LK06 - hovedintensjon Å sette elever/lærlinger/lærekandidater i stand til å kunne møte og løse komplekse utfordringer og oppgaver på en rekke områder i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Forventninger og videre arbeid…...
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Digital kompetanse i Mat og helse
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Veiledet lesing Mørkved skole
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Didaktiske analysekategorier
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Ungdomstrinn i utvikling
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Fra kunnskap til handling
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Elevintervju B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

LK06 - hovedintensjon Å sette elever/lærlinger/lærekandidater i stand til å kunne møte og løse komplekse utfordringer og oppgaver på en rekke områder i videre utdanning, yrkesliv, samfunnsliv og på det personlige plan

Hva slags typer oppgaver skal elevene arbeide med?

Korte, avgrensede oppgaver er mest vanlig i skolen. Fokus på én delferdighet eller ett delemne om gangen

Hvis målet er at elevene skal kunne møte komplekse utfordringer, må de også trene på komplekse oppgaver!

Læringskurver i mellomlangt og langt perspektiv Enkeltemner Ferdigheter/kompetanse

Lavere og høyere ordens tenking Høyere orden F.eks skapende tenkning, analyser og vurderinger Lavere orden F.eks gjenkalling, reproduksjon, utfylling LK06: Undervisningens mål er å trene elevene til å kombinere, analysere og skape = høyere ordens tenkning

Fakta Fag- kompetanse Tverrfaglig kompetanse

Klikk for å redigere undertittelstil i malen Tverrfaglig kompetanse Grunnleggende ferdigheter: Lesing Skriving Regning Muntlig IKT Kompetanse (forslag): RegistrereGjengi ForklareAnvende ResonnereAnalysere BearbeideKonkludere KombinereVurdere Skape

Alle elever har behov for: Å oppleve mestring People become really quite remarkable when they start thinking that they can do things (Vincent Peale) Å komme videre ”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner” (LK06). Å medvirke Elevenes medvirkning i vurderingen er kanskje den mest betydningsfulle faktoren i vurderingsarbeidet for alle elever på alle årstrinn (Linda Bruce) At noen gir dem forpliktelser Lærere må sette eksplisitte faglige krav (evaluering av L97) At noen tror på dem

Oppgave kl 13 – Lag et undervisningsopplegg med fokus på de lange linjene i elevenes kompetanseutvikling (som selvsagt inkluderer bruk av IKT) Benytt anledningen i dagens læringsfellesskap til å utforske tekniske og pedagogiske muligheter Deling i plenum kl 16.30