Den autoritative lærerrollen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Oppfølgingsplanens funskjon
AKB-Pårørende en ressurs
Læreren som læringsleder
Relasjonens betydning i lys av ny elev og lærerrolle.
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Aggresjonsperspektivet
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Kommunikasjon med Bateson
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
-om tilknytning og relasjonskompetanse
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Rehabiliterings etter en mobbesak. Snu krevende klasser.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Etter Ingvild Vestrheim, Molde 25.okt. 2007
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
«Det sympatiske mennesket»
Negative konsekvenser
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Den autoritative lærerrollen Relasjonsbygging Den autoritative lærerrollen

Relasjonsbygging 2 Om å tenke i to akser – relasjon og kontroll Relasjoner i et systemperspektiv – på alle nivå Relasjonsbygging relatert til ulike elevkategorier Det kommunikative perspektivet

Relasjonsbygging 3 Elever som har krevende atferd. Sosial kapital Operasjonalisering av relasjonsaksen Relasjonsbygging til elever med reaktiv og/eller proaktiv problematikk. (Dodge, 1991).

Relasjonsbygging 4 Dynamikken mellom relasjonsaksen og kontrollaksen. Relasjonsbygging og grensesetting.

Relasjonsbygging 5 Relasjoner på mange nivå: Elev – elev Lærer - elev Lærer- lærer Ledelse - lærer

Relasjonsbygging 6 ”Banking time” Pianta,2001. ”Small talk” Elevsamtaler Gjennom aktiviteter. Mestringsperspektivet (Cassidy, 1999)

Relasjonsbygging 8 Relatert til utagerende atferd Relatert til innagerende atferd

Relasjonsbygging 9 Det kommunikative perspektivet (Røkenes og Hansen, 2001) 1. Eget perspektiv 2. Andreperspektivet (perspektivtaking) 3) Det intersubjektive perspektivet

Relasjonsbygging 10 4. Metaperspektivet 5. Konteksten Hvordan gjøre din kollega ”god”? Hvordan bedre kvaliteten på det intersubjektive nivået (team, skole) relatert til relasjon og kontroll?

11

12

13

14

15