NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet Funksjonskrav i dekkekontrakter: Norske erfaringer og strategi framover NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Innhold i presentasjonen Bakgrunn / grunnlag Tidligere erfaringer Ny kontraktsform fra 2005 Byggherrestrategi for vegdekker
Lov om offentlige anskaffelser § 6. Livssykluskostnader, universell utforming og miljø Statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal under planleggingen av den enkelte anskaffelse ta hensyn til livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen
Prinsippet om optimale levetidskostnader
Årskostnad – en annen måte å uttrykke LCC på Nåverdi Årskostnad = LCC • af
Utvikling av kontraktsgrunnlaget Historikk: Flere varianter av funksjons-kontrakter har vært brukt i Norge de siste 20 år: Piggdekk-slitasjekontrakt (SPS). Var vellykket, mindre aktuelt i dag. Sporutviklingskontrakt (SUV). Usikker oppgjørsberegning. Forsterkningskontrakter m/funksjonskrav. Krevende mht kompetanse og bakgrunnsinformasjon.
To rapporter fra 2005
Historikk: SPS-kontrakter 20 (+) kontrakter i perioden 1989-1996 Forløperen var ”Superasfalt”-konkurransen 1987 SPS = gram bortslitt asfalt pr km veg pr passering av en ekvivalent personbil med piggdekk på fire hjul Fra 1991 merverdien ved økt levetid > merkostnaden i forhold til tradisjonelle kontrakter Lavere piggdekkbruk etc. gjør kontaktformen mindre aktuell i dag
Funksj.kontr. asfalt – kontraktstyper byggherre bestiller: entreprenør leverer: 1 Tiltak år 1, og valg av tiltak Funksjonsgaranti for gitt periode 2 Tiltak år 1 Velger tiltak og gir garanti 3 Tiltak over flere år 4 Vedlikehold av vegnett i periode Oppfyller funksjonskrav
Utvikling av kontraktsgrunnlaget Ny mal for konkurransegrunnlag ble utviklet og først utprøvd sesongen 2005. Denne brukes fortsatt, og vil danne mal framover. Kun mindre endringer av detaljer vil bli gjort.
Utvikling av kontraktsgrunnlag Byggherren angir en reklamasjonsperiode, foreslått 5 – 12 år avhengig av trafikken. Entreprenøren velger tiltak innenfor rammer gitt av byggherren. Entreprenøren angir en garantert maksimal verdi for spordybde ved utløpet av rekl.perioden. Målt spordybde ved utløpet av rekl.perioden gir grunnlag for bonus/trekk.
Tildelingskriterier Det økonomisk mest fordelaktige tilbud. Årskostnader: (2005 vekt 85%) 2006: 100 % Tilbudssum: (2005 vekt 15%) 2006: utgår Rente: 4% Forventet dekkelevetid beregnes ut fra initialspor (5 mm), garantert spordybde (90%-verdi) og reklamasjonsperioden. Antatt lineær tilstandsutvikling
2006:E 18 Oslo vest ett felt – 3,5 km - ÅDT 20000/75000 - 5 år tilbud evaluering sum garantert spor-dybde forventet dekke-levetid årskostnad 835 170 28 4 230 081 1 557 940 22 5 349 956 1 099 641 17 8 163 327 1 370 020 378 253
Detaljert utregning av årskostnad Tilbudssum Forventet dekkelevetid Årskostnad
Funksjonskontr. asfalt - oppgjør
Mål for kontraktsformen Byggherren Bedre og mer ensartet kvalitet, lavere årskostnader Stimulere fagmiljøet Entreprenøren Det skal lønne seg å satse på kvalitet Entreprenørens risiko skal ikke øke Generelt Regelverket skal være enkelt og oversiktlig Være attraktivt for andre regioner
Byggherrestrategien Funksjonskontrakter tas i bruk for å Øke mangfoldet i anvendte kontraktstyper Skape konkurranse Utvikle asfaltsektoren Valgt en gradvis innføring (2008 – 2012) PMS-parsellnivå, evt. lengre vegruter Vegnettsnivå (større område) ikke aktuelt i første omgang Skal evalueres årlig
Byggherrestrategien ”Funksjonskontrakter for vedlikeholds-asfaltering skal videreutvikles” Strategisk mål i 2012 (% av totalutlyst km): ÅDT > 5000: 50% funksjonskontrakter ÅDT < 5000: 10 % funksjonskontrakter Opptrappingsplan foreligger for hver region
Plan for gradvis økt bruk av funksjonskontrakter
Byggherrestrategien – opptrappingsplan for funksjonskontrakter Eksempel, opptrappingsplan for Region øst, årlig utlysning: Kilometer betyr tilsvarende 2-felts veg
Oppsummering Årskostnad er prinsippielt et riktigere tildelingskriterium enn tilbudssum alene ! Vi går forsiktig fram (for forsiktig?) Vi må gjennomføre opptrappingsplanen før vi gjør endelig evaluering og trekker konklusjoner Kontraktsformen krever mer av entreprenørene (må se inn i krystallkula)... men skal ikke innebære vesentlig økt risiko