Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hamar Energi Holding AS
Det kommunale og det statlige barnevern
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Politisk styring og organisering
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Formelt interkommunalt samarbeid
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Signe Louise Berthelsen
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Eierseminar for Romerike krisesenter IKS
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
3 Marius Stub.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Forside Eierskapsseminar for Karmøy kommune
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23 Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23.01.2008 v/juridisk rådgiver Mette Braathen

Nærmere om kveldens tema Hvorfor fokus på kommunens eierskap? Oversikt over kommunens eierskap i selskaper og foretak Rammer for kommunens styringsmuligheter i selskaper og foretak Folkevalgtes roller og habilitet Hamar kommunes prinsipper for eierstyring Diskusjon og oppgaver

Hvorfor fokus på kommunens eierskap? Selskaper og foretak forvalter betydelig økonomiske verdier Middel for realisering av sektorpolitiske målsettinger Forutsigbarhet og stabile rammevilkår for selskapene Tillit i befolkningen og i næringslivet Lovkrav Økt fokus i samfunnet og i media Økonomiske verdi – alternativ til kutt i driften?

Hva er eierstyring? Handler om å etablere gode rutiner og et best mulig grunnlag for riktige beslutninger, verdiskaping og langsiktighet i selskapet Hensikten er handle riktig i forhold til selskapets interessenter Sikre tillitt hos investorer og samfunn Ansvarliggjøre styrende organer Unngå mislighold Åpenhet – internt og eksternt-, og etikk en bærebjelke

Selskapsform Antall Andel A/S 1615 79,7 % ASA 4 0,2 % FKF 13 0,6 % IKS Omfanget av selskaper med kommunalt/fylkeskommunalt eierskap etter selskapsform, 2006. Absolutte og relative tall. Kilde: KS. Selskapsform Antall Andel A/S 1615 79,7 % ASA 4 0,2 % FKF 13 0,6 % IKS 191 9,4 % KF 204 10,1 % Totalt 2027 100 %

Oversikt over kommunens eierskap pr jan 2008 3 Kommunale foretak (KF) 2 Interkommunale § 27 samarbeid 1 Vertskommunesamarbeid (§ 28b) 2 Interkommunale selskap (IKS) 11 Aksjeselskap (AS) 1 Forening

Kilde lokaldemokratikommisjonen NOU 2006:7 Valg av selskapsform avgjør styringsmuligheter Jo større selvstendighet, jo mindre styringsmuligheter Behov politisk styring bør være av vesentlig betydning ved valg av selskapsform Kilde lokaldemokratikommisjonen NOU 2006:7

Kommunale foretak Del av kommunen som rettsubjekt Kommunestyret velger styre og fastsetter vedtekter Rådmannen har uttalelses- og tilsynsfunksjon Direkte underlagt kommunestyret som kan fastsette generelle instrukser eller instrukser i den enkelte sak. Inngår i kommunens økonomiplan og årsbudsjett

Interkommunale selskap (IKS) Eget rettsubjekt Selskapsavtalen Definerer formål og setter rammer for virksomheten Representantskapet Selskapets øverste myndighet og eiernes organ for eierstyring Velger styre Behandler regnskap, budsjett og økonomiplan Kan instruere styret og treffe vedtak i alle saker

Aksjeselskap (AS) Eget rettssubjekt Vedtekter definerer formål og rammer for virksomheten Generalforsamlingen Selskapets øverste myndighet og eiernes organ for eierstyring Velger styre Godkjenner årsregnskap, årsberetning og utdeling av utbytte Aksjonæravtale Regulerer rettforholdet mellom aksjonærene

Stiftelse Er selveiende Lite egnet for styring og innflytelse Kan ikke legges ned uten samtykke fra stiftelsestilsynet

Folkevalgtes/kommunens rolle som eier Fatte strategiske avgjørelser vedrørende eierskapet – eie/selge Fastsette tydelige målsetninger for eierskapet Gjennom behandling av årsrapport mv – evaluere selskapets resultater Velge representant til generalforsamling/representantskap – fastsette nødvendige instrukser Gjennom generalforsamlingen: Velge styre fastsette overordnede mål og strategier for virksomheten

Kilde: Eierskapsmelding Bergen kommune

Uformelle styringskanaler Kontakt med selskapet utenom generalforsamling Eiermøter Bruk av media

Folkevalgtrollen/styremedlem (kilde: Aftenposten) Kommunestyret Folkevalgt Hele kommunen Partipolitikk/ideologi Kollektivt ansvar Alle innbyggerne Fordeling Forvaltning/monopol Samfunnsøkonomi Kommunens adm Offentlige verv Selskapsstyret Personlig valgt Selskapet Selskapets interesser Personlig ansvar Kundene/brukerne Verdiskapning Marked/konkurranse Bedriftens økonomi Selskapets leder Privat verv Styreansvar: Erstatningsansvar, jf akjseloven § 17-1 Selskapet kan kreve at styremedlem erstatter tap som vedkommende forsettelig eller uaktsomt volder selskapet, den enkelte deltaker eller andre. Straffeansvar, jf aksjeloven § 19-2: Medlem av styret som viser grov uforstand under utførelsen av sitt verv for selskapet straffes med bøter eller under skjerpede forhold fengsel i inntil ett år..”:

Rollekonflikter/Habilitet (forvaltningsloven § 6 e) Offentlig tjenestemann og folkevalgte er inhabil til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for, et selskap som er part i saken. Dette gjelder likevel ikke når selskapet helt ut eies av stat eller kommune. unntaket er foreslått opphevet når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.

Hamar kommunes prinsipper for eierstyring og selskapsledelse Formål: legge til rette for god og effektiv forvaltning og utvikling av selskaper hvor kommunen har vesentlige eierinteresser, samt gi tydelige styringssignaler i samsvar med målsettinger og strategier kommunen har for sitt eierskap

Hamar kommunes prinsipper for eierstyring og selskapsledelse Krav til: tydelig angivelse av selskapets virksomhet selskapskapital og utbytte at eierbeslutninger fattes i formelle organer for eierstyring styrets sammensetning og kjønnsbalanse styrets arbeid styremedlemmers uavhengighet samfunnsansvar og ivaretakelse av sektorpolitiske målsettinger rapportering

Prinsipper for god eierstyring og selskaps-ledelse for Hamar Energi Holding AS Selskapets formål og virksomhet HEHs forhold til aksjonæren og samfunnet. Generalforsamlingen Styret Daglig ledelse Revisjon Selskapskapitalen Informasjon og utbyttepolitikk Styrking av eierandel

Formannskapets rolle som eierstyringsorgan Formannskapet er delegert myndighet til å utøve eierstyring på vegne av kommunen, med mindre annet er positivt bestemt Foreslår/oppnevner representanter til styrende organer Skal forelegges selskapenes årsberetninger Delegasjonen omfatter ikke kommunale foretak Saker av stor prinsipiell betydning skal forelegges kommunestyret

Oppsummering Godt eierskap: gir tydelige og forutsigbare rammevilkår for selskapet Er en nødvendig forutsetning for å sikre at selskapet drives i samsvar med kommunens forutsetninger for eierskapet Vær bevisst de ulike rollene som folkevalgt, eier og styremedlem