OMDØMMESKOLEN og 26 september 2012, Stiklestad, Verdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Bosetting av enslige mindreårige
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Deltaking, inkludering og velferd
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Oppfølging av barn født for tidlig i Arendal kommune
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
1 Rekruttering og HMS utfordringer med utenlandsk arbeidskraft Stillasdagene 4. september 2013 forbundssekretær Halvor Langseth.
SAMMEN FOR DE FORFULGTE
Dialogtorg i Kristiansand
Dersom du hadde solgt boligen din/deres i dag, ville du fått mer enn du i sin tid kjøpte den for? Base: 2013: N=796, 2012: N= 813, 2011: N = 799, 2010:
Foreløpige resultater
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Ideportalen.no Hva kan FoU-miljøene i Trondheim tilføre virksomhetene i Gauldalen? Gauldalskonferansen, 2. november 2011 Martin F. Svarva, Rådgiver NTNU.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Strategiarbeid i praksis
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Folk skaper utvikling om betydningen av tillit og nettverk for lokal samfunnsutvikling Forskningsdagene Forskningsfrokost Steinkjer.
Kort presentasjon av Husbanken
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Personalmøte GFU 26. september 2012
Tenkeloftsamling, nordnorsk landbruksråd, Bodø, 23. februar 2009 Kompetansesenter for distriktsutvikling Anne Irene Myhr, tlf
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
”SITTESKULPTURER” Åpen konkurranse om utforming av 5 nye sitteskulpturer for Drammens Elveparker Bakgrunn: Et ønske om å fortsette utplasseringen av moderne.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Kompetanseplan bydel Frogner
Presentasjon til Norges Fotballforbund Ordfører Robert Svarva.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Stedsutvikling og bolyst Småsamfunnskonferansen 18. mars 2010, Tromsø Anne Irene Myhr, seniorrådgiver.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Krav til pedagogisk bemanning
Planstrategiverksted 2012 Regional planstrategi for Oppland v/fylkesordfører Gro Lundby og fylkesvaraordfører Ivar Odnes
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Styringsgruppemøte Borgøy
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Statistikk teknologi Januar - April 2013 SYNLIGHET MULIGHETER.
Kompetansesenter for distriktsutvikling Tromskonferansen Hva skal til for å lykkes med lokale og regionale utviklingsprosjekter?
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Council on Legislation 2013 Chicago april Risør RK 13. mai 2013.
Gap mellom intensjon og handling?
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Samdata 2012 Somatikk.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Den nye IA-avtalen. Avtaleperiode: Endringene trer i kraft: ca. 1. juli Tiltak anbefales iverksatt lokalt tidligere.
Hva skaper attraktive landsbyer? Nasjonalt landsbynettverk, Ringebu, 21. juni 2013.
Gode eksempler og erfaringer fra reformarbeidet landet rundt
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

OMDØMMESKOLEN 2012 25 og 26 september 2012, Stiklestad, Verdal Halvor: Distriktssenteret har den store glede å invitere dere til Omdømmeskolen 2012. Distriktssenteret er i dag representert med Halvor, Anne Irene, Grete, Rune (trainee) og Torbjørn som skal holde et faglig innlegg i dag. For å kunne gjennomføre årets omdømmeskole har Distriktssenteret inngått et faglig samarbeid med Tibe PR – Harald Espeland, Kåre Stig Nøstdal og Arnt Olav Hønsvik er med på denne samlingen. OMDØMMESKOLEN 2012 25 og 26 september 2012, Stiklestad, Verdal

Omdømmeskolen 2009 - 2011 2009 Halvor. Det er fjerde året Distriktssenteret arrangerer omdømmeskole for kommuner og regionråd. KRD gjennomførte en skole i 2008, samme året som Distriktssenteret ble opprettet. 2009 – 12 kommuner - Berlevåg – Bømlo – Flekkefjord – Frosta – Frøya – Jølster – Nord-Fron – Nordre Land – Nærøy – Odda – Steinkjer – Utsira 2010 – 20 kommuner/regionråd - Eidfjord – Herøy (N) – Kvinesdal – Namsos – Namsskogan – Nes (Bu) – Nord-Fron – Norddal – Ringebu – Rælingen – Samnanger – Sel – Seljord – Skjåk – Surnadal – Sør-Fron – Ofoten regionråd - Tromsø – Trysil - Tvedestrand 2011 – 18 kommuner/regionråd- Grong, Ibestad, Kvam, Marker, Rømskog, Snåsa, Sola, Tysnes, Ulvik, Ullensvang, Sør-Odal, Herøy, Gjerstad, Granvin, Hjelmeland, Aremark, Sør-Troms regionråd og Bli Lyst/Sør-Trøndelag fylkeskommune Tekst om omdømmeskolen på eget ark 2011 2010

