Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST"— Utskrift av presentasjonen:

1 HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL Prosjektansvarlig: Ann Kristin Rikstad HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST

2 TERMINALER PDA ”Personal Digital Assistant”
Eksempler på terminaler. Steinkjer Kommune - tema/tittel

3 Steinkjer Kommune - tema/tittel
En liten, bærbar datamaskin, som gir utvalgte ansatte tilgang til fagsystem, og dermed opplysninger om den enkelte bruker / pasient. Funksjonalitet i Mobil PROFIL. - Generell brukerinformasjon. - Pårørendeopplysninger / oversikt over kontaktpersoner. - Plan / rapport, tidligere skrevne rapporter og dokumentere rapport. - Problemområder / ressurser / mål / evaluering, oppdatering. - Arbeidsliste for dagen. - Brukerliste over alle du er primærkontakt til. - IPLOS – opplysninger, registrering / oppdatering - Alle opplysninger om tjenester som brukeren har. - Medikamenter / medisinkort. - Oversikt over diagnoser - Ta bilder - Kan brukes som vanlig vakt-telefon for hjemmetjenesten. - Kartdata knyttet til adresse. Steinkjer Kommune - tema/tittel

4 Organisatoriske tiltak
Systemet kan være veldig sikkert, men det hjelper ikke hvis operatørene ikke kan bruke det. ” Mobil PROFIL hygiene”. God opplæring før oppstart. Ressurspersoner på hver tjenesteenhet som bruker PDA. Oppbevaring / opplading av terminalene. Ansvarlig er du som bruker PDA. Eks. Leser ikke om neste bruker på arbeidslista mens jeg sitter hos en annen bruker. Låner ikke bort terminalen til andre for å ta for eksempel en telefon uten at applikasjonen er låst. Vis forsiktighet og respekt ved bruk av foto som dokumentasjon. Spesiell opplæring med fokus foto. Rapporter raskt tilbake ved mistet / savnet terminal. Steinkjer Kommune - tema/tittel

5 Steinkjer Kommune - tema/tittel
Prosjekt mobil PROFIL Tre tjenesteenheter plukket ut. To Distrikt hjemmesykepleie og Dagrehab. 5 PDA. 6 sykepleiere fra hvert distrikt ( inkl. leder og gruppekoordinator) 4 fysio / ergoterapeuter. ( inkl. leder) 2 personer fra egen IT - avdeling. Opplæring sammen med Visma 16.januar. Prøveperiode mot ” lekebase i Tromsø” Oppstart mot vår egen driftsbase 8 mars. Visma og vår egen IT avdeling fulgte med logger og ansattes bruk av PDA. Faste telefonmøter mellom Visma, prosjektleder og IT avdeling hver uke. Prosjektet offisielt avsluttet Evalueringsmøte med Visma Steinkjer Kommune - tema/tittel

6 Steinkjer Kommune - tema/tittel
Opplevelse underveis Det gikk for lang tid mellom opplæring og det å ta det ibruk mot vår egen driftsbase. Måtte lære å bruke PDA på nytt. Mye usikkerhet i bruk av utstyret. Fysio / ergoterapeutene ”hoppet av prosjektet” etter 4 uker. Vanskelig å få gjennomført testinga i en travel hverdag. Testinga medførte i hvertfall i begynnelsen en del ekstra arbeid for hjemmetjenesten. Mye mas i starten fra prosjektledere mot ansatte om bruk av PDA. De måtte venne seg til nye bilder på en liten skjerm. Lære å bruke penn eller lite tastatur. Lære seg forskjell på hente opp brukere fra PDA og hente brukere fra sentral server. Venne seg til brukerliste / arbeidsliste, skrive, lagre og oppdatere både på PDA og sentral server. Så begynte ting å gå av seg selv, ansatte så nytten av det. De måtte innarbeide nye rutiner for dokumentasjon. Veldig lite teknisk svikt når det først kom i gang. Steinkjer Kommune - tema/tittel

7 Steinkjer Kommune - tema/tittel
Vi opplevde at det Distriktet som bruker arbeidslister i PROFIL hadde størst utbytte PDA, og de fikk selvsagt tak i mest opplysninger. Funksjonaliteten foto ble ett nytt, spennende, utfordrende område for oss. Fikk ikke testet funksjonaliteten for vakttelefon. Fikk ikke testet funksjonaliteten for kart etter adresser. Enkel i bruk. Sikkerhet, tilfredsstiller de strengeste kravene som stilles til sikker informasjonsutveksling på mobile løsninger. - Kvalitet med kontinuerlig oppdatering av informasjon om brukeren. Effektivt: Fortløpende oppdatering av informasjon. Steinkjer Kommune - tema/tittel

8 Steinkjer Kommune - tema/tittel
Ved oppstart av PDA. God dialog med egen IT-avdeling. Opplæring i teknisk bruk av PDA må skje umiddelbart før en er i drift. Opplæring av superbrukere på hvert tjenestested. Viktig med godt samspill med ansatte som er ivrig på bruk av IT verktøy. Bryte opp gamle rutiner for rapportskriving / dokumentasjon av IPLOS etc. Behov for bevisstgjøring ved bruk av foto for dokumentasjon. Primærkontakt bør være registrert på hver eneste bruker. Fordel om så mye opplysninger som mulig er registret på hver enkelt bruker, som medisinkort, diagnoser, fastlege, IPLOS, kontaktpersoner, ressursplan etc. Arbeidsliste. Ta PDA super-brukerne til en fellessamling / opplæring i generell bruk med jevne mellomrom. Steinkjer Kommune - tema/tittel

9 Steinkjer Kommune - tema/tittel
GEVINST - Ansatte sparer tid. Effektivt. - Dokumenterer i rapport umiddelbart etter observasjon. Kvalitetsikring. - Når all informasjon om brukeren uansett hvor ansatte befinner seg. Spesielt viktig ved akutte tilfeller. Kvalitetsikring. - Kan dokumentere via bilder, f. eks. sår, eksem, dørstokker etc. - Sparer kø ved stasjonær PC. - Supert for IPLOS oppdatering i hjemmet til brukeren – brukermedvirkning. - Bruk PDA påskynder ansatte å legge inn mest mulig opplysninger om brukerne på fagsystemet. - Arbeidslistene på PDA. - Enkelte ansatte har uttrykt at når man blir ”vant til den” klarer en seg ikke uten. Steinkjer Kommune - tema/tittel

10 Steinkjer Kommune - tema/tittel
LYKKE TIL! Steinkjer Kommune - tema/tittel


Laste ned ppt "HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google