EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Grete Haaland Sund HiAk,
MAPPEVURDERING En innføring.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Avdeling for sosionomutdanning
Didaktiske analysekategorier
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Resonnerende tekst.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen

Følgestudie v 05 Observatør i en klynge som sensurerte 3 landsbyer Muntlige samtaler om gruppenes arbeidsprosess Uoppgjorte forhold kom opp i samtalene

Prosessvurdering undervegs Fange opp gruppemedlemmenes opplevelser Grunnlag for fasilitering av gruppesamspill Grunnlag for individuelle samtaler

Våren EiT-landsbyer prøvde ut mappevurdering Ela Sjøli, SVT Lene Rønningen, HF Bjørn B. Larsen, IME

Mappevurdering Videreføring av den private loggen Skrive for å oppdage Skrive for å forstå Skrive for å lære Skrive for å sikre jevn produksjon

Oppgave 1: Del med sidemann: En god og en dårlig vurderings- opplevelse i din læringshistorie. 5 min pr. person 2: Finner dere fellestrekk i historiene?

RYTME for modulen Innledning –Sentrale begrep vedrørende mappevurdering –Rammer for bruk av mappebidrag i EiT Gruppearbeid Presentasjon og tilbakemelding

Vurdering av og for læring Formativ vurdering Mappebidrag et redskap for læring Tilbakemeldinger undervegs er viktig Summativ vurdering Kunnskapstesting – hva har studenten lært Kontroll av kunnskap Referanse: Inger Taasen, Anton Havenes og Per Lauvås (2004): Mappevurdering - av og for læring -

Hva er mappen? ”Den er en saklig dokumentasjon av egen faglig kompetanse, der en trekker fram sin styrke, men også synliggjør sin faglige utvikling. Mappen viser også eierens læringshistorie, og at han eller hun kan gi uttrykk for sine utviklingsmuligheter og svakheter. Derfor er ikke mappen bare noe en jobber med for å bli vurdert av andre, i utdanning eller av potensielle arbeidsgivere. Det er også et redskap for en selv, i ens egen læreprosess.” (sitat s 44)

Den er et opplegg for å strukturere læring mer enn for å kontrollere hva studenten har lært. Den er knyttet til en pedagogisk arbeidsmåte, og er ikke bare en lagringsmåte for studentarbeider. Den skal gjøre studentene selvstendige, aktive og engasjerte i egen læringsprosess.

Kjennetegn Innholdet skal avspeile de konkrete LÆRINGSMÅLENE i emnet. Den utgjør en samling av arbeider gjort over TID. Det legges vekt på REFLEKSJON. Det inngår SELVVURDERING av egen læring og kompetanse. Det inngår bruk av MEDSTUDENTER i læringsprosessen som en del av studieopplegget.

Formelle rammer for bruk av mappebidrag i EiT Studentene skal levere en prosessrapport, og et produktarbeid som består av en prosjektrapport og eventuelt et produkt. Mappebidragene kan kun være grunnlag for prosessrapporten og brukes i KOMBINASJON med denne.

Individuell refleksjon Lag minst 10 prosessrelaterte refleksjonsspørsmål du tror kan være nyttig for studentgruppene i landsbyen å reflektere over i løpet av semesteret ? ( Du har 10 minutter) Ta gjerne utgangspunkt i: -egne erfaringer -momenter fra dagsseminar i oasen -todagersseminar på Hell -emnebeskrivelsen -relevant faglitteratur

Gruppearbeid 1: Del refleksjonsspørsmål med hverandre Grupper spørsmålene og søk begrunnelser for spørsmålenes hensiktmessighet i fellesskap 2: Velg en av landsbyene i gruppa som case Skisser et opplegg der mappevurdering inngår i landsbyens prosessvurdering. Dette skal presenteres for en annen gruppe. Dere har til sammen 30 minutter på dette

Presentasjon og tilbakemelding Gruppe 1: Presenter hvordan din gruppe vil gjennomføre mappevurdering landsbycaset til våren. Dere har 10 minutter til disposisjon Gruppe 2: Lytt oppmerksomt, oppsummer sammen og gi konstruktive tilbakemeldinger. Bruk gjerne De Bonos hatter (EiT boka s 96) Dere har 5 minutter til disposisjon

Avslutning Noter i loggbok (3 - 5 min) – Hva har gjort inntrykk på deg i denne modulen –Hva tar du med deg tilbake til ditt fasilitatorteam eller din landsby

Spørsmål?