IKT i begynneropplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ressursforelesning A09 – våren 2010
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Tidlig innsats i matematikk
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

IKT i begynneropplæring Fellesforelesning GLU10 1.-7.trinn Høsten 2010 Vibeke Bjarnø, Seksjon for digital kompetanse Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo

DidIKTikk De fem grunnleggende ferdighetene: Om å bruke digitale verktøy til å kunne lese, skrive, uttrykke seg muntlig og regne Del 1 – begynneropplæring i alle kapitler Kapitlene er kronologisk bygd opp (trinn og nivå) Om lærerens ferdigheter (del 2) Om å være en skole i utvikling (del 3)

Trinn og fokus Småskoletrinnet (begynneropplæringa 1. og 2. trinn) Mellomtrinnet Ungdomstrinnet Repetisjon, mengdetrening og differensiering Digital støtte til egen læring Refleksjon og kritisk blikk

Tilpassa opplæring ...at undervisningen skal legges på et noe høyere nivå enn elevene behersker, slik at de må strekke seg litt for å få videreutviklet sine kunnskaper og ferdigheter. Når elevene kommer til skolen med ulike forutsetninger, og vi ønsker å gi dem like muligheter, må vi nettopp gjøre ulikt (s. 24) Digitale verktøy godt egna!

Hva kan gjøres med IKT i den grunnleggende lese, skrive og matematikkopplæringa?

Lesing Bokstavlære: http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/1._-_4._trinn/bokstaver/article6415-2997.html Digitale læringsressurser som alternativ: [1|2|3] Begrepsdannelse Lek og lær og ”pedagogiske programmer” Skolenettet (last ned), Mikroverkstedet, Normedia, Cyberbook Jakten på beinet: http://www.hundespor.no Lesing på engelsk: http://www.teddylanguage.no/index.html Lese ordbilder og bok Fokus på lek og sosialt samspill, godt egna for barn med lærevansker Grunnleggende leseopplæring Forlag og ped.prog er gode ressurser Trageton: Å skrive seg til lesing Digital lydopptak Lese for å kommunisere Chat en undervurdert ressurs i begynneropplæring?

Skriving Tilrettelegge for skriveerfaring Å lære seg å skrive Lettere å rette, reformulere Større og penere tekster Å lære seg å skrive Bokstavutforming eller touch? (10fingre) Ja takk, begge deler Sammensatte tekster Pedagogiske programmer Digital historiefortelling (PhotoStory) Eksempel på animasjon med kombinasjon av bilde, tegninger og lyd: [Balongsangen|Første løvetann] Kan enkelt også kombineres med tekst – skriving. Eventyrstafett I begynneropplæringa, lærer eller elev skriver? For hånd versus datamaskin?

Å skrive seg til lesing (2003) Arne Trageton – IKT i småskolen www.hsh.no – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? Et par (gamle) PC’er med tekstbehandlingsprogram Skriver i klasserommet Gjerne en skanner Eksempelbruk avklart med praksisfeltet for LUI, HiO

Fysisk læringsmiljø med datakroker Kilde – Figur – Arne Trageton

IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data 1.-4. klasse: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/ Innslag på TV2-nyhetene: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/video.htm

Datamaskinen som skriveverktøy Lett å lese sin egen skrift Lett å rette det en ikke er fornøyd med Lett å dele opp ord Bokstavene står alltid riktig vei Fordel for elever med dårlig finmotorikk Elevene skriver lange tekster på kort tid Positiv opplevelse av å mestre skriving

Prinsipper som innebærer en styrking av norskfaget Datamaskinen er et arbeidsredskap Elevene er produsenter, ikke "konsumenter” Elevene lærer bokstavene via tastaturet og "skriver seg til lesing” Individualisering i lese- og skriveopplæringen (tilpasset opplæring)

KOMMUNIKASJON Elevene Teksten blir stimulert og oppfordret til å snakke om det de skriver må forklare seg slik at medelevene forstår det lærer å stille spørsmål og lytte til hverandre – (elevene får respons og gir respons) Teksten har et innhold som ligger nært opp til elevens livsverden og interesser bygger på det elevene kan fra før har naturlige mottakere (ikke bare læreren)

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 2. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping (…) Sammensatte tekster arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser (…)

Skrive først - lese etterpå? For de fleste barn er det lettest å skrive seg til lesing (Chomsky 1982). Når barna skal skrive, lyderer de seg fram til stavemåten (”invented spelling”), sammenhengen fonem-grafem blir tydelig bokstavbildet er tydelig og likner på det som fins i trykte bøker

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) Kilde: Trageton

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn Kilde: Trageton

Det begynner med bokstavrekker, så navn, så noe mer…

Kilde: Trageton

Oppsummerende - Nivåer i skriveutviklingen Hemmelig skrift (bokstavrekker) Eget navn Barnet forteller hva bokstavrekkene betyr ”Invented spelling” Bevissthet om orddeling Mange barn skriver seg til lesing i løpet av 1.klasse

