Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – 2002. Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Skriving av samisk skolehistorie - noen resultater og erfaringer
Samisk skolehistorie - forelesning Sámi allaskuvla, september 2010
En innføring i spillet: Lag En Setning
Vurdering for læring.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan intervjue en forsker?
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Stenrød Barnehage i Halden
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Samisk skolehistorie seminar Guovdageaidnu Litt revidert
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Nettbasert læring i praksis
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Samisk kultur i barnehagen
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Samisk skolehistorie Hva vet vi – og hva vet vi ikke
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Norges Beste Barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Muntlige presentasjoner
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Månedsbrev fra Blåklokka
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Om hellige skrifter.
Forrådt Av Amalie Skram.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Utbredelsen av samiske språk i Norge
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen til foreldremøte
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ til nytt og større prosjekt

Prinsipper som er drøftet Geografi – historier fra hele Sápmi i Norge. Et viktig prinsipp Forhold mellom historiske fortellinger, intervju, fortellerens stemme Tidsepoken Forholdet mellom bok og hjemmesida 5 språk, mye informasjon Alle bøkene Oversikt – stedsnavn og mye mer Ikke plass til alle artiklene i bok 1, enten i bokform eller på nettet, resten lagt ut på hjemmesida –

Fortsatt prinsipper Språk Nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk Dialekt eller normert samisk (og norsk) Denne debatten har vært gjennomgående i alle bøkene Boka – samisk og norsk Fortellinger fra barnehage, grunnskole, gymnas, videregående skole, høgskole Personer som har betydd mye for utvikling av samisk språk og kultur

Prinsipper fortsatt Historier som tidligere har vært publiserte og helt nye fortellinger Gamle skrifter – på samisk og norsk – beholdt den originale teksten og skriftformen Bjørg Monsen – illustrasjon som kjennetegn på førstesida. Brukt i alle 6 bøkene. Viktig å finne bilder fra ulike tidsepoker, situasjoner, personer.

Oppgaver knyttet til bok og tekst Finne de gode fortellerne og få folk til å skrive Kvalitetssikre ord og begrep, stedsnavn, pedagogiske faguttrykk. Eks: Hva er «framhaldsskolen» på samisk? Enn «omgangsskolen»? Stedsnavn – masse arbeid, og utarbeidet en god oversikt Illustrasjoner og bilder – sammenheng mellom tekst og bilder.

Bokserien Oppstart i 2003 En rekke møter i starten – arbeid med prinsipper for bokserien Prosjektskisse Avklaring på antall bøker i serien – fra 5 til 6 bøker i løpet av perioden forlag – Davvi Girji, og vår kontaktperson Seija Guttorm og Frank Rasmus Hovedredaktør Svein Lund, Medredaktører Elfrid Boine, Siri Broch Johansen Siv Rasmussen kom med fra bok 3

Bokserien Temabasert eller kommunevis Geografi Grunnskole – videregående skole – høgskole/universitet – folkehøgskole – søndagsskole – annen opplæring

Hovedredaktøren Svein Lunds rolle Pådriver Pisker Motivator Kunnskapsbase Kontakten utad Systematikeren Arbeidsfordeling intern Masing – masing – fornøyd – masing – fornøyd Samordne og tilpasse Innkalle til møter Finansiering – sammen med Davvi Girji Skribent og intervjuer Oppsøkende i gamle arkiv og media Og masse mer…… Kjøre rundt i landet – og utlandet Belyst samisk skolehistorie i hele landet

Forlaget Takknemlig for at Davvi Girji har sagt ja til utgivelse av bokserien. Tatt tid 2003 – 2013 (10 år) Finansiering Kvaliteten? Seija – vært en tålmodig forlagsredaktør i hele denne perioden Frank – jobba effektivt når manuset har vært levert til forlaget

Arbeidsformen Fysiske møter redaksjonen og forlaget Bruk av e-post, telefon, skype Gjennomlesing – tilbakemelding Masing fra hovedredaktør Boklanseringer – med formøter for neste bok Mange og lange debatter om innhold, form og tema Fordeling av oppgaver, skriving, lesing, oversetting, kontakt med aktuelle skribenter eller intervjuobjekter

Arbeidsformen Rosinen for redaksjonen – redaktørmøte i Gdansk i januar 2012 Deltakelse og engasjement i redaksjonen, har gått på omgang. Og Svein har holdt ut. Medredaktørene har alle ordinære jobber som sørger for inntektene. Deltakelse har vært i tillegg til den vanlige jobben.

Hvorfor samisk skolehistorie Skape forståelse og kunnskapen om samisk skolehistorie Vise mangfoldet, tidsperspektivet, geografien, språkene, En bok for framtida, like mye som samtiden. Viktig som oppslagsverk og kunnskapsbase for alle som er interesserte i samisk skolehistorie