Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
Advertisements

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Leselos Metakognisjon - målretting
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
Velkommen til klasse- foreldrene
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Den andre leseopplæringa Norsk
23. September  Bør være høsttur slik som det har vært tidligere, f. eks. Døletjønn.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Velkommen til foreldremøte. Presentasjon av trinnet Kontaktlærer 5a: Ole Jonny Kontaktlærer 5b: Ingveig Faglærer: Eirik, Merethe Fagarbeider/assistent:
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Studieteknikk Bison.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Språkløyper i Mylingen barnehage
Photodisc/Rayman/Getty Images
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10 Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10. trinn gruppe 5 leseforståelse

Hva gjør vi for å utvikle leseforståelse? Førlesing BISCON VØL Samtale rundt tekst/ bilde. Hva vet dere? (lettlestutgave, skanner, CD ord) Lesefasen Tokolonneskjema Ordforklaring/ nøkkelord Tankekart/ styrkenotat SAM-skjema/ Venndiagram Modellesing/ høytlesing

Etterlesing Refleksjon VØL Bruke nye ord i sammenhenger Læresamtaler (også underveis) Egen leseplan – mer bevisst Lesekvart DAMM’s leseunivers (nivålesing)

Endring Lese fagtekster på en ny måte Lesing i alle fag Ordbok til alle elever Elevene skriver sin egen ordbok Lese- og diskusjonsgrupper Klargjøre mål bedre