”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
En innføring i spillet: Lag En Setning
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hvordan lage spill i power point?
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Legge inn en avtale i mobilkalender Her er det et eksempel på hvordan en avtale legges inn. I eksempelet bruker vi Nokia Her er det en innebygget.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Oppdatering for Windows Update Windows Update er viktige oppdateringer for din PC. Disse skal i utgangspunktet komme første tirsdag i hver måned, men de.
Egenproduserte læremidler
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Andre funksjoner.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Noen tips om PowerPoint
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Tilpasset undervisning i matematikk
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Brøk Regneartene.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Ord 1 - fremside Ord 2 - fremside Ord 3 - fremside Ord 4 - fremside
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Utskrift av presentasjonen:

”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon i:SEE ”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon Ordet multiplikasjon kommer fra latin : (1) multus som betyr mye/mange (2) multiplikare som betyr å mangfoldiggjøre, og (3) plicare som betyr å folde og brette. i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Gode verktøy for å lære multiplikasjon Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv. Bruk Multiplikasjonsbåndet sammen med cuisenairestavene for å lære gangetabellene. Multiplikasjonsbåndet kan brettes. Les introduksjonen på båndets bakside. Legg en hvit stav som symboliserer antallet 1 slik som på illustrasjonen: ”én - en gang er 1”, eller 1 * 1 = 1 Fortsett med å legge på én og én hvit stav videre slik: ”én - to ganger er 2”, eller 1 * 2 = 2 ”én – tre ganger er 3”, eller 1 * 3 = 3 osv. i:SEE Conceptual Learning DA

1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv. Legg to hvite staver eller én rød som symboliserer antallet 2 slik som på illustrasjonen. ”to – en gang er 2”, eller 2 * 1 = 2 Fortsett å legge på én og én rød stav videre slik: ”to – to ganger er 4”, eller 2 * 2 = 4 ”to – tre ganger er 6” 2 * 3 = 6 osv. i:SEE Conceptual Learning DA

1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv. Legg tre hvite staver eller en lysegrønn som symboliserer antallet 3 slik som på illustrasjonen: ”tre – en gang er 3”, eller 3 * 1 = 3 Fortsett å legge på én og én grønn stav videre slik ”tre - to ganger er 6”, eller 3 * 2 = 6 ”tre – tre ganger er 9”, eller 3 * 3 = 9 osv. i:SEE Conceptual Learning DA

Multiplikasjon med ”Multiplikasjonsbåndet” Multiplikasjonsbåndet kan også brettes (eller pliseres som bildet viser) med for eks. 10 gangen. Les på båndets bakside. i:SEE Conceptual Learning DA

”Den lille gangetabellen” - en utfordring til dem som er ganske gode i multiplikasjon Her er utgangspunktet produktet, dvs. svaret på gangestykket. Bak hver luke finner du alle gangestykkene som gir det svaret som står på luken. Dette er bra å kunne med tanke på å finne fellesnevner i brøkregning. i:SEE Conceptual Learning DA

Multiplikasjon med ”Den lille gangetabellen” Hvor mange ulike gangestykker ligger bak hvert tall? For hvert tall, skriv ned de forskjellige mulige gangestykkene, lukk så opp luken for å sjekke om du har fått med alle stykkene. i:SEE Conceptual Learning DA

Multiplikasjon med ”Den lille gangetabellen” Bak tallet 16 finner vi: i:SEE Conceptual Learning DA

Lært om multiplikasjon På denne måten kan eleven lære at de kan gjøre hele tall større også ved å multiplisere. Om eleven legger opp multiplikasjonsstykket 3 * 7 som addisjonsstykke på Multiplikasjonsbåndet ser de at det er det samme som 3+3+3+3+3+3+3 og at det er mye letter å si 3 * 7. På denne måten kan eleven lære begrepet multiplikasjon, og så må det øves til svarene i ”Den lille gangetabellen” er lært. i:SEE Conceptual Learning DA