FOKUS: SØK Byggesaksseminar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Ansvar og ansvarsregler
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Ferdige veiledere høring fra –
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Forstandere i trossamfunn
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Informasjonsplikt og uttalerett
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Arbeid med bistand Rapportering.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Vestfjorden byggtilsyn
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.

- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETMATRIKKELDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Føring av både ramme- og igangsettingtillatelse ved søknad?
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
1 Samarbeid ved tilsyn Byggesak – Brann og redning Tilsynskonferanse Tromsø 14. juni 2010 Frank Bjørkum, rådgiver tilsyn.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Opptak til høyere utdanning
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Rådgiversamling i Vrådal nov
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Godkjenning av foretak for ansvarsrett
Gjennomføringsplan.
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
eSG – Send innrapportering elektronisk
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

FOKUS: SØK Byggesaksseminar Tromsø 3. des 2012 Frank Bjørkum, jurist byggesak

www.dibk.no (23.11.12): Kostra-tall for 2011 viser at andelen mangelfulle byggesøknader med 3 ukers behandlingsfrist sank med hele 35 prosent sammenlignet med året før.   – 35 prosent færre mangelfulle 3-ukerssaker er et godt tall - også sett på bakgrunn av at antallet slike saker har steget nesten seks prosent i samme periode, sier Marit Langen, fagdirektør i Direktoratet for byggkvalitet.

Flere årsaker til nedgangen nye bestemmelser i byggesaksforskriften tydeliggjør hvilken dokumentasjon som skal følge byggesøknaden veiledningen til byggesaksforskriften har blitt bedre, er nettbasert og dermed enklere tilgjengelig for brukere av regelverket. Fortsatt rom for forbedring Selv om tendensene for 2011 er svært positive, har fortsatt 25 prosent av alle søknadene mangelfull dokumentasjon.

Ansvarlig søkers rolle - § 23-4 Tiltakshavers representant Ansvar for at søknaden er komplett Sikre at alle områder er belagt med ansvar Tiltaksklasse skal fastsettes etter ansvarlig søkers forslag Gjennomføringsplanen - samordning Ansvar for at tiltaket avsluttes ved innsending av nødvendige opplysninger for ferdigattest

Krav til søknad, plan- og bygningsloven § 21-2 En søknad vil være mangelfull hvis: Den ikke inneholder de opplysningene om tiltaket som er nødvendige for at kommunen skal kunne gi tillatelse til tiltaket Det ikke fremgår av søknaden om det søkes dispensasjon, eller det ikke foreligger grunngitt søknad om dispensasjon

Krav til søknad, plan- og bygningsloven § 21-2 En søknad vil være mangelfull hvis: Det ikke er dokumentert at alle berørte naboer/gjenboere er varslet, eller hvis den er sendt inn før merknadsfristen er gått ut, eller hvis nabomerknader ikke er kommentert Den ikke gir de opplysninger som er nødvendige for at kommunen kan tildele ansvarsrett, og avgjøre om tiltaket skal underlegges uavhengig kontroll

Hva skjer ved mangelfull søknad? Kommunen sender mangelsbrev, og etterspør manglende opplysninger/dokumenter Saksbehandlingen stilles i bero, og avsluttes uten vedtak dersom manglende opplysninger ikke innsendes innen nærmere fastsatt frist, normalt 1 måned/30 dager Behandlingen av søknaden fortsetter straks kommunen har mottatt nødvendige opplysninger

Hva skjer ved mangelfull søknad? Fokus på SØK’s rutiner: I følge § 12-2 bokstav c i byggesaksforskriften (SAK10) skal ansvarlig søker ha et system med rutiner som sikrer at søknad inneholder alle opplysninger som er nødvendig for å vise at tiltaket oppfyller krav gitt i plan- og bygningslovgivningen SØK må sende inn avviksrapport som: Viser hvilke rutiner som har sviktet Hva foretaket vil gjøre for å unngå slike mangler i senere søknader Frist for tilbakemelding: 3 uker

Videre oppfølging av SØK Minimumskrav til avviksrapport: At foretaket har identifisert en svikt i rutinene, enten skrevne rutiner eller innarbeidede rutiner At foretaket finner at rutinene kan forbedres, og hvordan Saksbehandler avslutter avviksbehandlingen når kommunen har mottatt tilfredsstillende tilbakemelding Avviksbehandlingen får normalt ikke konsekvenser hvis foretaket rydder opp Unntak: Ved gjentatte avvik – vurderes særskilt

Videre oppfølging av SØK Hvis kommunen ikke mottar avviksrapport, eller rapporten ikke oppfyller minimumskravene: Mer omfattende tilsyn med foretakets system iverksettes Eventuelle sanksjoner vurderes ut fra funn ved tilsyn Advarsel gis etter særskilt vurdering: Ved gjentatte mangelfulle søknader Dersom foretaket ikke fremskaffer nødvendige opplysninger til tross for mangelsbrev

Videre oppfølging av SØK Avslag på søknad om SØK eller tilbaketrekking av SØK: Hvis SØK, til tross for advarsel, ikke fremskaffer nødvendig dokumentasjon eller nødvendige opplysninger for å kunne behandle søknaden Enkeltvedtak som kan påklages Ved uenighet mellom kommunen og SØK kan søknad om tiltak avvises. Overtredelsesgebyr?