UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Fagreferentkonferansen 2010
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Fagreferentens roller
Litteraturlister og oppgaveskriving
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Tilgang hjemmefra - Proxyløsning?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Læring i komplekse systemer UHR
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Senter for læring og utdanning
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Forskningsstøtte ved UBA
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Critical Literacies and Awareness in Education
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter Keiserens nye klær? Utfordringer/muligheter –Informasjonssamfunnet –Livslang læring –Kvalitetsreformen

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter Samordning av ped. støttefunksjoner: –Bibliotek og bibliotektjenester –IKT –Media/læremiddelproduksjon Sentral møteplass for –Studenter –Veiledere –Bibliotekansatte Tilsvarende i virtuelle omgivelser Samarbeid

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN UBBPS - læringssenter? Fysisk plassering i ett av fakultetets bygg –psykologi, forbyggende helse, barnevern, pedagogikk, praktisk pedagogisk utdanning Februar 2002: utplassering av LS-PCer –felles investering fra fakultetet og UB –ikke god plassering, men dog … –brukerID / PW –internett –campuslisenser (Office, SPSS, EndNote)

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN UBBPS - læringssenter? Mars 2002: Ekstramidler fra Kollegiet –prosjektgruppe m/representasjon fra studieutvalget ved fakultetet Mai 2002: Prosjektstart

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kunnskap er makt Uten organisering, analyse og tolkning av informasjonsmassen er resultatet maktesløshet

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse En relasjonsmodell –Metode Intervju Fenomenografisk tilnærming –Datagrunnlag Ansatte v/to universiteter Livserfaring

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 1 – IKT-erfaring –Tilgang til informasjon –Oppmerksomhet på informasjon Effektiv bruk av IKT: –Være oppdatert –Kommunisere

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 2 – Erfaring med informasjonskildene –Bibliografiske –Menneskelige –Organisasjonsmessige Effektiv bruk av kildene –Relevant informasjon –Struktur, uavhengighet, fleksibilitet

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 3 – Erfaring med informasjonsprosessen –Aktiv prosess –Ny interesse, manglende informasjon, refleksjon over kunnskap, handling Effektiv info-prosess –Problemløsning –Beslutningstaking –Forskning

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 4 – Erfaring med informasjonskontroll –Gjenkjenne relevant info –Organisere info Effektiv info-kontroll –Kontroll av informasjon –Sammenheng mellom informasjon, prosjekter, mennesker

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 5 – Erfaring med kunnskapskonstruksjon –Kritisk tenkning –Personlig perspektiv Effektiv info-bruk: –Personlige kunnskapsbaser –Analyser, kritisk bruk

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 6 – Erfaring med kunnskapsutvidelse –Personlig kunnskap –Erfaring –Kreativitet Effektiv info-bruk: –Ny kunnskap ved ny innsikt / ny tilnærming / nye løsninger

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse Kat. 7 – Erfaring med klokskap / visdom –Etikk og verdier –Personlige kvaliteter Effektiv info-bruk: –Bruk av informasjon til nytte for andre

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Informasjonskompetanse erfaringer i relasjon til: - IKT - informasjonskilder - informasjonsprosessen - informasjonskontroll - informasjon som kunnskapskonstruksjon - informasjon som kunnskapsutvidelse - informasjon som visdom

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Møte nye tider: –Samles i læringssenteret –Veilede og formidle informasjonskompetanse –Pedagogiske ressurser –Bidra til økt studiekvalitet

UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Litteratur: Brophy,P (2001) The library in the 21st century : new services for the information age London : Library Association Bruce,C (1997) The Seven Faces of Information Literacy Adelaide: Auslib Press Fagerli,HM (2000) En arena for læring og samhandling : om bibliotekfaglige og pedagogiske utfordringer i læringssentermodellen Oslo : Høgskolen i Oslo KUF, St.meld. nr. 27( ) Gjør din plikt - Krev din rett Kvalitetsreform av høyere utdanning Thune,T & Welle-Strand,A (2000) Infrastruktur for læring : bibliotek og læringsressurssentre i høyere utdanning Sandvika : Handelshøyskolen BI