Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand
Fra Fornuft til Språk og Samfunn Descartes-Kant opptatt analysere bevisstheten (B) Språk (S) og samfunn (SA) anses som ”epifenomen”, passive avtrykk (B) → Antagelsen om den rene bevissthet
Kritikk Antagelsen kritisert de tyske romantikerne Alltid forstå menneskelige uttrykk i en gitt, konkret sammenheng → ”Metakritisk vending”
Anti-universalisme (anti-rasjonalisme): (B) ↔ (S), (SA)
Fokusere på mangfold, særegenhet (Rousseau) Originalitet (Kant)
”Metodologi” Ikke formell metode Innlevelse Kun beskrive!
STYRKE: I: Mer bevissthet om det historisk kontingente II: Mer forståelse anderledeshet III: Men også egen nasjonale kultur! III: Unngå falsk universalisme, etnosentrisk tenkning
SVAKHETER: (I) Klarer ikke gi mening til det allmenngyldige elementet (II) Relativisme? (III) Unngår etnosentrisk tenkning? (IV) Metodologisk relativisme?
Hegel Tysk filosof 1800-tallet Syntese opplysningstidens fokus det universale og romantikkens belysning av det partikulære eller særegne
Hegels Dialektikk 3 typer ”ånd”: Subjektive Objektive Absolutte Alle epoker: Ny ”ånd” realisert i (1-3), gjennom motsetninger i høyere syntese
Hvordan autonomi oppstår, f.eks: Idé 1 = Ingen er fri (tese) Idé 2 = Noen er fri (antitese) Idé 3 = Alle er fri (syntese) → Rom for framskritt (bedre/verre)!
Kunst, Religion, Filosofi Selve essensen, absolutte ”ånden” i en epoke eller samfunn Står høyere enn politikk og vitenskap Antikken, middelalderen, moderne tid
Hegel Oppsummert: Rom for viss universalisme PROBLEM: Bevissthet og fornuft i historien? → Relativisme igjen? Kulturimperialisme? Projisering?
Den Hermeneutiske Vending Dilthey: Tysk historiker Slutten 1800-tallet
Historieskriving: Ikke spekulativ (mot Hegel) Ikke dømmende (mot Kant)
Den Hermeneutiske Sirkel Fortolke uttrykk En periodes eller kulturs indre liv, livsverden Rekonstruere denne v/ innlevelse: Se helhet i lys av del og motsatt (God sirkel!) Samme sirkel eller dialektikk vår forståelseshorisont og andres. Derfor tilgang!
Gadamer Tysk filosof 1900-tallet Videreutviklet Diltheys hermeneutikk
Grunnlag: Også anti-universalist Fokus: Språk og kommunikasjon Best egnet fordi overgår skillet indre/ytre, individ/samfunn!
Hermeneutisk Dialog Innlevelse jo bare på liksom—fokusere bare konkrete uttrykk Inngå i dialog m/ teksten Hermeneutisk sirkel her og!
”Horisontsammensmelting” Derfor mulig med en viss horisontsammensmeltning gjennom dialog → Unngå relativisme!
Spørsmål (1) Skille pålitelig rekonstruksjon fra ren projisering? (2) Mulig ta avstand fra tekst, bedømme, kritisere? (3) Ingen forklaringer eller kritiske argumenter gyldige på tvers av horisonter? (4) Kun uavklarte metaforer og analogier?
→ Relativismespøkelset? Fokus holdninger bedre enn regler?