” (lege).

SUMIT Tjora/Underland - plansje 30 Tilvenning krever tid og vilje ”Når jeg lærte JetRek å kjenne oppdaget jeg hvilken nytte den hadde. Jeg fikk erfare at den hadde en positiv effekt. Dessuten samarbeider postsekretæren, maskinen og jeg bra. Du kan på en måte si at vi utfyller hverandre. Jeg trengte vel bare litt tid til å venne meg til en datamaskin, så jeg var kun kort tid skeptisk. Kanskje jeg rett og slett hadde litt teknologivegring? Ikke si dette til noen. He-he.” (Lege)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 31 ”Å lære gamle hunder å bjeffe” ”Det var prosjektmøter hvor flere leger ble spurt om de kunne være med. Det skjedde aldri. Det er vanskelig å lage et produkt til folk som ikke deltar med innspill og redegjørelse fra deres arbeidsrutiner. Det blir et stort savn. Ledelsen burde pushe mer på disse, jeg tror det hadde hjulpet. Da måtte de ha kommet. Likevel, det er vanskelig å få dem til å bryte opp fra sine rutiner. Det blir som å lære gamle hunder å bjeffe.” (Postsekretær)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 32 ”Det er viktig å delta, men…” ”Vi fikk tilbud om både opplæring og til å være med på forhånd og planlegge JetRek, og det er bra. Det gjorde de fleste av legene tror jeg, de var gira på å få oss med. Det er viktig at alle blir tatt med på råd og blir tatt alvorlig i en slik prosess. Men jeg benyttet meg aldri av det. Jeg var skeptisk til JetRek, men først og fremst, som jeg sa i sted, har jeg mange krevende oppgaver å utføre. Det er vanskelig å planlegge noe når dagene er så uforutsigbare, plutselig er det noen som skal ha tak i meg, og da er det dumt å være andre steder. Det er viktig at jeg er tilgjengelig hele tiden.” (Lege)

SUMIT Tjora/Underland - plansje 33 Medisinsk og helsefaglig arbeid Muntlig kommunikasjon Proaktivt –Finne løsninger heller enn forklaringer –Liten bruk av dokumentasjon (!!) Diskusjoner og forhandlinger Improvisasjon Fellesskap og konsensus

SUMIT Tjora/Underland - plansje 34 Et metodisk poeng Observasjoner (hva folk gjør) Intervjuer (holdninger, meninger, forventninger) Survey (kartlegging, utbredelse)