KOMMUNALE AKUTTE DØGNPLASSER (KAD)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
kommunelege og praksiskonsulent Anne Karin Forshei.
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Avdeling for førstegangspsykoser (AFP), Ullevål universitetssykehus
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Akutt sykdom hos den skrøpelige gamle
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
KØH Døgnopphold Østre Agder
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Kommuneoverlege Madli Indseth
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferanse Kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud 18.november.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Samhandlingsarena Aker
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Et forskningssamarbeid mellom SIV Kommunehelsetjenesten
Kommunale sykehusplasser?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Kommunenes plikt til øyeblikkelig hjelp døgnopphold Veiledningsmateriell og regelverk for tilskuddsordning Oslo kommune, 9.mars 2012 avdelingsdirektør.
Kommunale akutte døgnopphold
Fredrik Rønning Iversen Prosjektleder
Kommunalt akutt døgnopphold Prosjekt – fase 3
Avdeling for øyeblikkelig hjelp, Jæren
Kommunehelsestjenesten i Oslo
Samdata 2012 Somatikk.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud (KAD) Frosta, Levanger, Verdal
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
ØH-plasser Faglig innhold, pasientgrupper, rutiner ALU Dag-Helge Rønnevik (kommuneoverlege) Miran Miah (tillitsvalgt legeforeningen) Maria Andreeva.
Foto: Geir Hageskal KAD – Kommunal Akutt Døgnenhet - Trondheim Gaute Skjærseth Lege før turnus, Øya Helsehus.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Allmennlegeforeningen ØH-DØGNOPPHOLD i Karmøy kommune.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Follo – et spennende utgangspunkt Befolkning Enebakk Frogn Nesodden Oppegård Ski Vestby Ås
Legevakt, KAD. Oppdatert mai -16 Henning Fosse, helsesjef.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
KAD psykisk helse og rus
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
KAD psykisk helse og rus
Eldrerådet Vidar Roseth
Kommunale døgnplasser – øyeblikkelig hjelp
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Barnevern – oppsummering av bydelsstatistikken for 2018
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNALE AKUTTE DØGNPLASSER (KAD) Lasse Andreassen Diakonhjemmet Sykehus 24.04.14

Bakgrunnen for KAD - Oslo i 2030 2012: 613.285 2030: 794.000 Et ”realistisk” anslag viser en vekst frem mot 2030 på 195.000 innbyggere. Det er vekst i alle aldersgrupper unntatt de aller eldste. Den største gruppen er ”etterkrigsbarna”.

Befolkningsutviklingen Befolkningen i Bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene vil øke med 32 % frem mot 2020. Antallet eldre (67 +) vil øke med 23 % fra 2012 - 2020 og 51 % fra 2020 - 2030.

Forventet levealder mot 2030 Menn: 79,2 – 82,1 Kvinner: 82,9 – 85,5 Økning på 3,0 – 3,6 %. Størst vekst i østre bydeler.

Sykdomsbilde – forventet utvikling Hjerneslag øker med 50 % frem mot 2030. Demens og kognitiv svikt forventes å tredobles i samme periode. Nye krefttilfeller øker med 30 % frem mot 2020. 85 % av tilfellene hos de over 50 år. Fedme hos barn øker. I dag er det 30 % i bydel Alna og Grünerløkka og 15 % i bydel Ullern og Vestre Aker. Psykiske lidelser antas å opptre hos hver 3. innbygger i årene som kommer.

Nye pasientutfordringer Antall innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn i 2011 i Oslo: 170.206 personer (28,4%) Tallet antas å øke mer enn for Oslos befolkning generelt Mange har økt forekomst av hjerte-karsykdom, vitamin D-mangel, diabetes og psykiske lidelser. Økt andel med innvandrerbakgrunn og økt reisevirksomhet utløser importmedisinske utfordringer.

Løsning: SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling på rett sted til rett tid. Desentralisering hvor pasienten skal behandles der han eller hun bor. Kommunehelse-tjenesten skal få et større behandlingsansvar enn tidligere.

Kommunale Akutte Døgnplasser Arbeidsgruppe: Erik Omland, Lovisenberg Kristoffer Burski, Ahus Siri Schøyen Seterelv, Kommuneoverlege Grorud Anne Kathrine Nore, Helseetaten Heidi Engelund, Sykehjemsetaten Trond Morten Trondsen, Legevakten Morten Mowe, OUS Ingunn Haakerud, Kommuneoverlege St. Hanshaugen Lasse Andreassen, Diakonhjemmet Helse- og omsorgstjenesteloven sier: ”Kommunen skal straks yte helsehjelp til den enkelte når det må antas at den hjelp kommunen kan gi er påtrengende nødvendig.” ”Kommunen skal fra 2016 sørge for et tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp.” ”Plikten gjelder kun for de pasienter og brukere kommunen har mulighet til å utrede, behandle eller yte omsorg til.”

