BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Brukermedvirkning og pasientmakt
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Brukermedvirkning, Individuell Plan og andre enkle ting
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter 1 Et samarbeid mellom: Mental Helse Nordland, Mental Helse Troms, Mental Helse Finnmark LPP Troms ADHD Norge Troms.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
ASVL’s Vinterseminar Hamar februar 2009 Brukerperspektivet
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Empowerment i teori og praksis
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Brukerkunnskap – hvorfor trenger vi det ? Hvilke dilemmaer kommer til syne når brukermedvirkning skal realiseres ? Tove Johnsen, UIA
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Ledersamling barnehage juni 2013.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Avdeling for sosionomutdanning
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Etikk Læren om rett og galt.
FRAMTIDA ER UTFORDRINGEN
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
hvordan kan det gjennomføres?
Fra kunnskap til handling
Gode alene – enda bedre sammen?
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo? Brukermedvirkning må være mer enn noen ord i et dokument Reell brukermedvirkning handler i realiteten om brukermakt og innflytelse Formell brukermedvirkning fører ikke nødvendigvis til brukermakt. Tjenesten får ofte det siste ordet. Brukermakt rekker fortsatt ikke lenger enn hva tjenesteyter tillater.

BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo? Økt brukermedvirkning og synlig brukermakt forutsetter en kultur- og holdningsendring både i samfunnet generelt og innen tjenestestedene. Økt brukermedvirkning innebærer nye arbeidsmetoder, - og nye arbeidsmetoder innebærer ofte at ny kompetanse er nødvendig. Dette forutsetter kompetanseutvikling.

BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo? Dette kan skyldes den manglende vektlegging på brukermedvirkning vi har sett i de forskjellige utdanningsinstitusjonene. Brukermedvirkning er et ledelsesansvar og ikke alle ledere har samme forståelse for verdien av slik medvirkning.

ØKT BRUKERMAKT OG INNFLYTELSE Det handler også om å anerkjenne og gyldiggjøre den erfaringsbaserte kunnskapen i all planlegging av tiltak og tjenester Det handler om et paradigmeskifte - fra et institusjonsperspektiv til et brukerperspektiv - fra å utøve makt – til å fordele makt i et samhandlingsperspektiv

Konsekvenser av brukermedvirkning En hver form for reell brukermedvirkning og brukerstyring må få organisasjonsmessige konsekvenser. Både når det gjelder; Organisasjonsstruktur!, og ikke minst; Organisasjonskultur! og Ledelse filosofi! Dette gjelder både på; Systemnivå Organisasjonsnivå Individnivå

Utfordringer Brukermedvirkning krever en felles skolering av både tjenesteytere og brukere, slik at man får en felles forståelse av verdien av brukernes tilskudd – ikke minst samhandlingskompetanse. Felles deltagelse på konferanser og seminarer Felles organisasjonsopplæring Brukermedvirkning stiller ikke alene krav til brukeres kunnskaper og erfaringer, men også tjenesteyteres.

Utfordringer Tjenesteytere er preget av den utdanning de har fått fra et system som hittil ikke har tatt brukernes erfaringer nok med i sitt opplegg. En kultur- og holdningsendring gjennom et utdanningssystem som er utformet i samarbeid med medarbeidere med brukererfaringer vil kunne bidra til den nødvendige kultur- og holdningsendring.

Utfordringer Felles deltagelse på seminar og konferanser, og at man arrangerer seminar og konferanser sammen vil kunne bidra til økt brukermakt. Ingen er tjent med at fagpersoner og brukere lærer forskjellige ting. Det er også viktig at fagpersoner med litt mer perifer kontakt med brukere (ledere), med stor besluttende myndighet får anledning til å møte brukerne de skal forholde seg til.

Kompetanse Den erfaringsbaserte kunnskapen må bringes fram; - Tydeliggjøres! - og Gyldiggjøres! Trenger en egen utdanning i samhandling, hvor; - brukerperspektivet, brukermedvirkning brukerstyring og - brukerstyrking står sentralt, og hvor alle kan delta!

Brukermakt Hvordan få til utvikling i riktig retning i framtida? Ta brukerne på alvor – der og da! Ta initiativ og tørre å utfordre ”sannheten” ”Den beste måten å forutsi fremtiden på – er å skape den selv.” ”Handling er den beste form for behandling”