Utkast til selvproduserte bøker

Amins bok: ”Dikt om dyr” Trageton video: Lesebokproduksjon (vurder tiden)

”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4 ”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4. Klasse” 1999-2002 - Prosjektevaluering Sammenlikning av til sammen 290 elever i 3.klasse i ”PC-klasser” og håndskriftklasser viser at: Barna som skriver på PC utvikler et høyere skrivenivå med bedre innholdskvalitet Bedre fortellinger Færre feil Penere håndskrift (men litt lavere tempo. Håndskrifttreningen er utsatt til 3.klasse) Vibeke kort kommentar ift ny forskning på Tragetonmetoden: NKUL: Kilde: Trageton

Å skrive seg til lesing: fordeler Barnet tenker i naturlig språk og meningsfulle setninger samtidig med at det lyderer fra bokstav til bokstav Barnet bruker det ordforrådet det har og utvikler ordforrådet etter behov Barnet lærer gjennom samspillet med teksten Det er motiverende for barnet å bruke tastatur før finmotorikken er utviklet Teksten er lett å lese for eleven selv, for medelever og for læreren og andre mottakere Det er lett å tilpasse undervisningen til den enkelte

Hva slags tekster skriver elevene på PC? Sjangrer på småskoletrinnet Skilt Oppslag Lister Beskjeder Plakater Brev Faktatekster Rapport Referat Reportasje Veggavis Fortelling Eventyr Tegneserie Dikt Dukketeater (drama) Personskildring

Diskusjonsoppgave - I Dere skal arbeide med metoden “Å skrive seg til lesing” i en 2.klasse. Målet er at hver enkelt elev skal ende opp med en egenprodusert bok som skal publiseres i klassen via skolens LMS. Hver elev skal også få trykket opp et eksemplar i farger. Diskuter i hvilken grad og hvorfor, og eventuelt på hvilken måte, elevenes tekster skal rettes før publisering.

Diskusjonsoppgave – II + evt. etterarbeid Skisser stikkordsmessig et undervisningsopplegg der metoden ”Å skrive seg til lesing” er integrert. Bestem selv ulike rammefaktorer. Begrunn valgene med utgangspunkt i teori om skriftspråkutvikling, lesing og leseopplæring.

Tallforståelse…Å kunne regne Begynneropplæring førforståelse til å kunne regne: mengde, gjenskapning, tegne [1|2|3|4] Fortsatt egna med Lek og lær spill! Digitale læringsressurser på nett Selvstendige og knytta til læreverk Skal ha mer om dette neste semester! Utvikle egne enkle digitale ressurser for eksempel ved hjelp av tegneverktøylinja i en tekstbehandler eller et regneark

Når regningen begynner… Se formler

Mer bruk av regneark i begynneropplæringa Kan tallet 1-6 Kan regne med små tall Kjenner til bruk av terninger Trenger hjelp til å regne sum og bonus Yatzy

Å kunne uttrykke seg muntlig til hjelp i arbeid med begynneropplæring Samtale, digital lyd som støtte Lærevansker Forståelse av språklige begreper Øke begrepsforståelse Videoklipp, YouTube Talesynteser Elektroniske tavler Talking Pen: http://www.youtube.com/watch?v=tEpQqL80YfU

Talking pen

Talking Pen og læring Språk Grunnleggende lesing Tospråklighet Grunnleggende lesing Utvikling av egne lesebøker Kreative oppgaver Multimodalitet, sammensatte tekster Tegneserier med lyd Digital fortelling Mattematikkhistorier Kun fantasien som setter begrensninger?

Talking Pen og tilpassa læring Generell støtte til lesing Motivasjon og mestring Elever med leseproblemer En utfordring også med matematikk pga tekstbaserte oppgaver

Elektroniske tavler Eksempler på interaktive tavler: Smartboard, Trimax, Promethean Stimulerer til samarbeid og aktivitet Svært relevant i begynneropplæring! F.eks. last ned gratis programvare for SmartBoard og bli kjent med tilgjengelige ressurser: Undervisningsopplegg knyttet til Smartboard: http://www.smartskole.no Produktinformasjon om Smartboard og programvare: http://www.smartboard.no (http://www.inter-active.no/index.cfm?id=190284) SmartBoard-leverandør i Norge: http://www.inter-active.no/ Eksempel på leseaktivitet på Smartboard: http://www.youtube.com/watch?v=_t0oZP7tJjA&NR=1 Barn i aksjon med SmartBoard: http://www.youtube.com/watch?v=YRCFT0g5_uo&NR=1

Stasjonsundervisning På B319 og B321 – 6 stasjoner: Stasjon 1: Interaktiv tavle i begynneropplæring; skrive, bokstavopplæring, mengdetrening, konkreter Stasjon 2: Talking Pen i begynneropplæring Stasjon 3: E-pen i begynneropplæring Stasjon 4: Touch i begynneropplæring Stasjon 5: Bruk av talesyntese i begynneropplæring Stasjon 6: Interaktiv tavle i begynneropplæring; å uttrykke seg muntlig Vibeke Bjarnø, Seksjon for digital kompetanse, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo