Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etikkutvalg for fagskolen
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Veiledning av studenter
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Vårt behov for studiesenteraktører
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Norsk Forbund for Utviklingshemmede Den største medlemsbaserte uavhengige menneskerettighetsorganisasjonen for og av mennesker med utviklingshemning
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
FFF-møte Kandidatundersøkelsen Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Senter for læring og utdanning
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Seksjonsmøte SKS 6. april
Utdanning som sprenger grenser
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Utdanning som sprenger grenser
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam

HF-studenten under utdanning HF-studenten etter endt utdanning To perspektiver

Bakgrunn Hvor forenlig er humaniora med innovasjon?

Universiteters bidrag til innovasjon er i hovedsak indirekte Utdanning av kandidater som bidrar til innovasjon når de kommer ut i arbeidslivet Bidrag til en kunnskapsallmenning som danner et grunnlag for senere innovasjon utenfor universitetet Formidling og selvforståelse i samfunnet – og universiteter som en nøytral møteplass for refleksjon og nytenkning Kilde: Magnus Gulbrandsen, professor TIK-senteret. efil%20FK_SK% pdf

Helt sentralt er å trekke til seg gode studenter og gi dem en tradisjonelt god universitetsutdanning Andre viktige elementer Oppmerksomhet rundt (endrede) behov i samfunnet Ekstern og formalisert innflytelse på undervisningsinnhold og –opplegg Oppdatert ramme rundt studiene Tidligere studenter er mulige partnere (alumni) Bedrifter og andre forventer først og fremst at kandidatene kan faget sitt godt, men er nok også mer opptatt av tverrfaglighet og nye læringsformer enn universitetene tradisjonelt har vært Kilde: Magnus Gulbrandsen, professor TIK-senteret. efil%20FK_SK% pdf

Uensartet gruppe Interessert i faget sitt – Fagkjempere Ferdigheter: – Kommunikasjon – Analytisk tenkning – Se nye muligheter og perspektiver HF-studenten Kilde: UiOs arbeidsgiverundersøkelse n2010_kortversjon.pdf

Konklusjon? HF har gode forutsetninger for å utdanne kandidater som bidrar til innovasjon i arbeidslivet!

Innovasjon kan integreres på mange ulike måter i utdanningen Utradisjonelle oppgaver – Faglige metoder brukes på aktuelle/samfunnsrelaterte problemstillinger – Skriftlig arbeid som skal nå nye målgrupper – Casearbeid – Praksis – Tverrfaglige perspektivemner – Forskningsemner 1. HF-studenten under utdanning

Eksempler på innovasjon blant alumni: Arkitekst Eratu – litteraturskolen Kaldera språkteknologi Tar faget i bruk på nye måter for å nå nye målgrupper Skal det være en målsetning at HF-kandidater driver med tradisjonell innovasjon? Insentiver? Konkurranse blant studenter i løpet av innovasjonsåret? 2. HF-studenten etter endt utdanning