UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Verdens 7 underverk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Å skrive en sakpreget tekst
Godt verktøy er halve jobben
Å skrive en god innledning
Hvem er Jesus?.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
God kommunikasjon på nettet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
-engasjert for deg!Adm. red. Ole Kristian Lyngstad1 Ung reporter i HA De fleste aviser har egne ungdomssider Vi i HA ville noe mer –Egen ungdomsredaksjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Ungdoms slang Fillip Leth.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nyhetsartikkel.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Lesing og lesestrategier
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Argumenterende tekster
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Hvilke plattformer bruker dere?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
«Å være sin egen bestevenn»
Utskrift av presentasjonen:

UNG som skyggeredaksjon

Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist og føler meg heldig. Heldig, fordi avisen jeg jobber i, vil noe mer.

1: Vi brukte mer enn en hel dag. Kort om hvordan vi la opp dagene. 2 Hva lå bak valgene til UNG-reporterene under skyggeredaksjonsprosjektet og hva mener de er feil med avisa/aviser i dag? 3 Konklusjon. 4.Litt om layouten vi valgte. Hvordan gjennomførte vi det?

Hva lå bak valgene til UNG-reporterene og hva mener de bør gjøres annerledes i HA/andre aviser i dag? 5 punkter

1. Vi liker ikke at intervjuobjektene er autoritetspersoner som vi hører uttalelser fra konstant Dette ser vi til stadighet i avisa. Under prosjektet så vi det i den ordinære redaksjonens artikkel om den nye storskolen. I tillegg skrev den ordinære nyhetsstaben om hvor stort bygget er, forklaringen på utrykket storskolen, at skolen ble dyrere enn først planlagt og at de har Otta-skifer på gulvet.

2: Politikere.. Ja, de vedtar ting, men hva betyr det for ungdom og hva de om det? Vi er lei av at politikere er i avisa konstant! Så, vi intervjuet noen ungdommer om hva de synes. Politikk er viktig, men diskusjonen rundt vedtakene og forslagene og ungdommens synspunkt mener vi er viktigere.

3 : Bruk av personer ”høyt oppe i systemet” og fremmedord For mye av dette gjør at ungdom distanserer seg fra avisene, og ikke leser, mener vi. Ett eksempel er Kjøpe, ikke leie leilighetsartikkelen til den ordinære nyhetsstaben. Bruk ungdom som kilder, om de er gode nok! Få frem deres tanker og erfaringer! – Hanne Maren lot intervjuobjektet, den unge boligkjøperen, fortelle og gi råd.

4: Avisene, spesielt lokalaviser går ofte i overflaten på temaer. Ett eksempel er voldtekt Den ordinære nyhetsstaben brukte nesten en side på den nye voldtektshåndboken. Vi gjorde det helt annerledes. Hvorfor? Nyheten er interessant, men den trenger ikke å overdrives. Personlige erfaringer er lettere å relatere til. Vi mener at temaer som dette må sees på annerledes. Hvorfor skjer voldtekt? Konsekvenser for fornærmede?

5: Vi tør å ha meninger og gi utrykk for de Artikkelen om markeringen av FN-dagen. Dagen da alle elever blir inndelt i fattig og rik på skolene. Aurora og Henriette, som skrev denne saken synes at elever tar denne dagen lite alvorlig og som en fridag de ikke lærer noe av. De la derfor til liten "tankevekker"/en direkte henvendelse til elevene om dette.

Få artiklene ned på ungdommens nivå; – Presenter medelever og venner av dem. – Bruk kilder som snakker det samme språket som ungdommen, ikke bare byråkrater og politikere. MEN; Ikke bruk et for enkelt språk. Våg å bruke noen fremmedord. Bare ikke la hele artikler være preget av intervjuobjekter som bare snakker med fremmedord. – Brukes politikere og autoritetspersoner i artikler- vær kritiske til hva de sier, og bruk gjerne ungdom til å skrive politiske artikler som omhandler ungdom. Vi vil ha artikler som forteller mer, og gir oss informasjon som vi kan diskutere!

Layout Endringer i planene: Politinotiser. Vi sjekket de, men fant ut at vi ikke trodde de unge leserne hadde interesse av de. Vi valgte også vekk NTB-notiser, med unntak av en. Vi valgte i stedet å dra ut de aller fleste artiklene våre over ei hel side. Dette ble veldig fornøyd med; Avisen har klare oppslag, som er oversiktlige og heller går i dybden. På denne måten tror vi unge lesere lettere tar seg tid til å lese avisa. Vi har også blåst opp bildene, for dette er et viktig blikkfang som vekker leselyst. Faktabokser er lett tilgjengelige, markert klart og tydelig.

Forsiden Totalt ulik fra den vanlige. Blikkfang. Vi valgte å kjøre på den saken som angår mange tusen ungdommer i distriktet; storskolen, samt talentene som blir i HamKam, tross lite spilletid. Foruten dette, så valgte vi å kjøre to av de andre sakene nederst.