Stikkordene; helhetlig, mangfoldig og langsiktig Lokalt utviklings- arbeid Omdømmebygging Tilflytting / Inkludering Bredbånd Samfunns- planlegging Kompe- tanse Steds- utvikling og steds- identitet Utenlandsk arbeids- kraft Språk- opplæring Nærings- utvikling / Nærings- hager Turisme Mobilisere ungdom Samarbeid forsknings-miljøer Bosetting av flyktninger Tilrette- legging boliger Halvor: For Distriktssenteret er omdømmebygging en del av kjeden i lokalt utviklingsarbeid. For å lykkes med lokalt utviklingsarbeid erfarer Distriktssenteret at det viktigste er å tenke og handle helhetlig, være mangfoldig og jobbe langsiktig – og en må se ulike samfunnsområder i en sammenheng. Arbeidet til suksesskommuner preges av åpenhet, tillit og det legges vekt på ta i bruk de mulighetene og ressursene som finnes hos de som bor i kommunen, i næringsliv og hos de som jobber med ulike samfunnsområder i kommuneadministrasjonen. Torbjørn vil fortelle mer om dette senere i dag. Distriktssenteret mener at omdømmebygging ikke er noe en prosjektleder kan drive med på siden av alt det andre som gjøres i en kommune. Omdømme til en kommune skapes og utvikles på bakgrunn av det man gjør på mange områder – enten det er snakk om bredbåndsutbygging eller inkludering av innvandrere som mange av dere er opptatt av. En kan ikke organisere seg til suksess. Det er kultur og holdninger for positiv endring som er viktigst for å skape en positiv utvikling God utviklingskultur trenger god utviklingsledelse. Frontfigur, Døråpner, Nettverksbygger, Kommunen som en del av et stedlig iboende utviklingskultur, Er med på å bygge utviklingskompetansen Distriktssenteret sin kunnskap er både kunnskapsbasert og erfaringsbasert. Lokalt utvikings- arbeid Omdømmebygging Tilflytting / Inkludering Bredbånd samfunnsplanlegging Kompetanse Stedsutvikling og stedsidentitet Utenlandsk arbeidskraft Språkopplæring Næringsutvikling/ næringshager ? Mobilisere ungdom Samarbeid forskningsmiljøer Bosetting av flyktninger Tilrettelegging boliger

Omdømme er resultat av et godt utviklingsarbeid Nordre Land kommune i Oppland deltok på omdømmeskolen 2009. På bilde ser vi Per Rognerud, daglig leder av landsbyen næringshage, Stine Røen, næringsrådgiver, Liv Solveig Alfstad, ordfører Distriktssenteret har sett på Nordre Land sitt utviklingsarbeid. Se www.distriktssenteret.no Her er det både utviklingskultur og utviklingsledelse: Læringsverdier: Erkjennelsen av et langsiktig arbeid Definerte verdier ligger i bunn Bygger videre på egen identitet og at ting er ekte Eierskapet til landsbybegrepet Prosjekt og hverdagsliv går hand i hand Arbeider helhetlig – rød tråd – gjenkjennbart Folk i lederstillinger i både det offentlige, private og frivilligheten er både samfunnsentreprenører, administratorer, motivatorer og lokale støttespillere Utviklingsaktørene i Nordre Land er uredd Nasjonal oppmerksomhet. Har hatt to statsråder på besøk de siste årene

