Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum Praksisgruppe 8 Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Datakunnskap Tvang Motvilje Interaktiv Mer data inn i skolen Historie vs. teknologi Ukjent Redd for å lære noe nytt Ny reform Ny og usikker fremtid
Hvordan brukes IKT på 5. trinn i hverdagen og på skolen?
Vårt utgangspunkt L-97 Spørreundersøkelse Øvingslærer Guri Olsen Gunn Imsen, Elevens verden
Utdrag fra L-97 Elevene skal trene seg i å samtale om, samle og tolke data Bli kjent med databaser Gjøre erfaringer med å systematisere og presentere data ved hjelp av tabeller og enkle diagrammer, spesielt søylediagrammer
Spørreundersøkelse 10 jenter og 7 gutter Alle har PC hjemme Både gutter og jenter bruker sjelden data Ingen sitter over 2 timer av gangen Samtlige av elevene bruker PC til spill Nesten alle bruker internett Skolearbeid: 0 gutter, 7 jenter
Halvparten av hvert kjønn hører på musikk Elvene har tilgang til PC på skolen Alle –2 oppfatter de lærer å bruke data på skolen
Samtale med øvingslærer Elevene: Alle har PC hjemme Viser stor interesse for bruk av IKT Bruker PC til å finne informasjon ved prosjekter Øvingslærer: Begrenset kunnskap, ønsker å utvide IKT brukes lite i undervisningen (Ved respons i norsk) Har matteprogrammer på skole-PC
Skolen: Lite i virksomhetsplanen om IKT Dataplan under utarbeidelse i kommunen
Teori Bruk av IKT i en kreativ og skapende sammenheng åpner opp for nye muligheter for læring Særlig bør det nevnes at datastøttet undervisning er et tjenlig hjelpemiddel i spesialundervisningen, spesielt for elever med fysisk funksjonshemming eller med skrivevansker Det kan tenkes at gutter har større fordel av datastøttet læring enn jenter, fordi de er bedre kjent med mediet gjennom sin erfaring med spill
TIMMS-prosjektet: (Third International Mathematics and Science Study) Tyder på at det ikke blir noen bedre prestasjoner hos elevene om de bruker IT i undervisningen
Sitater Vi stilte elevene spørsmål om de synes dataundervisning er viktig. Her er noen av svarene:
”Ja. Fordi når vi blir stor, kan vi bruke data og da blir alt lettere ”Ja, fordi at når vi skal skrive E-post og når vi blir eldre og skal bruke Pcen til skolearbeid. Internett er også veldig viktig for eksempel når jeg skal få meg jobb.” ”Ja jeg synes det på grunn av skrive historie og lære mye og lagre minner og skrive brev.” ”Ja, jeg synes det er viktig fordi at vi må lære å håndtere data, min mor jobber med data og det er viktig for henne og må lære tusen program og da får hun mere lønn – svaret er JA! ”Nei det er bedre å skrive med hånd fordi det er vanskelig å finne bokstavene!
SPØRSMÅL TIL DISKUSJON På hvilket klassetrinn bør IKT komme inn i skolen? Hva bør elevene lære i IKT?
God helg!