NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Norge rundt – og litt til
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Konkurransegrunnlag for asfaltarbeider i Statens vegevsen
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun seminar 30. oktober 2007 Vegdekkers overflateegenskaper og funksjonskontrakter.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
Presentasjon av RISA Eier Bjarne Risa.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Visjoner om kommunesamarbeid
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Funksjonskontrakter i Norge og Norden Asfaltdagen 2008 Torgrim Dahl.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Evaluering av entreprenøren Erfaringer og videre bruk Sveinung Ø.Tubaas.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Universell utforming i offentlige anskaffelser
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
Arkitektbedriftene i Norge
Offentlige anskaffelser
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet Funksjonskrav i dekkekontrakter: Norske erfaringer og strategi framover NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet

Innhold i presentasjonen Bakgrunn / grunnlag Tidligere erfaringer Ny kontraktsform fra 2005 Byggherrestrategi for vegdekker

Lov om offentlige anskaffelser § 6. Livssykluskostnader, universell utforming og miljø Statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal under planleggingen av den enkelte anskaffelse ta hensyn til livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen

Prinsippet om optimale levetidskostnader

Årskostnad – en annen måte å uttrykke LCC på Nåverdi Årskostnad = LCC • af

Utvikling av kontraktsgrunnlaget Historikk: Flere varianter av funksjons-kontrakter har vært brukt i Norge de siste 20 år: Piggdekk-slitasjekontrakt (SPS). Var vellykket, mindre aktuelt i dag. Sporutviklingskontrakt (SUV). Usikker oppgjørsberegning. Forsterkningskontrakter m/funksjonskrav. Krevende mht kompetanse og bakgrunnsinformasjon.

To rapporter fra 2005

Historikk: SPS-kontrakter 20 (+) kontrakter i perioden 1989-1996 Forløperen var ”Superasfalt”-konkurransen 1987 SPS = gram bortslitt asfalt pr km veg pr passering av en ekvivalent personbil med piggdekk på fire hjul Fra 1991 merverdien ved økt levetid > merkostnaden i forhold til tradisjonelle kontrakter Lavere piggdekkbruk etc. gjør kontaktformen mindre aktuell i dag

Funksj.kontr. asfalt – kontraktstyper byggherre bestiller: entreprenør leverer: 1 Tiltak år 1, og valg av tiltak Funksjonsgaranti for gitt periode 2 Tiltak år 1 Velger tiltak og gir garanti 3 Tiltak over flere år 4 Vedlikehold av vegnett i periode Oppfyller funksjonskrav

Utvikling av kontraktsgrunnlaget Ny mal for konkurransegrunnlag ble utviklet og først utprøvd sesongen 2005. Denne brukes fortsatt, og vil danne mal framover. Kun mindre endringer av detaljer vil bli gjort.

Utvikling av kontraktsgrunnlag Byggherren angir en reklamasjonsperiode, foreslått 5 – 12 år avhengig av trafikken. Entreprenøren velger tiltak innenfor rammer gitt av byggherren. Entreprenøren angir en garantert maksimal verdi for spordybde ved utløpet av rekl.perioden. Målt spordybde ved utløpet av rekl.perioden gir grunnlag for bonus/trekk.

Tildelingskriterier Det økonomisk mest fordelaktige tilbud. Årskostnader: (2005 vekt 85%) 2006: 100 % Tilbudssum: (2005 vekt 15%) 2006: utgår Rente: 4% Forventet dekkelevetid beregnes ut fra initialspor (5 mm), garantert spordybde (90%-verdi) og reklamasjonsperioden. Antatt lineær tilstandsutvikling

2006:E 18 Oslo vest ett felt – 3,5 km - ÅDT 20000/75000 - 5 år tilbud evaluering sum garantert spor-dybde forventet dekke-levetid årskostnad 835 170 28 4 230 081 1 557 940 22 5 349 956 1 099 641 17 8 163 327 1 370 020 378 253

Detaljert utregning av årskostnad Tilbudssum Forventet dekkelevetid Årskostnad

Funksjonskontr. asfalt - oppgjør

Mål for kontraktsformen Byggherren Bedre og mer ensartet kvalitet, lavere årskostnader Stimulere fagmiljøet Entreprenøren Det skal lønne seg å satse på kvalitet Entreprenørens risiko skal ikke øke Generelt Regelverket skal være enkelt og oversiktlig Være attraktivt for andre regioner

Byggherrestrategien Funksjonskontrakter tas i bruk for å Øke mangfoldet i anvendte kontraktstyper Skape konkurranse Utvikle asfaltsektoren Valgt en gradvis innføring (2008 – 2012) PMS-parsellnivå, evt. lengre vegruter Vegnettsnivå (større område) ikke aktuelt i første omgang Skal evalueres årlig

Byggherrestrategien ”Funksjonskontrakter for vedlikeholds-asfaltering skal videreutvikles” Strategisk mål i 2012 (% av totalutlyst km): ÅDT > 5000: 50% funksjonskontrakter ÅDT < 5000: 10 % funksjonskontrakter Opptrappingsplan foreligger for hver region

Plan for gradvis økt bruk av funksjonskontrakter

Byggherrestrategien – opptrappingsplan for funksjonskontrakter Eksempel, opptrappingsplan for Region øst, årlig utlysning: Kilometer betyr tilsvarende 2-felts veg

Oppsummering Årskostnad er prinsippielt et riktigere tildelingskriterium enn tilbudssum alene ! Vi går forsiktig fram (for forsiktig?) Vi må gjennomføre opptrappingsplanen før vi gjør endelig evaluering og trekker konklusjoner Kontraktsformen krever mer av entreprenørene (må se inn i krystallkula)... men skal ikke innebære vesentlig økt risiko