UiO – Forskningsadministrativ avdeling - 2007 FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Cristin-rapportering 2011
Advertisements

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Hva er Fretex ?.
Forum for fagskolestatistikk Som kjent er det opprettet et eget forum for fagskolestatistikk.
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Eierskap og styring i høyere utdanning
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Finansieringssystemet
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Fase II
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Departementets styring og styrenes rolle
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Fusjon Birkeland Innovasjon og Medinnova UiOs styremøte 2. mars 2010.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Universitets- og høgskolerådets publiseringsutvalg
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
USITs Målbilde og prioriteringer
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Nasjonal delprøve – status
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Standardisering av IT-virksomheten
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit. publikasjoner - Rutiner for kvalitetssikring av forskningen v/Forskningsdirektør Terje Mørland, Universitetet i Oslo Nasjonalt fakultetsmøte i medisin, 30. mai 2007

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rapportering av vit. publikasjoner Utgangspunkt Både KD og HOD har innført resultatbasert finansiering basert på vitenskapelig produksjon Riktig dimensjonert er dette en god insentivordning for begge sektorer Stor samarbeidsflate med mange felles ansatte gir behov for harmonisering av tellekantsystemet mellom sektorene

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rapportering av vit. publikasjoner Behov for harmonisering mellom KD og HOD Samme økonomiske uttelling per publikasjon Samme rapporteringsspesifikasjoner/-prinsipper (adressering, tellende publikasjoner, nivåinndeling etc.) Samme tekniske rapporteringssystem

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rapportering av vit. publikasjoner FRIDA som felles rapporteringssystem – status KD og HOD har bedt universitetene og helseforetakene om å arbeide for at helseforetakene kan ta i bruk FRIDA Universitetene er positive til at helseforetakene tar i bruk systemet Helseforetakene og HOD har stilt krav som universitetene foreløpig ikke har imøtekommet (helseforetakene inn på eiersiden, overgang fra adskilte baser til én felles database)

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rapportering av vit. publikasjoner FRIDA som felles rapporteringssystem - Forslag til å komme videre Umiddelbart: Helseforetakene inviteres til å ta i bruk FRIDA slik systemet foreligger og får representasjon/observatør i FRIDA-styret. Videre: –FRIDA blir et nasjonalt system som driftes av et uavhengig organ underlagt KD –Behov for endring i funksjonalitet / tekniske forhold utredes raskt

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rutiner for kvalitetssikring av forskningen Hva menes med kvalitetssikring her? Sørge for ”God vitenskapelig praksis”, dvs. at ansatte følger norsk lov og etiske standarder på eget fagfelt I utgangspunktet ingen forskjell mellom universitet og helseforetak. Institusjonen har et ansvar i begge sektorer. Derfor all grunn til å se på mulige fellesløsninger mellom sektorene også her.

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rutiner for kvalitetssikring av forskningen Sudbø-saken Økt fokus på UiOs rutiner Behov for bevisstgjøring, skjerping, og organisering av eksisterende regelverk og rutiner Ny fuskesak- Rektor beslutter å forsere arbeidet Behov for noen få nye rutiner Tiltaksplan – felles løft for hele UiO fra september 2006 Forankret i dekangruppen og i Forskningskomiteen Fase1: Syv arbeidsgrupper i sving fram til februar 2007 Fase 2: Fire konkrete delprosjekter, avsluttes formelt juni 2007 Bakgrunn: Tiltaksplan for å forebygge vitenskapelig uredelighet ved UiO

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Utvidelse av Forskningsetisk komités rolle og mandat - og etablering av 10 bud for god forskningsskikk 2.Ny Ph.d.- forskrift og intensivering av arbeidet med kvalitetssystemet for doktorgradsutdanningen 3.Håndbok med etiske og juridiske tema 4.Etablering av system for dokumentasjon og lagring av forskningsdata (Pilot igangsettes høsten 2007) Viktig prinsipp ved UiO: Minst mulig kontroll og byråkrati. Fokus på tilrettelegging. Rutiner for kvalitetssikring av forskningen Bakgrunn: Tiltaksplanens fase 2 med fire konkrete delprosjekter

UiO – Forskningsadministrativ avdeling Rutiner for kvalitetssikring av forskningen System for dokumentasjon og lagring av forskningsdata = IT-tiltak for å fremme god vitenskapelig praksis Pilotprosjekt ved UiO fra høsten 2007 Mulig full utrulling ved UiO ultimo 2008 hvis vellykket Mulig at andre universitet og helseforetak også henger seg på?