Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Samiskopplæring i Nordland
Ressursskoler i sørsamisk område
Skriving av samisk skolehistorie - noen resultater og erfaringer
Samisk skolehistorie - forelesning Sámi allaskuvla, september 2010
Rådgiversamling på Stiklestad
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Kulturnett som arena for arkivformidling
Samisk skolehistorie seminar Guovdageaidnu Litt revidert
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
8 Det politiske systemet i Norge
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Samisk skolehistorie Hva vet vi – og hva vet vi ikke
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
ELGÅ SKOLE EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER
Veien videre etter ungdomsskolen
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
"Kulturbuss utan grenser" " Kulturbuss utan grenser”: Et mobilt bibliotek- og kulturformidlingstilbud i det sørsamiske språkområde i Jämtland, Dalarna,
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Et møte med samisk kultur - og en øvelse i Sketch Up
Nasjonale prøver.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Presentasjon Hammerfest
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
John og Odilla. Burundi/Gjøvik
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvordan føre kilder?.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Muligheter, erfaringer og utfordringer
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
GÆRJAH, sørsamisk bok- og kulturbuss Gærjah, Sørsamisk bok- og kulturbuss.
Kildenett.no – Historisk kilde- og kunnskapsbase - Situasjonsrapport for prosjektet -Samarbeidsform -Aktuelle tema.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Utbredelsen av samiske språk i Norge
Hvem stemmer på hvilke partier?
Samekonferansen Samisk stedsattraktivitet, bolyst og entreprenørskap Språksentrenes betydning for samisk revitalisering Et historisk riss.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie Dokumentere myndighetenes skolepolitikk overfor samene, samenes skoleerfaringer og arbeidet for en samisk skole. – På lokalt, riks- og allsamisk plan – Gjennom alle tider – Den vedtatte læreplanen, den gjennomførte læreplanen og den opplevde læreplanen "Forskning skal være til beste for folket som blir forska på" – Legge grunnlag for å bedre opplæringa for samiske elever og informasjonen om samene Del av skoleforskinga og skoleutviklinga for urfolk og minoriteter

6 bøker – og veien videre Hva mangler fortsatt? Hvordan arbeide? Innafor rammene av bokprosjektet? Utafor rammene av bokprosjektet? Hvordan arbeide? Hvem ønsker å arbeide? Hvordan organisere? Hvordan finansiere?

Innafor rammene av bokprosjektet: Artikler, minner og dokumenter fra skolelivet i norsk del av Sápmi Mangelfullt er fortsatt noen: Distrikter Skoleslag Linjer og fag Perspektiver (hvem forteller) Tidsepoker Spesielle emner

Distrikter – hva fins og hva mangler? Finnmark Barnehage – 3 kommuner Grunnskole – 15 kommuner Videregående / folkehøgskole – 8 Høgskole – 2 Troms Barnehage – 2 Grunnskole – 8 kommuner. Videregående / folkehøgskole – 3 Høgskole - 1 Finnmark – Båtsfjord – Fylkeskommunale videregående skoler Troms – Grunnskole 18 kommuner – Videregående – UIT

Distrikter – hva fins og hva mangler – 2 Nordland Språkområder – 4 Barnehage – 1, Grunnskole – 8 Videregående – 1, Høgskole – 1 Trøndelag / Hedmark Barnehage – 1, Grunnskole – 2 Høgskole –1 Sør-Norge Fjernundervisning – 1 Nordland – Vesterålen / Lofoten – Videregående Trøndelag – Sørsamisk opplæring utenom sameskolene Sør-Norge – Samiskundervisning utafor Oslo – Samisk som 1. språk i Oslo

Skoleslag Vi har lite om dette: – Videregående skoler utenom de samiske videregående skolene – Sørsamisk i videregående skole – Den samiske folkehøgskolen – Universiteta i Oslo og Tromsø – Voksenopplæring: samiskkurs, studieorganisasjoner, kjøreopplæring – Søndagsskole, konfirmasjonsskole

Linjer og fag Duodjifaget – grunnskole og høgskole Videregående bl.a. byggfag, matfag og handel og kontor. Samiskundervisning i gammel tid Samfunnsfag, naturfag, musikk og kroppsøving Norskfaget i endring

Perspektiv – hvem forteller? Representative eksempler? Elev- og lærerfortellinger: – fornøyde med fornorskinga – skjuler egen samiske bakgrunn – virkelig lidd etter skoleerfaringer Myndigheter og institusjoner: – Sametingets arbeid med skolesaker – Samiske skolesaker i kommunestyre, fylkesting, storting

