Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk. Problemstilling: hvordan kan personalet jobbe for å sosialisere barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen? Gruppe 4: Elise S. Freslo, Elin Ø. Elgsaas, Erle H. Nielsen, Kine Ø. Wedding og Elise Lie- Haugen.
Mangfold og likeverd! Barn møter barnehagen med ulike forutsetninger i form av ulike behov ressurser og ønsker. (R06). Barn med minoritetsbakgrunn Møte mellom ulike kulturer Flerkulturell barnehage
Sosialisering. En prosses der et nytt medlem av et sosialt system blir en selverkjennende og funksjonsdyktig person innenfor systemet. (Larsen og Slåtten, 2006, 2.utgave, s. 327). Primær - og sekundærsosialisering Resosialisering Vennskap
Språk og identitet. Språket binder identitet, kultur og følelser sammen. (Gjervan 2006, s: 26). Morsmål ”Snakkepakker” og ”sangposer” Morsmålsassistenter
Hvordan jobber personalet? Kunnskap om barnas hjemland Foreldersamarbeid Bruk av konkreter og bilder To språklige assistenter Språk og kultur formidlere Brobyggere
Konklusjon! Bruk av konkreter Språkgrupper og morsmålslæring Foreldresamarbeid Trygghet og identitets utvikling
Literaturliste. Gjervan, M. (Red) (2006) Temahefte – Om språklig og kulturelt mangfold. Oslo, Kunnskapsdepartementet. Larsen, A. & Slåtten, M. V. (2006) En bok om oppvekst. Bergen, Fagbokforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo. Lillemyr, O. F. (2004, 2.utg.) Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Oslo, Universitetsforlaget AS. Mjelve, A. Ø. (1994) Antirasistisk arbeid i barnehagen. Oslo, Barne- og familiedepartementet. Gjervan, M, Andersen C. E. & Bleka M. (2006) Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo, Cappelen forlag AS .