Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Læring på arbeidsplassen
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
KULTURUTREDNINGEN 2014 – GJENNOMGANG AV HOVEDMOMENTER
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Kompetansekartlegging
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Prosjekt tidlig innsats
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regionplan Agder 2020 Utkast til strategisk notat Kultur: Opplevelser for livet
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
To viktige definisjoner
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Norsk kulturskoleråd i svevet! Kulturskolen for alle? Fagforbundets kulturkonferanse 18. september 2014.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Prosjektleder Ann Evy Duun
Felles europapolitisk arbeid gjennom
To viktige definisjoner
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
REalfagskommune!.
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Regional plan for kultur
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen KKS skal bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i barnehagen og grunnopplæringen. KKS skal gjennom sin virksomhet som nasjonalt ressurssenter bidra til engasjement for fagene og for økt interesse for opplæring innen kunst- og kulturfag. Våre 3 hovedområder: Læreplanrelatert virksomhet Fagdidaktisk virksomhet og kompetanseutvikling Dokumentasjon, analyse og forskning

KKS skal ha et tett samarbeid med Aktuelle nasjonale og internasjonale faglige nettverk, organisasjoner og miljøer Nasjonalt gjelder det de faglige nettverkene som arbeider med de praktisk- estetiske fagene i skolen, Norsk kulturskoleråd og sekretariatet for DKS Universitet og høgskolesektoren i kompetanseutvikling Rådgivende, aktuell og tilstede for kunstfagene i utdanningen

Situasjonen for de estetiske fagene i opplæringen Anne Bamfords kartlegging Eskeland – Lærerutdanningen Uni- Rokkan Opptak til VG Opptak til U/H utdanningene Politiske satsinger- Kulturskoletimen

Kunst- og kulturaktører på skolens arena Elev Lærere i kunst- og kulturfagene Den kulturelle skolesekken Frivillige organisasjoner/ UKM Kulturskolen

Politiske føringer Stortingsmelding 10 ( ) Kultur, inkludering og deltaking Stortingsmelding 20 ( 2012 – 2013) På rett vei – kvalitet og mangfold i fellesskolen NOU- Kulturutredningen 2014 ( Engerutvalget)

Hovedbudskap Styrke den kommunale grunnmur (Engerutvalget) Kulturløftet III – et lokalt kulturløft Bedre samordning mellom de miljøene som bidrar til aktivitet med kunst- og kulturfaglig kompetanse og aktivitet i skolen ( På rett vei) Samarbeid mellom skole og DKS må styrkes - Skolen må få økt innflytelse i utformingen av DKS (Rokkan- senterets foreløpige rapport) - Kunstfagene må styrkes i skole og lærerutdanning

Samarbeid skole DKS Kulturkontaktene? Elever som arrangører – KULTARR? Samarbeid mellom kunstnerne og skolen? - Forberedelse til konserter/ arrangementer? - Etterarbeid? - Deltakelse av elever og lærere? Kunstopplevelser – erfare ulike kunstuttrykk

Hvordan kan vi styrke dette samarbeidet? Kunnskapsdepartementet vil vurdere nye løsninger for kunst- og kultursatsingen overfor skolen, og forslagene vil sees i sammenheng med Engerutvalgets anbefalinger Departementet vil sette sammen en ekspertgruppe for å få forslag som kan gi bedre koordinering og samlet innsats fra kunst- og kulturfaglige miljøer som har aktiviteter rettet mot skolen

Bodøpiloten Vi vil utvikle modeller for samarbeid som kan overføres til resten av landet Vi skal sammen styrke kvaliteten, engasjementet og interessen for kunst og kulturfagene i opplæringen Vi vil øke bruk av kunst og kultur i opplæringen i alle fag Prosjektperioden er fra

Satsingsområder 1. Bedre bruk av Kulturkompetansen i kommunen og bevist faglig påfyll 2. Videreutvikle kulturskolen som lokalt ressurssenter 3. Utvikle lokale læreplaner i kunst- og kulturfagene 4. Løfte frem det flerkulturelle og internasjonale Bodø 5. Formidling av barn og unges aktiviteter ut til lokalsamfunnet

Hva gjør vi sammen Kompetansekartlegging gjennomført/ bruke UIN i kompetanseheving Kulturlek til elever ved alle skolene i Bodø 6 skoler og 5 barnehager deltar – egne planer for hvordan de skal styrke kunst- og kulturfagene - nettverk/ kompetanseheving og erfaringsutveksling - trekke inn kunstnere/ kulturskolen / UIN/ Kulturinstitusjoner i opplæringen

Hva gjør vi sammen Utvikler lokal læreplan i de estetiske fagene fra trinn Tett samarbeid mellom skole og DKS – vil prøve ut kulturell bæremeis i barnehagene Følgeforskning ved UIN Samarbeid med kulturelt entreprenørskap på UIN

Kunstnerbank Etablere en kunstnerbank i Nordland/ Nord-Norge i samarbeid med DKS/ Nord Norsk kunstnersenter/ Kulturskolen og Kunstnere fra regionen Prøve ut i skoler og barnehager i Bodø: Teaching artist – modell for et tett samarbeid mellom kunstnere/ lærere og elever over et lengere tidsrom

Samarbeid sentralt – er sant I juni skal det skrives under en samarbeidsavtale mellom 4 sentrale kunst- og kulturinstitusjoner Sekretariatet for DKS UKM Norsk kulturskoleråd Nasjonalt senter for kunst- og kultur i opplæringen

Vi er i gang Fantastisk artig å samarbeide! Takk for oppmerksomheten!