Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam
HF-studenten under utdanning HF-studenten etter endt utdanning To perspektiver
Bakgrunn Hvor forenlig er humaniora med innovasjon?
Universiteters bidrag til innovasjon er i hovedsak indirekte Utdanning av kandidater som bidrar til innovasjon når de kommer ut i arbeidslivet Bidrag til en kunnskapsallmenning som danner et grunnlag for senere innovasjon utenfor universitetet Formidling og selvforståelse i samfunnet – og universiteter som en nøytral møteplass for refleksjon og nytenkning Kilde: Magnus Gulbrandsen, professor TIK-senteret. efil%20FK_SK% pdf
Helt sentralt er å trekke til seg gode studenter og gi dem en tradisjonelt god universitetsutdanning Andre viktige elementer Oppmerksomhet rundt (endrede) behov i samfunnet Ekstern og formalisert innflytelse på undervisningsinnhold og –opplegg Oppdatert ramme rundt studiene Tidligere studenter er mulige partnere (alumni) Bedrifter og andre forventer først og fremst at kandidatene kan faget sitt godt, men er nok også mer opptatt av tverrfaglighet og nye læringsformer enn universitetene tradisjonelt har vært Kilde: Magnus Gulbrandsen, professor TIK-senteret. efil%20FK_SK% pdf
Uensartet gruppe Interessert i faget sitt – Fagkjempere Ferdigheter: – Kommunikasjon – Analytisk tenkning – Se nye muligheter og perspektiver HF-studenten Kilde: UiOs arbeidsgiverundersøkelse n2010_kortversjon.pdf
Konklusjon? HF har gode forutsetninger for å utdanne kandidater som bidrar til innovasjon i arbeidslivet!
Innovasjon kan integreres på mange ulike måter i utdanningen Utradisjonelle oppgaver – Faglige metoder brukes på aktuelle/samfunnsrelaterte problemstillinger – Skriftlig arbeid som skal nå nye målgrupper – Casearbeid – Praksis – Tverrfaglige perspektivemner – Forskningsemner 1. HF-studenten under utdanning
Eksempler på innovasjon blant alumni: Arkitekst Eratu – litteraturskolen Kaldera språkteknologi Tar faget i bruk på nye måter for å nå nye målgrupper Skal det være en målsetning at HF-kandidater driver med tradisjonell innovasjon? Insentiver? Konkurranse blant studenter i løpet av innovasjonsåret? 2. HF-studenten etter endt utdanning