Rektor har fullt ansvar innen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Tidligere læreplaner.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Ungdomstrinn i utvikling
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Skolen – en kommunal virksomhet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Skolens styre Skoledirektøren i Kristiansand, januar 2004.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Velkommen!.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Skolebygging i Trondheim
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Møte i Samarbeidsutvalget Foreldrerådet: Randi Stavrum og Olav Strid Elevråd: Borgar Engtrø Lund, og Ingrid Wikdahl, Lærere: Eli K Jacobsen og.
Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Den gode skoleeier I Nes.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Nye føringer – nye muligheter
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til FAU-møte
Skole/hjem-samarbeid
Roy Wiken Fagsjef utvikling og oppfølging Oppvekstdirektørens stab
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
IKT for læring Mattias Øhra.
Saksliste årsmøte USS
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Oppstart SU Jevnakerskolene
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Opplæring av rektorene
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Rektor har fullt ansvar innen Personal Økonomi Fag Organisasjon Dette innebærer at avgjørelser innen disse områdene ligger ute på den enkelte skole, men at rektor må forholde seg til vedtak som er fattet sentralt eller lokalt. Rektor må forholde seg til de økonomiske rammer som bystyret bevilger, og som blir fordelt til skolene på en mest mulig rettferdig måte. Noe ligger sentralt: Strøm Svømmeundervisning Skyss Lønnsforhandlinger Permisjoner, pensjoner

Delegasjon av myndighet Fordel: Mulighet for større fleksibilitet Kan prioritere ut fra skolens behov Lokale variasjoner Kan overføre midler mellom budsjettårene Ulempe: Større arbeidsbyrde Rapportering Større ansvar Behov for ny kunnskap

Oversikt over skoleetaten Leirskole Svømmeundervisning Svømmeundervisning

Utfordringer for skoleetaten Utbygging Utbyggingsprosessene og endret pedagogikk i nye lokaler De som får nye muligheter, og de som ønsker å få det Stortingsmelding 30 Og ny læreplan Skoleplakaten Endring i både lærer- og lederrollen Ikke klasser, basisgrupper med kontaktlærer Den kommunale satsingen på lesing, skriving og regning knyttet opp mot læringsstrategier og ulike læringsvansker Kompetanseheving De tunge elevsakene Elever med psykiske problemer Vanskelige familieforhold Kriminalitet, spesielt utsatt ungdom Dokumentasjon Gjelder både elever og ansatte

Skoleplakaten Det er nødvendig å definere visse prinsipper som skal ligge til grunn for virksomheten i skole og lærebedrift. "Rammeverket for kvalitet i opplæringen - Skoleplakaten" vil danne grunnlaget for å utvikle et best mulig læringsmiljø og læringsutbytte for elevene og lærlingene og å utvikle skolen og lærebedriften som lærende organisasjoner. "Skoleplakaten" skal knyttes opp mot vurdering, rapportering og tilsyn. Plakaten erstatter den tidligere "Broen". Slik lyder Skoleplakaten Skolen og lærebedriften skal: Gi alle elever og lærlinger like muligheter til å utvikle sine evner og talenter. Stimulere elevenes og lærlingenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Stimulere elevene og lærlingene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tekning. Stimulere elevene og lærlingene i deres personlige utvikling, i å utvikle sosial kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse. Legge til rette for at elevene og lærlingene kan foreta bevisste valg av utdanning og fremtidig arbeid. Bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydeligere ledere og som forbilder for barn og unge. Stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse. Fremme differensiert opplæring og varierte arbeidsmåter. Sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring. Legge til rette for at foresatte og lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte. Dette rammeverket foreslår departementet at fastsettes som forskrift i medhold av opplæringsloven. Ved at slike grunnleggende prinsipper nedfelles i forskrift, blir de også gjenstand for tilsyn. Dette må også sees i sammenheng med det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.

Styret er delegert fullmakt innen følgende områder: Vedta strategiplan for skolen som omfatter skolens visjon og mål for virksomheten. Vedta planer for samarbeidet mellom hjem og skole, herunder retningslinjer for foreldrekonferanser og foreldremøter. Vedta skolens reglement. Vedta fritidstiltak. Fatte vedtak i saker vedrørende trafikkforhold og hvordan skoleveien skal gjøres tryggere. Vedta verne- og helsetiltak for elevene. Vedta plan for skolens informasjonsvirksomhet. Vedta gjennomføring av brukerundersøkelse og oppfølging av disse. Vedta gjennomføring av trivsels-/mobbeundersøkelser og oppfølging av disse.

Rektor skal legge følgende saker fram for styret til drøfting og orientering: Skolens bemanningsplan. Opplæringsplan for ansatte. Skolens budsjett. Disponering av eventuelt overført overskudd og tiltak for å dekke inn eventuelt underskudd. Salg eller kassering av utrangert inventar og utstyr. Virksomhets- og utviklingsplaner for skolen, herunder handlingsprogram. Disponering av undervisningstimetallet ved skolen. Omfanget av den sosialpedagogiske tjenesten. Planer for tilbygg/ombygging, ominnredning og vedlikehold av skoleanlegg. Utenlandsreiser, leirskole og turer med overnatting. Skolens tilbud av tilvalgsfag. Opptak av barn til SFO dersom det er et begrenset antall plasser.

Slik kan en innkalling skrives: Innkalling til møte i styret ved _____________ skole. Dato: dato, tidspunkt Sted: Innkallingen gjelder …….. Varamedlemmer møter etter særskilt innkalling. Saksliste: Saknr.: Sakstittel 01 / 04 Skolens reglement. Forslag til vedtak: Vedlegg: 02 / 04 Opplæringsplan for de ansatte. Rektor tar innspill fra styret med i den videre behandling av saken. Endelig plan legges fram for styret til orientering. _________ skole xxx Rektor/sekretær for styret

Slik kan et referat skrives: Referat fra møte i styret ved _______________ skole. Dato: Tilstede: Forfall: Saknr. Sakstittel 01 / 04 Skolens reglement Vedtak: 02 / 04 Opplæringsplan for de ansatte. Styret kom med følgende innspill til rektors videre arbeid med saken, _________ skole xxx Rektor/sekretær for styret

Slik kan en særutskrift se ut. Til skoleetaten v/skoledirektør Vedrørende høring ”………………..”. Særutskrift fra protokoll, sak nr. /04 Styret ved ________ skole har fattet følgende vedtak vedr. høring ”……..” _________________ skole Rektor/sekretær for styret

Nyttige dokumenter Læreplanen Opplæringslova Kommuneplanen Handlingsprogram for kommunen Handlingsprogram for etaten Handlingsprogram for skolen Etatens årsrapport Virksomhetsplan Stortingsmelding 30 (skoleplakaten) Nettsider