Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Om å plage en rød fisk..
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
VIRKEMIDLER.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Veiledning av elever / lærlinger
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Hvem er Jesus?.
En måte å lese Bibelen på
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Hva er vitsen med å gifte seg?
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Avdeling for sosionomutdanning
Sensorenes rolle.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Work shop mars 08 ide utvikling
12 Reflekterende lesing.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Litterære virkemidler
Og.
Sammensatte tekster ?.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
God morgen! Tanker etter i går?
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Forrådt Av Amalie Skram.
Sommerkurs 6. juli Gruppe B.
Gro Dahle: «Blå amason»
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Leseprosjekt VG1.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Frem.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Sinne Film:
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse Elevene har arbeidet med tekst som begrep og sjanger som virkemiddel. Elevene har arbeidet med Windows Movie Maker og digitalkamera.

Mål Elevene skal: velge og begrunne bruk av originaltekst overført til levende bilde. lære om ett utvidet tekstbegrep. arbeide planmessig med den tekniske siden av film. presentere resultatet med begrunnelse av de valg som er gjort.

5

4

3

2

1

Bilder fra tekst til film

Novellen Historien finner sted mellom linjene. Novellen er større enn seg selv.

”Gjesten” Saabye Christensen ”Kvinnen kommer inn til han og sier noe, ord han ikke forstår, likevel blir han ikke redd for stemmen er snill, han nikker og er enig med henne, hun smiler igjen og plutselig går det opp for han at han har glemt navnet sitt, men det gjør ikke noe, tenker han også, han trenger det ikke mer, han er en gjest her hvor ingen vet hvem han er og han ikke kjenner noen.”

”Mannen i Panama-hatten” R. Dahl ” «To!» Ingen andre sa noe. Gutten satt og så på fyrtøyet sitt. Den lille mannen stod med øksen høyt hevet. Han så også på fyrtøyet. «Tre!»”

”Mannen i Panama – hatten” ”Gjesten”

Hva er gjort i de tre filmsekvensene? Det kunstneriske Ord og bilde Det praktiske

Elevoppgaver: Tekstutvalg fra nyere og eldre litteratur. Begrenset utvalg av noveller. Elevene starter arbeidet og presentasjonen er over.

Hvorfor arbeide på denne måten med tekst og bilde? Bevisstgjøre elevene på ”lesebilder”. Fantasi Mål om å fylle de åpne rommene i en tekst med bilder. ”Ordet tilfører bildet en ekstra dimensjon og motsatt” Kittang, Atle ”Ord, bilete, tenking” Gyldendal 1998

Utfordringer Finne tekster som engasjerer og inspirerer. Overkommelige oppgaver. Teksten skal ikke forsvinne i det tekniske. Planlegging. Tekniske virkemidler. Gruppeinndeling. Tilgang til utstyr.

KILDER Dahl, Roald ”Et hode kortere og andre hårreisende historier”. Gyldendal 1999 Kittang, Atle ”Ord, bilete, tenking” Gyldendal 1998. Steffensen, Bo ”Når børn læser fiktion – grundlaget for en ny litteratur pædagogik” Akademiske forlag 1995. Saabye Christensen, Lars ”Oscar Wildes heis” Cappelens forlag 2004.