Halvor – evalueringer: 2009 kullet Ordkraft – vi fulgte tre kommuner over noe tid i 2010 for å se hvordan de tok tak i arbeidet da de kom hjem 2008 og 2010 kullet Oxford Research Gjennom omdømmearbeidet har kommunene gjort seg en del praktiske erfaringer i forhold til arbeidsprosesser og tiltak. I punktene under summerer vi opp noen av de forholdene som kan være nyttige for andre kommuner: 1)Forankring tar lengre tid enn det en tror, men det er en investering som er verdt det. Gjennom en grundig forankringsprosess vil en få en mye mer solid plattform for kontinuerlig utvikling samt en bedre utnyttelse av den samlede kompetansen. Dette vil gi bedre utviklingsevne på sikt og bedre resultater. 2) Det er nyttig med en forankring i kommunens generelle arbeid. Dette gjør at arbeidet får en god forankring og blir fokusert på i den daglige driften. En annen gevinst er at en forplikter seg til å jobbe med omdømme over tid. Dette er svært viktig i og med at omdømmearbeid krever langsiktig og systematisk jobbing for å gi resultater. 3)Det viktigste i forhold til omdømmearbeid er hva en faktisk gjør. Det er det som må ligge i bunn. Dette innebærer at de ulike kommunene må ha fokus på utvikling av sitt tjenestetilbud samt bidra for å legge til rette for utvikling i privat og frivillig sektor. 4) Det kan være fornuftig å konsentrere seg om noe av den «lavere hengende frukten» i begynnelsen. Da vil en kunne få noen konkrete resultater å vise til, noe som vil kunne gi momentum til omdømmearbeidet. På den måten vil en kunne komme inn i en god sirkel. En annen gevinst ved å ha noen tidlige resultater å vise til og få kommunisert dette ut, er at det kan gjøre det lettere å nå gjennom i forhold til å skaffe midler til ulike typer utviklingsprosjekter, f.eks Bolyst.

Eidfjord Kvinesdal Eidfjord har ca 900 innbyggere To kommuner som vi følges av Oxford Eidfjord kommune, Hordaland – omdømmeskolen 2010 Har følgende målsetting; ”Man skal øke bevisstheten om at omdømme er noe man bør arbeide med, hver og en av oss i bygda. Øke samarbeidsånden mellom ulike sektorer i kommunen” De har ambassadørskole som dere kan lese mer om på Distriktssenteret sin hjemmeside – på skolen er det grunnkurs, videregående kurs, bachelor og mastergrad. Kvinesdal kommune (Vest-Agder) deltar på saman om ein betre kommune – team heltid/deltid – omdømmeskolen 2010 Kvinesdal kommune har nettopp gjennomført ei innbyggarundersøking som viser at kommunen sitt omdømme blant innbyggarane, er blitt styrka i perioden 2009 til 2011. Det viser at vi er på rett veg når det gjeld det langsiktige og viktige omdømmearbeidet som kommunen har satt i gang. Omdømmeskulen i regi av Distriktssenteret har vore til inspirasjon for oss, og ikkje minst når vi skal ta det vidare ut til innbyggarane (intervju m ed kommunalsjef Jostein Røysland). Har forankring i kommuneplanen I Kvinesdal sin handlingsplan finner vi at de arbeider med: Kvalitetstiltak på tjenesteområdene Kommunikasjon- og dialogtiltak. Innbyggerundersøkelser og vil ansette innbyggerkonsulent. Denne personen skal arbeide med inkluderingstiltak/medvirkning Kommunikasjonsstrategi vertskapsrollen Eidfjord har ca 900 innbyggere 1500 kvadratkilometer, hvorav 95% befinner seg over 600 meter over havoverflata Vakker – vennlig – vågal 5800 innbyggere

Ta kontakt med Distriktssenteret www.distriktssenteret.no facebook.com/distriktssenteret twitter.com/distriktssenter Meld deg på Nyhetsbrevet vårt

Praktisk informasjon 25 og 26 september Stiklestad, Verdal 13-15 november Malangen brygge, Balsfjord 17-18 januar 2013, Drammen Hjemmeoppgaver Speedrådgivning og oppfølging underveis Kostnader Wikispaces – facebook - kunnskapsdeling Kontaktpersoner Anne Irene

Birte Fossheim Tlf 92477248 Birte.fossheim@kdu.no Anne Irene Myhr Tlf 48168279 Anne-irene.myhr@kdu.no Grete Bækken Mollan Tlf 48168281 Grete.mollan@kdu.no

Harald Arnt Øyvind Kåre Stig