Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Barns rettigheter - personvern
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Samisk kultur i barnehagen
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Lek og Læring i barnehagen
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf vår 2009 F1A,B og D. Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
”Den fleirkulturelle barnehagen” Fagnettverksmøte Religion, etikk og filosofi Anne Grethe Sønsthagen.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Har vi et kjønnsperspektiv i barnehagen? Tønsberg 2007 Innspill til den nye rammeplanen ved Rønnaug Sørensen. Sosiolog og høgskolelektor ved Høyskolen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lekens egenverdi.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Gruppeoppgave 1 semester 2
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Oppstart i barnehagen.
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk. Problemstilling: hvordan kan personalet jobbe for å sosialisere barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen? Gruppe 4: Elise S. Freslo, Elin Ø. Elgsaas, Erle H. Nielsen, Kine Ø. Wedding og Elise Lie- Haugen.

Mangfold og likeverd! Barn møter barnehagen med ulike forutsetninger i form av ulike behov ressurser og ønsker. (R06). Barn med minoritetsbakgrunn Møte mellom ulike kulturer Flerkulturell barnehage

Sosialisering. En prosses der et nytt medlem av et sosialt system blir en selverkjennende og funksjonsdyktig person innenfor systemet. (Larsen og Slåtten, 2006, 2.utgave, s. 327). Primær - og sekundærsosialisering Resosialisering Vennskap

Språk og identitet. Språket binder identitet, kultur og følelser sammen. (Gjervan 2006, s: 26). Morsmål ”Snakkepakker” og ”sangposer” Morsmålsassistenter

Hvordan jobber personalet? Kunnskap om barnas hjemland Foreldersamarbeid Bruk av konkreter og bilder To språklige assistenter Språk og kultur formidlere Brobyggere

Konklusjon! Bruk av konkreter Språkgrupper og morsmålslæring Foreldresamarbeid Trygghet og identitets utvikling

Literaturliste. Gjervan, M. (Red) (2006) Temahefte – Om språklig og kulturelt mangfold. Oslo, Kunnskapsdepartementet. Larsen, A. & Slåtten, M. V. (2006) En bok om oppvekst. Bergen, Fagbokforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo. Lillemyr, O. F. (2004, 2.utg.) Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Oslo, Universitetsforlaget AS. Mjelve, A. Ø. (1994) Antirasistisk arbeid i barnehagen. Oslo, Barne- og familiedepartementet. Gjervan, M, Andersen C. E. & Bleka M. (2006) Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo, Cappelen forlag AS .