Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Perioden ideene personene
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
ROMANTIKKEN.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Læreplanen i eldre historie
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Ny rammeplan for barnehagen
Læreplanen Historie Vg2.
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
EXFAC03-HIS 2. gang: Hermeneutikk
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
Å skrive historie Kilder og kildebruk
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Berit Bratholm: Forelesning
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Tidlig relativisme Som en kritikk av evolusjonismen som insisterte på at alle samfunn lot seg sammenligne ut fra en målestokk. Som en kritikk mot den evolusjonistiske.
Antikkens filosofer 8. trinn
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand

Fra Fornuft til Språk og Samfunn Descartes-Kant opptatt analysere bevisstheten (B) Språk (S) og samfunn (SA) anses som ”epifenomen”, passive avtrykk (B) → Antagelsen om den rene bevissthet

Kritikk Antagelsen kritisert de tyske romantikerne Alltid forstå menneskelige uttrykk i en gitt, konkret sammenheng → ”Metakritisk vending”

Anti-universalisme (anti-rasjonalisme): (B) ↔ (S), (SA)

Fokusere på mangfold, særegenhet (Rousseau) Originalitet (Kant)

”Metodologi” Ikke formell metode Innlevelse Kun beskrive!

STYRKE: I: Mer bevissthet om det historisk kontingente II: Mer forståelse anderledeshet III: Men også egen nasjonale kultur! III: Unngå falsk universalisme, etnosentrisk tenkning

SVAKHETER: (I) Klarer ikke gi mening til det allmenngyldige elementet (II) Relativisme? (III) Unngår etnosentrisk tenkning? (IV) Metodologisk relativisme?

Hegel Tysk filosof 1800-tallet Syntese opplysningstidens fokus det universale og romantikkens belysning av det partikulære eller særegne

Hegels Dialektikk 3 typer ”ånd”: Subjektive Objektive Absolutte Alle epoker: Ny ”ånd” realisert i (1-3), gjennom motsetninger i høyere syntese

Hvordan autonomi oppstår, f.eks: Idé 1 = Ingen er fri (tese) Idé 2 = Noen er fri (antitese) Idé 3 = Alle er fri (syntese) → Rom for framskritt (bedre/verre)!

Kunst, Religion, Filosofi Selve essensen, absolutte ”ånden” i en epoke eller samfunn Står høyere enn politikk og vitenskap Antikken, middelalderen, moderne tid

Hegel Oppsummert: Rom for viss universalisme PROBLEM: Bevissthet og fornuft i historien? → Relativisme igjen? Kulturimperialisme? Projisering?

Den Hermeneutiske Vending Dilthey: Tysk historiker Slutten 1800-tallet

Historieskriving: Ikke spekulativ (mot Hegel) Ikke dømmende (mot Kant)

Den Hermeneutiske Sirkel Fortolke uttrykk En periodes eller kulturs indre liv, livsverden Rekonstruere denne v/ innlevelse: Se helhet i lys av del og motsatt (God sirkel!) Samme sirkel eller dialektikk vår forståelseshorisont og andres. Derfor tilgang!

Gadamer Tysk filosof 1900-tallet Videreutviklet Diltheys hermeneutikk

Grunnlag: Også anti-universalist Fokus: Språk og kommunikasjon Best egnet fordi overgår skillet indre/ytre, individ/samfunn!

Hermeneutisk Dialog Innlevelse jo bare på liksom—fokusere bare konkrete uttrykk Inngå i dialog m/ teksten Hermeneutisk sirkel her og!

”Horisontsammensmelting” Derfor mulig med en viss horisontsammensmeltning gjennom dialog → Unngå relativisme!

Spørsmål (1) Skille pålitelig rekonstruksjon fra ren projisering? (2) Mulig ta avstand fra tekst, bedømme, kritisere? (3) Ingen forklaringer eller kritiske argumenter gyldige på tvers av horisonter? (4) Kun uavklarte metaforer og analogier?

→ Relativismespøkelset? Fokus holdninger bedre enn regler?