Tidsepoker Før 1850: Få artikler Før 1930: Lite elev- og lærerfortellinger Etter 1970: Utvikling av samisk opplæring Diskusjon om skole og språkpolitikk, i eldste og nyeste tid. Spesielle strider

Spesielle emner Økonomiske vilkår for samer i videregående opplæring og høgskole Inntaksregler: – Samiskfaget som hjelp eller hinder ved søknad til høyere utdanning – Egne inntaksvilkår for samer til fagopplæringer Politiske partiers arbeid og syn på samiske skolesaker

Utafor rammene av bokprosjektet Tilsvarende dokumentasjon fra andre land Læremiddelhistorie Forskning Kronologisk historie Arkiv, bibliotek og museum Andre media Den store verden

All-Samisk Sverige Finland Russland Umeå universitet Svenska kyrkan Redaksjon: Noen skoleminner Finland Redaksjon: Samla ca. 15 forskingsartikler + noen skoleminner Russland Samiske lærere Murmansk hum. universitet

Læremiddelhistorie – 1 Læremidler i forhold til skolens mål og læreplaner. A. Læremidler for samiske elever – samisk (første-, andre- eller fremmedspråk) – på samisk eller tospråklig (alle fag) – etter samisk læreplan (uavhengig av språk) – riksspråk for samiske elever B. Innhold om samene på riksplan. (UIT)

Læremiddelhistorie – 2 Noen emner: - hvem skriver? - strev for å få publisere - statlig styring av læremiddelproduksjon - samiske læremidlers innhold, språk, form og bruk - lærebøkenes bilde av samekulturen - originale bøker, tilpasning eller oversetting? - skrivemåter - problem med samiske bokstaver - konverteringsordning for læremiddelmangel - ordbøker og grammatikker - digitale læremidler - opplæring i læremiddelproduksjon

Læremiddelhistorie – 3 Hva er gjort? Læremiddelliste: http://skuvla.info/ssh-middel-n.htm Norsk lærebokhistorie: http://skuvla.info/sambok-n.htm Kristine Nystad forelesning Umeå: http://skuvla.info/umea-kn.ppt

Forskning 2005 Davvi Girji inviterte forskningsinstitusjoner 2009 Sámi allaskuvla: utredning om mulig forskning. 2011 Vedtak om utlysng av forprosjekt dr.grad 2012 Umeå universitet og UIT planlegger forskningsprosjekt Helhetlig forskningsprogram finnes ikke. Samarbeid mangler

Kronologisk historie – Grunnlaget må være dokumentasjon og forskning. Må se struktur, hovedlinjer før man kan skrive. – Bør være all-samisk skolehistorie, som kan sammenligne forhold i 4 land. Langsiktig perspektiv.

Arkiv, bibliotek og museum Kartlegge hva som finnes av skriftlige kilder, foto og lydopptak Starta arbeidet: http://www.skuvla.info/ssh-abm- n.htm. – Digitalisere flere bøker, avisartikler og arkivdokumenter – Eget arkiv til Sámi arkiiva – Delta i arbeidet med å lage museumsutstillinger / mulig eget skolemuseum.

Andre media – Bok for barn og ungdom. – Nettsider på andre språk. – Artikler i aviser og tidsskrifter – Skjønnlitteratur på grunnlag av skolehistorie – Film. – Forelesninger på skoler og andre fora. – ???

Den store verden – 1 Samisk skolehistorie del av urfolks og minoriteters skolehistorie. Kontakt: – 1950-/60-tallet lærere fra Sápmi hos amerikanske urfolk og Frisland – Etter 2000: Samiske skole- og språkfolk besøkt Wales, Irland, Skotland, Euskadi. – Polen og Litauen. – WINHEC – Minoritetsstudenter og skolefolk besøkt samiske skoler – UIT: Indigenous Studies

Den store verden – 2 Hva kan gjøres: – Litteraturliste om minoritetsopplæring – Internasjonalisere nettsida vår – Urfolkskonferanser Alta 10- 15.04.2013, New York 22.- 25.09.2014. – 2016 Donostia, Euskadi europeisk kulturhovedstad – samle europeiske minoriteter. – ???

Hvordan arbeide videre? Hvem vil være med? Institusjoner Forskere, studenter Skribenter Oversettere Hvordan organisere? Riksplan All-samisk plan Egen institusjon eller under institusjon(er)? Hvem betaler?