Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Internkontroll i norske kommuner
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Studiedirektør Jan Atle Toska
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Studieledernettverket 15. februar 2019
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter

Hvorfor kvalitetssystem? NVH ønsker en kultur for kvalitet og kvalitetsutvikling for å kunne tilby gode studier for studenten og samfunnet Krav i Lov om universiteter og høgskoler

Studiekvaliteten ved NVH Dvs. gjennom prosesser som foregår her:

Studentmedvirkning

NVHs visjon Å være blant de fremste veterinærmedisinske utdanningsinstitusjonene i Europa Mål for kvalitetsarbeidet Kvalitetsarbeidets fremste oppgave er å bidra til at NVHs høye mål om kvalitet nås Å optimalisere studiekvaliteten gjennom aktivt å bruke kvalitetssystemet til forbedring og utvikling Sikre at studietilbudene ved NVH har samfunnsrelevans i vid forstand

Hva er NVHs kvalitetssystem? Kvalitetssystemet er høgskolens verktøy for å sikre og utvikle kvaliteten i alt som har med studiene å gjøre: –Fra markedsføring av studietilbudene, opptak, mottak, studieinformasjon, undervisning, eksamen, studentfasiliteter, studentservice, administrasjon av studiene og til å utvikle gode studieplaner. Kvalitetssystemet skal også sikre kompetansen til de kandidater NVH uteksaminerer

Studieprosessen

Hva legger NVH i begrepet «god studiekvalitet»? At studiets faglige innhold er godt At studiet gir kompetanse som samfunnet etterspør At studentene opplever kvaliteten som god

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH NVH har inndelt kvalitetssystemet i seks kvalitets- områder (NVHs viktigste områder for studiekvalitet), med overordnet mål og ansvar. Hvert kvalitetsområde er deretter inndelt i nøkkelelementer (De viktigste underområdene). For hvert nøkkelelement er det satt opp kvalitetskrav som beskriver mål eller standard. For hvert kvalitetskrav er det fastlagt aktiviteter og hvem som har ansvaret for å gjennomføre aktivitetene. Utførelsen av aktivitetene skal gi god studiekvalitet og utvikle denne videre. (Hele systembeskrivelsen ligger på internett under: Kvalitetssystemet)

De seks kvalitetsområdene Styringskvalitet Inntakskvalitet –De studentene som starter ved NVH Program- og resultatkvalitet –Studieplan, undervisning og studentenes resultater Internasjonalisering Rammekvalitet –Undervisningspersonalet, bibliotektjenester, arbeidsmiljøet til studentene og studieavdelingens tjenester Doktorgradsutdanningen

Nøkkelelementer Eksempel fra hovedområde 3: Program og resultatkvalitet –Studieinformasjon –Studieprogramkvalitet (kvaliteten i hele studieplanen) –Studienes vurderings- og sensurordning (hvilke systemer NVH har som sikrer god kvalitet hos kandidatene på institusjonsnivå) –Undervisningskvalitet (selve undervisningsblokkene som studiet er oppbygd av) –Resultatkvalitet (Hvordan studentene presterer) –Bruk av dyr i undervisningen –Utvikle nye studieprogrammer

Styret har det øverste ansvar for studiekvaliteten og behandler hvert år Studiekvalitetsrapporten som skal gi en helhetlig og overordnet vurdering av studiekvaliteten ved institusjonen og oversikt over opplegg og tiltak i kvalitetsarbeidet. Rektor eller administrerende direktør har ansvar for hvert av de 6 områdene. Linjeledelsen i NVHs organisasjonskart eller utvalg har ansvar for aktivitetene som skal utføres under nøkkelelementene. Alle ansatte og studenter har ansvar i forhold til sin rolle og for å utføre sine oppgaver i henhold til NVHs regelverk og andre dokumenter som setter standard og beskriver rutiner. Studiekvaliteten ved NVH 3.Hvem har ansvaret for at kvaliteten er god?

Eksempler på mål for kvalitetsområder og nøkkelelementer: Mål for kvalitetsområde 3, Program og resultatkvalitet: Undervisningen ved NVH skal være forskningsbasert og holde høy faglig og pedagogisk kvalitet. Uteksaminerte kandidater skal ha høy kompetanse og være godt forberedt for samfunnsoppgaver innenfor NVHs fagfelt Kvalitetskrav for nøkkelelement 3.2, Studieprogramkvalitet: NVH skal tilby studieprogram med høy faglig og pedagogisk kvalitet Studiekvaliteten ved NVH 1.Hvordan skal kvaliteten ved NVH være?

Under hvert nøkkelelement er det satt opp aktiviteter som skal bidra til at kvaliteten sikres og utvikles: Eksempler fra nøkkelelement 3.2, Studieprogramkvalitet: 1.Gjennomføre studieprogrammene i tråd med gjeldende mål og planer. 3.Følge opp studentevaluering av studieprogrammene årlig. 6.Gjennomføre EAEVE evaluering av veterinær- utdannelsen minimum hvert sjuende år fra Utføre arbeidsmarkedsundersøkelser av veterinær- og dyrepleierutdannelsen minimum hvert 5. år. Studiekvaliteten ved NVH 2.Hva gjør NVH for å oppnå ønsket kvalitet?

Studiekvaliteten ved NVH Under hvert nøkkelelement i web-versjonen av kvalitetssystemet ligger regelverk og dokumenter. Under rollen din i web-versjonen er også de mest sentrale dokumenter tilhørende din rolle samlet. Eksempler på svært viktige dokumenter i studiekvalitetssammenheng: –Forskrift om opptak, studium og eksamen –Studieplan med emnebeskrivelse av 2002, revidert 2006 –Serviceerklæring for studenter Eksempel på håndbøker og rutinebeskrivelser: –Håndbok for blokkansvarlig –Håndbok for studenter –Studentevalueringsrutine 4.Hvor finner man informasjon over standarder og roller til bruk i det daglige arbeid?

NVHs system er på grunn av institusjonens størrelse og transparens relativt skjønnsmessig og prosessorientert og mindre avviksorientert. Ofte er årsaker til avvik sammensatte og kan både være på individ og systemnivå. Avvik kan også være symptomer på andre underliggende faktorer på systemnivå. NVHs prosessorientering er både systemets styrke og svakhet. Det gjør det mulig å være fleksible og mindre byråkratiske. Men det gjør også systemet mer avhengig av personer i sentrale posisjoner og at prosessene blir gode. Ærlighet og transparens vedrørende nøkkeltall og evaluerings- resultater og den grundige organisatoriske behandlingen av studiekvalitetsrapporten skal motvirke svakhetene i systemet. NVH har eksplisitt satt avvikshåndtering for noen svært sentrale nøkkeltall. Det gjelder f. eks strykprosent hvor avvik over 15 (30) prosent skal følges opp. Studiekvaliteten ved NVH 6.Hva med avvikshåndteringen?