Arbeidsgruppens oppgave: ”Arbeidsgruppen skal kartlegge dagens situasjon, vurdere, analysere og avklare fremtidens behov for kommunale øyeblikkelig hjelp døgnopphold.” Dette innebærer å anbefale: Målgruppe/innhold Kompetansebehov Dimensjonering/omfang Organisering og lokalisering

Hva er bestemt? 240.000 liggedøgn skal på landsbasis overføres fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten For Oslo kommune utgjør tallet 26.635 liggedøgn per år Kostnad på landsbasis: 1.048.000.000,- Kostnad i Oslo kommune: 115.329.000,- Kostnadene delfinansieres av spesialisthelsetjenesten Beregnet antall sengeplasser i Oslo: 74 Beregnet kostnad per plass per døgn: 4.330,- (2012-kroner) Aker sykehus skal benyttes som lokaler

Målgruppe SKAL-PASIENTER Forverring av kjente tilstander, med avklart diagnose og funksjonsnivå. Akutt forverring av kjent tilstand på grunn av forhold som infeksjon, dehydrering eller ernæringssvikt, og hvor utløsende årsak er avklart. Behov for observasjon og behandling hvor innleggelse i spesialisthelsetjeneste er unødvendig: Fall uten brudd, feber, eliminasjonsproblemer, diarè eller obstipasjon. Medikamentjustering. Palliativ og terminal omsorg. SKAL IKKE-PASIENTER Klinisk dårlige og uavklarte pasienter. Hjerteinfarkt, hjerneslag, dårlige lungepasienter og pasienter med kramper. Eldre med nyoppstått forvirring. Traumer med uavklart alvorlighetsgrad. Intoxer. Kostprisen på kr. 4.330,- per døgn vil være retningsgivende for hvilken behandling som skal kunne tilbys.

Målgrupper fra spesialisthelsetjenesten Den eneste gruppen man med 99 % sikkerhet kan si ikke hører hjemme i spesialisthelsetjenesten i dag er de blåtriagerte som er en liten gruppe.   Snitt Medisin Kirurgi Blå 2 % 3 % 1 % Grønn 27,5 % 31 % 24 % Gul 33 % 29 % 37 % Oransje 36 % 34 % 38 % Rød 1,5 % 0 %

KAD – Kommunale Akutte Døgnplasser - registrering Alle Oslos akuttmottak registrerte i løpet av en 14-dagers periode aktuelle kandidater for KAD. Tallene viste at rundt 13 % av totalantallet som kom til sykehusenes akuttmottak kunne vært aktuelle for KAD Utfordringen var imidlertid at majoriteten av KAD-kandidatene ikke hadde hatt legetilsyn før de ankom Akuttmottaket, noe som er en forutsetning for å kunne legges inn i KAD. Utfordring: Det må avklares hvordan pasientene skal få legetilsyn for direkte overføring til KAD. Om dette ikke skjer vil pasientene måtte innom akuttmottakene for legevurdering, noe som kan føre til mye venting på returtransport, og ikke vil gi ønsket avlastning for spesialisthelsetjenesten.

Presentasjon alle sykehusene 14

Hvem legger inn i KAD?

Kompetansekrav i KAD Alle pasienter må ha hatt legetilsyn før innleggelse i KAD, eventuelt blitt konferert per telefon. Sykepleiertjeneste 24/7 (bachelor i sykepleie) Pasienten kan behandles av en allmennlege Tilgang til lege 24/7 (allmennlege) Tilgang til røntgen (egen dagtid og tilgang kveld) Tilgang til lab-tjenester (egen dagtid og tilgang kveld)

Dimensjonering og omfang Oslo Utgangspunkt: Flest mulig plasser på Aker 1) 10 KAD-plasser i tilknytning til Legevakten fra våren 2013 (åpnet) 2) 22 KAD-plasser i infeksjonsposten (enkeltrom endres til dobbeltrom) høsten 2013 (åpnet) 3) Istandsetting av urologisk avdeling med 22 KAD-plasser i 2014 og flytting av de øvrige 4) Vurdering av mulighet for samlokalisering av inntil 20 KAD-plasser på byens lokalsykehus i 2015

Bemanning og kostnader 10 senger   M T O F L S 4 3 2 8 7 Totalt antall sykepleiere: 14,4 årsverk Driftskostnader: ca. 13.500.000,- Antall ledere: 2,0 årsverk Driftsinntekter: ca. 15.600.000,- Sekretær: 1,0 årsverk Årsresultat: ca. 2.100.000,- Totalt antall leger: 1,5 årsverk Mye samorganisering med legevakt

Bemanning og kostnader 22 senger F L S 8 7 5 4 3 16 15 14 12 Totalt antall sykepleiere: 24,7 årsverk Driftskostnader: ca. 23.500.000,- Antall ledere: 2,0 årsverk Driftsinntekter: ca. 34.600.000,- Sekretær: 1,0 årsverk Årsresultat: ca. 11.100.000,- Totalt antall leger: 4,9 årsverk Mye samorganisering med legevakt

Hvordan gikk det? Hva kan KAD gjøre bedre enn spesialisthelsetjenesten? Allmennmedisinsk tilnærming Helhetlig vurdering, behandling og oppfølging Unngå overutredning og overbehandling Nærmere tilknytning til Oslo kommunes øvrige 1. linjetjenester - bedre kommunikasjon og informasjonsutveksling mulig med Legevakt, fastleger, bydelenes bestillerkontor og hjemmetjenester, sykehjem, multidose Behandling og omsorg med lavere kostnadsnivå

Hvem har lagt inn i KAD

Kjønn og alder

Diagnoser innlagt i KAD

Median liggetid

Utskrevet til

Beleggsprosenter

OUS-tjenester etter avtale Klinisk kjemisk lab OUS Mikrobiologisk lab OUS Radiologisk avdeling OUS Akutteam OUS Aker

Journal- og meldingssystem Profdoc vision hovedjournal Gerica – meldingsjournal Epikriser post (e-link/PLOmelding) Nytt: -melding fra Profdoc vision til bydelene Under arbeid: -epikrise fra Profdoc vision til fastlegene

Spørsmål?

Takk for oppmerksom-heten