Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
I.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Vurdering for læring.
Åsmund Sollien Schau og
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
LEK - Livsstilendringskurs
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Norsk sykepleierforbund Bodø
En suksesshistorie fra Vestfold….
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Mestring.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.

Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kroppsøvingsdidaktikk
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Avdeling for sosionomutdanning
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan fremmer vi faglig kompetanse hos personalet i deres møte med utfordrende adferd hos beboere i sykehjemmet Hovdejordet sykehjem.
Og.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
”I pasientens fotspor”
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Skole- hjem samarbeid.
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L. Momrak, Lilleborg sykehjem Prosjektets innhold og målsetning: Mål: Fremme trygghet og trivsel i det daglige arbeidet gjennom opplevelsen av mestring. Målgruppe: Fremmedspråklige fast ansatte hjelpepleiere og sykepleiere ved Lilleborg sykehjem. Metode: Muntlig og skriftlig språkkurs for fremmedspråklige fast ansatte med språkvansker.

Bakgrunn for prosjektet Flere års erfaring med fremmedspråklige arbeidskollegaer med språkvansker og de utfordringene dette innebærer. En stor andel av ansatte ved Lilleborg sykehjem er fremmedspråklige. Flere av dem har språkvansker muntlig og skriftlig i varierende grad. Til slutt: egne erfaringer ifht. det å oppleve manglende mestring som følge av språkbarrierer og den empatien/forståelsen det gir. (jfr. Au-pairopphold i tyskland for 15 år siden)

Meg i ferskvaredisken på kjøpesenteret i Tyskland Hva spør hun bak disken egentlig om???

Språkvansker vil kunne føre til flere uheldige opplevelser for den ansatte: Opplevelsen av stress Svekket selvbilde Redusert engasjement Manglende yrkesstolthet Manglende trygghet i arbeidet man utfører.

Gjennomføringen av prosjektet Klarsignal fra Nav: Straks vi fikk innvilget tilretteleggingstilskudd til prosjektet startet vi opp (580 kr pr.pers. i dagsats). Først ble det gjort en kartlegging ifht. språk muntlig og skriftelig i de ulike avdelingene på sykehjemmet.17 deltakere ble plukket ut (spl. og hj.pl) 2 lærere fra Rosenhoff språkskole påtok seg undervisningsansvaret, Ane Storhaug og Kari Gregersen.Undervisningsmaterialet ble utformet av meg (Cecilie, avd.spl)

Fortset. Gjennomføring av prosjektet Undervisningen ble lagt til møterommet på sykehjemmet to dager i uken fra kl.12.00 – 15.30.Vikarer for deltakerne ble leid inn :) Undervisningen gikk over til sammen 10 uker Skrivebøker og div. undervisningsutstyr stod sykehjemmet for. Institusjonssjef Gerd Jensen var med på å informere de ansatte om prosjektet og var en viktig pådriver sammen med prosjektleder.

Undervisningen hadde fokus på følgende: Sammenhengen mellom Språkmestring <-> personlig utvikling Norsk i arbeidslivet: Viktigheten av å forstå og å bli forstått. -muntlige og skriftlige oppgaver (pasientrelaterte) Rollespill: f.eks trening på muntlig rapport, trening på kommunikasjon med beboere, pårørende etc. Tiltaksplanskriving Noe hjemmearbeid Rom for spørsmål

Evaluering av prosjektet - Skepsis i starten - Noe skepsis hos de fremmedspråkelige ansatte før oppstart. Noen tisket om at: «Dette var en måte å henge dem ut på» «Dette var forsøk på å bli kvitt dem» «Dette var rasisme» Denne skepsisen kom til tross for informasjonsskriv hvor målsetningen var beskrevet. Tror nok dette skyldes utrygghet og angst for noe nytt/forandring.

Evaluering av prosjektet Skepsisen ble snudd grunnet : * Samhold,god støtte og motivasjon fra resten av personalet. * Positive erfaringer etter at undervisningopplegget startet opp.

Evaluering av prosjektet Stort engasjement og entusiasme Samtlige deltakere informerte i etterkant at de ble svært positivt overrasket. Godt oppmøte: Dette grunnet midler fra NAV til vikarinnleie -> mulighet til å gå fra avdelingen uten dårlig samvittighet. Mulighet til å få arbeidet med tiltaksplaner uten å bli avbrutt/mulighet for hjelp til formuleringer etc. Dyktige lærere som fremmet trygghet og fikk den enkelte til å delta aktivt -> opplevelsen av mestring-> selvbilde

Evaluering av prosjektet - Fokus på språk i det daglige- Språk og språkmestring ble satt på dagsordenen i det daglige arbeidet. Språk/kommunikasjon- tema på fagmøter. Mer rom for å tørre spørre om råd/ veiledning og tilbakemeldinger. Mer aktive i avd. i fht. å ta utfordringer på strak arm som f.eks: - oppdatere tiltaksplaner - Skrive møtereferat, innkalle og gjennomføre møter - Mer konkrete og stødige i muntlig rapport giving. - økt aktivitet i fht. ulike verv deltakerne har i avd.(kostombud, aktivitetsombud etc.)

Veien videre etter prosjektets opphør?

Fortsette med å inspirere fremmedspråklige til språkutvikling og opplevelsen av mestring.

Våg å ta det neste steget- øvelse gjør mester – og mestring gir trivsel og trygghet!!