Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
Hvordan intervjue en forsker?
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Lek og læring.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Spøken som gir deg lykke!
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
Den autentiske læringsdialogen
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Vurdering av pedagogisk programvare
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn

Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Piano og Klarinett Ragnar Freyr Olsen.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Temakveld Nettvett og spill.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Lesing og lesestrategier
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Hva er viktig for elevers læring?
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan skrive egne dilemma
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Velkommen til foreldremøte!
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Ledersamling Olweus- programmet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum Praksisgruppe 8 Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum

Datakunnskap Tvang Motvilje Interaktiv Mer data inn i skolen Historie vs. teknologi Ukjent Redd for å lære noe nytt Ny reform Ny og usikker fremtid

Hvordan brukes IKT på 5. trinn i hverdagen og på skolen?

Vårt utgangspunkt L-97 Spørreundersøkelse Øvingslærer Guri Olsen Gunn Imsen, Elevens verden

Utdrag fra L-97 Elevene skal trene seg i å samtale om, samle og tolke data Bli kjent med databaser Gjøre erfaringer med å systematisere og presentere data ved hjelp av tabeller og enkle diagrammer, spesielt søylediagrammer

Spørreundersøkelse 10 jenter og 7 gutter Alle har PC hjemme Både gutter og jenter bruker sjelden data Ingen sitter over 2 timer av gangen Samtlige av elevene bruker PC til spill Nesten alle bruker internett Skolearbeid: 0 gutter, 7 jenter

Halvparten av hvert kjønn hører på musikk Elvene har tilgang til PC på skolen Alle –2 oppfatter de lærer å bruke data på skolen

Samtale med øvingslærer Elevene: Alle har PC hjemme Viser stor interesse for bruk av IKT Bruker PC til å finne informasjon ved prosjekter Øvingslærer: Begrenset kunnskap, ønsker å utvide IKT brukes lite i undervisningen (Ved respons i norsk) Har matteprogrammer på skole-PC

Skolen: Lite i virksomhetsplanen om IKT Dataplan under utarbeidelse i kommunen

Teori Bruk av IKT i en kreativ og skapende sammenheng åpner opp for nye muligheter for læring Særlig bør det nevnes at datastøttet undervisning er et tjenlig hjelpemiddel i spesialundervisningen, spesielt for elever med fysisk funksjonshemming eller med skrivevansker Det kan tenkes at gutter har større fordel av datastøttet læring enn jenter, fordi de er bedre kjent med mediet gjennom sin erfaring med spill

TIMMS-prosjektet: (Third International Mathematics and Science Study) Tyder på at det ikke blir noen bedre prestasjoner hos elevene om de bruker IT i undervisningen

Sitater Vi stilte elevene spørsmål om de synes dataundervisning er viktig. Her er noen av svarene:

”Ja. Fordi når vi blir stor, kan vi bruke data og da blir alt lettere ”Ja, fordi at når vi skal skrive E-post og når vi blir eldre og skal bruke Pcen til skolearbeid. Internett er også veldig viktig for eksempel når jeg skal få meg jobb.” ”Ja jeg synes det på grunn av skrive historie og lære mye og lagre minner og skrive brev.” ”Ja, jeg synes det er viktig fordi at vi må lære å håndtere data, min mor jobber med data og det er viktig for henne og må lære tusen program og da får hun mere lønn – svaret er JA! ”Nei det er bedre å skrive med hånd fordi det er vanskelig å finne bokstavene!

SPØRSMÅL TIL DISKUSJON På hvilket klassetrinn bør IKT komme inn i skolen? Hva bør elevene lære i IKT?

God helg!