Den autoritative lærerrollen Relasjonsbygging Den autoritative lærerrollen
Relasjonsbygging 2 Om å tenke i to akser – relasjon og kontroll Relasjoner i et systemperspektiv – på alle nivå Relasjonsbygging relatert til ulike elevkategorier Det kommunikative perspektivet
Relasjonsbygging 3 Elever som har krevende atferd. Sosial kapital Operasjonalisering av relasjonsaksen Relasjonsbygging til elever med reaktiv og/eller proaktiv problematikk. (Dodge, 1991).
Relasjonsbygging 4 Dynamikken mellom relasjonsaksen og kontrollaksen. Relasjonsbygging og grensesetting.
Relasjonsbygging 5 Relasjoner på mange nivå: Elev – elev Lærer - elev Lærer- lærer Ledelse - lærer
Relasjonsbygging 6 ”Banking time” Pianta,2001. ”Small talk” Elevsamtaler Gjennom aktiviteter. Mestringsperspektivet (Cassidy, 1999)
Relasjonsbygging 8 Relatert til utagerende atferd Relatert til innagerende atferd
Relasjonsbygging 9 Det kommunikative perspektivet (Røkenes og Hansen, 2001) 1. Eget perspektiv 2. Andreperspektivet (perspektivtaking) 3) Det intersubjektive perspektivet
Relasjonsbygging 10 4. Metaperspektivet 5. Konteksten Hvordan gjøre din kollega ”god”? Hvordan bedre kvaliteten på det intersubjektive nivået (team, skole) relatert til relasjon og kontroll?
11
12
13
14
15