Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Startkurs for nye rådgivere 2010
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Søke videregående opplæring i Sør-Trøndelag?
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene har viktig kompetanse som kan gi voksne en bedre læringssituasjon Tiltrekke nye grupper som normalt ikke søker fylkeskommunens opplæringstilbud

Fylkeskommunen + VOFO = sant Hva skal vi samarbeide om? Samarbeide om læreplanfestet opplæring Samarbeide om opplæringstiltak som kan kvalifisere til videregående opplæring (?) Fokus på den voksnes behov og ønsker

Kriterier for tildeling av midler Særlige målgrupper ”Voksne som ikke vil ha fullt utbytte av fylkeskommunens ordinære opplæringstilbud. Herunder kommer voksne med svak førstegangsutdanning, voksne med særskilte behov for tilrettelegging av opplæringen, særskilt tilpassede undervisningsopplegg mv.”

Kriterier for tildeling av midler Særlige voksenopplæringstiltak ”Voksenopplæringstiltak som bidrar til at særlige målgrupper, gjennom blant annet tilrettelegging og undervisningsmetodikk, kan få godt utbytte av den opplæring som gis.”

Noen fakta til slutt… 2009 Særskilte voksenopplæringstiltak 4 mill Læreplanfestet opplæring 2,1 mill Teoriopplæring for praksiskandidater 175 voksne tilbudt kurs Samtlige er nye søkere Utfordringer……….